آشنایی با پل بسفر استانبول bosphorus bridge

به گزارش سهندبلاگ، پل بسفر استانبول

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی استانبول درباره پل بسفر استانبول که دو قاره آسیا و اروپا را به هم متصل نموده است سخن خواهیم گفت پس در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا درباره این پل زیبا بیشتر بدانید.

آشنایی با پل بسفر استانبول bosphorus bridge

شهر سرزنده استانبول برای بسیاری از آدمها پر از خاطره است و با لبخند و برقی در نگاهشان از این شهر یاد می نمایند. در کوچه پس کوچه های این شهر می توانید به مکان های فوق العاده ای برسید، مکان ها و بناهایی که از دوران بسیار قدیم به جا مانده و محبوب بسیاری از گردشگران هستند.

استانبول (به ترکی استانبولی: İstanbul) یا قسطنطنیه بزرگ ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و مالی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره واقع شده است. تنگهٔ بسفر دو قارهٔ آسیا و اروپا را ازیکدیگر جدا می نماید و استانبول تنها شهر بزرگ دنیا است که در دو قاره واقع شده است. بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج در این شهر واقع است.

پل بسفر یا پل نخست بسفر (به ترکی استانبولی: Boğaziçi Köprüsü) پلی است در استانبول که روی تنگۀ بسفر احداث شده است و قسمت آسیاییِ استانبول را به قسمت اروپاییِ این شهر متصل می نماید. این پل، پلی معلق و فولادی است که 1150 متر طول ، 39 متر عرض و 105 متر ارتفاع دارد.

فاصلۀ سطح آب تا زیر پل 64 متر است. ساخت این پل در سال 1970 آغاز شد و در تاریخ 30 اکتبر 1973 افتتاح شد. این پل بین اورتاکوی در قسمت اروپایی و بَیلَربَیی در قسمت آسیایی استانبول واقع شده است.

آدرس : ترکیه، استانبول، بخش اسکودار، محله کوزگونچوک، پل شهدای 15 ژوئیه (بسفر)

تاریخچه پل

ساخت اولین پل روی تنگۀ بسفر به داریوش بزرگ هخامنشی برمی شود که به گفتۀ هرودوت، به دستور داریوش، پلی شناور روی تنگۀ بسفر زده شد تا آسیا را به اروپا متصل کند و سپاهیان هخامنشی بتوانند سپاهیان سکایی را که فرار می کردند دنبال نمایند. بعلاوه، این پل راه ورود به بالکان بود، برای اینکه سپاهیان داریوش تا مقدونیه را تصرف نمایند.

پل بسفر در زمان به اتمام رسیدنش، از منظر طول، چهارمین پل معلق در دنیا به شمار می رفت و اگر کشور آمریکا و سه پل طولانی ترش، یعنی پل مکینو (Mackinac)، پل ورازانو-نروز (Verrazzano-Narrows) و پل گلدن گیت (Golden Gate) به حساب نمی آمد، بسفر طولانی ترین پل معلق دنیا می بود.

تنگهٔ بُسفُر یا تنگهٔ بوسفور (به ترکی استانبولی: İstanbul Boğazı) باریکه آبی در کشور ترکیه است که دریای سیاه را به دریای مرمره می پیوندد. این تنگه دو قاره اروپا و آسیا را از یکدیگر جدا می نماید که شهر استانبول در دو طرف این تنگه واقع شده است.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 27 مهر 1403 بروزرسانی: 27 مهر 1403 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 19841

به "آشنایی با پل بسفر استانبول bosphorus bridge" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با پل بسفر استانبول bosphorus bridge"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید