آمار قربانیان قرص برنج در کشور بالا رفت ، 3 استان در صدر

به گزارش سهندبلاگ، 919 نفر در کشور سال گذشته بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با سال قبل آن (سال 97) که آمار تلفات 825 نفر بود، 11.4 درصد بیشتر شده است.

آمار قربانیان قرص برنج در کشور بالا رفت ، 3 استان در صدر

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، از کل تلفات مسمومیت با قرص برنج در کشور طی سال گذشته 586 نفر مرد و 333 نفر زن بودند. همچنین تعداد مردان فوت شده براثر مسمومیت با قرص برنج در سال 1397، 515 و تعداد زنان 310 نفر بود.

بر اساس این گزارش استان های تهران با 220 فوتی، مازندران با 122 فوتی و گیلان با 85 فوتی بیشترین آمار مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج را در سال 98 داشته اند. همچنین آمار تلفات ناشی از خوردن این قرص در بیش از نیمی از استان ها کمتر از 20 نفر گزارش شده است.

  • قرص برنج هیچ پادزهری ندارد

با توجه به اینکه تا به امروز مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی تنها شامل اقدامات حمایتی ـ علامتی است. از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه های بالینی نیز بعد از 15-10 دقیقه از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، علائم و نشانه های مسمومیت ظاهر می شوند و مرگ در مدت کمتر از 6 ساعت ممکن است، رخ دهد.

در صورت مسمومیت خوراکی، علائم تحریکی دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و دردهای شکمی می باشد. بیشتر مرگ و میرها در خلال 12 تا 24 ساعت اولیه مسمومیت اتفاق افتاده و معمولاً ناشی از ایست قلبی ـ تنفسی است و مرگ و میر بعد از 24 ساعت اغلب ناشی از نارسایی کبدی و کلیوی است. علائم بالینی در این نوع مسمومیت، ناشی از درگیری سیستم قلبی ـ عروقی، گوارشی، عصبی و ریوی است.

  • ضرورت جلوگیری از توزیع قرص برنج

طبق آمارهای موجود متاسفانه در سال های اخیر (پنج سال گذشته) شاهد افزایش تلفات قرص برنج در کشور بودیم. به نحوی که این آمار از 513 نفر در سال 1394 به 919 فوتی در سال گذشته افزایش یافت. این فرایند افزایشی بدون شک نیازمند اعمال تدابیر ویژه و سختگیرانه تر برای جلوگیری از ورود غیرقانونی قرص برنج به کشور و ممنوعیت فروش آن و نیز اطلاع رسانی همه جانبه تر از سوی نهادهای مرتبط برای آگاهسازی عمومی از مخاطرات این آفت کش است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 9497

به "آمار قربانیان قرص برنج در کشور بالا رفت ، 3 استان در صدر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار قربانیان قرص برنج در کشور بالا رفت ، 3 استان در صدر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید