بلگراد؛ پنجره ای از شرق به غرب

به گزارش سهندبلاگ، نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد یکی از قدیمی ترین و مهم ترین رویدادهای ادبی در منطقه بالکان است. این نمایشگاه که از سال 1956 در شهر زاگرب و در قالب یوگسلاوی سابق شکل گرفته، اکنون 6 دهه است که برگزار می گردد.

بلگراد؛ پنجره ای از شرق به غرب

به گزارش خبرنگاران، در نخستین دوره این نمایشگاه شرکت نمایندگانی از کشورهای شرق و غرب اروپا، اتحاد جماهیر شوروی که با یوگسلاوی پیوند ایدئولوژیک داشت و همین طور جمهوری خلق چین، به همراه ایالات متحده آمریکا شرکت داشتند. از این جهت می توان گفت، اقدامی بود که در زمان دهه 50 میلادی و اوایل جنگ سرد، یک اقدام فوق العاده استراتژیک و چندمنظوره محسوب می شد.

درواقع نمایشگاه کتاب بلگراد پس از نمایشگاه های کتاب فرانکفورت و ورشو، سومین گردهمایی بزرگ از این جنس در منطقه ای میانه بین شرق و غرب بوده است.

از یک سال بعد نمایشگاه به بلگراد انتقال یافته و حالا هر ساله به طور سنتی در ماه اکتبر در پایتخت صربستان ترتیب می یابد. این نمایشگاه هم مانند بسیاری دیگر از نمایشگاه های کتاب برگزار می گردد؛ در یک فضای مسقف 30 هزار متری با راهروها و غرفه های پارتیشنی، ناشران، مؤلفان، کتاب فروشان، کتاب داران، توزیع نمایندگان کتاب، شرکت های چندرسانه ای و مخاطبان، برای برقراری تماس، تبادل تجربیات، انجام معاملات کسب و کار و همکاری های فرهنگی مجال پیدا می نمایند.

در این نمایشگاه هشت روزه نیز سمینار ها و کنفرانس هایی در اشکال مختلف در کنار میزگردهای تخصصی و عمومی و نیز دیدار چهره به چهره با مؤلفان و جشن امضاهای بسیاری برگزار می گردد. ضمن آن که برپایی پنل های بحث عمومی و کارگاه های آموزشی برای بازدیدنمایندگان حدود یک میلیونی آن، از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده است.

نمایشگاه کتاب بلگراد از آن دسته از نمایشگاه های کتاب است که در آن فروش کتاب در غرفه ها انجام می گردد و معمولا هم تخفیف هایی برای این منظور در نظر گرفته می گردد.

در این نمایشگاه هر ساله چند جایزه نیز در حوزه های ناشر برتر سال، بهترین پروژه چاپ و نشر سال، کتاب سال کودک و زیباترین کتاب برگزار می گردد. جایزه اخیر به حوزه فراوری چاپ و نشر آثار از منظر کیفیت و اهمیت دستاوردهای علمی و هنری تعلق می گیرد. همه ناشران و غرفه داران برای به دست آوردن این جایزه ها می توانند رقابت نمایند.

علاوه بر این ها، از سال 2007 نیز جایزه اوبرادوویک برای نشر و ترویج ادبیات صربی اعطا شده است که ناشرانی از ایتالیا، اتریش، بلغارستان، مجارستان، اسلواکی و براتیسلاوا، برنده آن بوده اند.

همچنین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد از سال 2002 تصمیم گرفت که برای هر دوره یک میهمان ویژه افتخاری داشته باشد. این کشور میهمان مانند نمایشگاه های دیگر، می تواند محل برجسته ای را از سالن آرنا (محل برگزاری نمایشگاه) به خود اختصاص دهد و از این فرصت برای ارایه ویژگی ها و توانایی های خود در حوزه چاپ و نشر استفاده کند. امکان استفاده فوق العاده از سالن همایش ها و برگزاری نشست ها و سخنرانی ها، از امتیازهای کشور میهمان ویژه است.

میهمان افتخاری ممکن است در نمایشگاه، مؤلفان، ناشران و نمایندگانی از بنگاه های نشر کشور خود را برای ایجاد ارتباط های فرهنگی به نمایشگاه ببرد و برای آنان برنامه هایی ترتیب دهد.

نروژ (2002)، کانادا (2003)، فرانسه (2004)، بریتانیا (2005)، ایالات متحده (2006)، ایتالیا (2007)، ژاپن (2008)، یونان (2009)، سوئد (2010)، حوزه زبان پرتغالی (2011) و مجارستان (2012)، لهستان (2013)، چین (2014) و روسیه (20015) مسهمانان افتخاری نمایشگاه بوده اند. در سال 2016 نمایشگاه نیز که از 2 تا 9 آبان ماه برگزار خواهد شد، جمهوری اسلامی ایران در نقش میهمان افتخاری نمایشگاه حاضر می گردد.

غرفه ایران در این دوره از نمایشگاه کتاب بلگراد حدود 300 متر است که گویا برمبنای خوش نویسی و مینیاتور ایران تزئین می گردد. همچنین هشت نویسنده به همراه یک کارگردان و یک منتقد سینما میهمانان مدعو برای همراهی در این نمایشگاه هستند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 6108

به "بلگراد؛ پنجره ای از شرق به غرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلگراد؛ پنجره ای از شرق به غرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید