تاریک دره؛ پیست بین المللی با جاده محلی

به گزارش سهندبلاگ، هر اندازه که تاریک دره را بهشت گمشده ایران زمین و پیست بین المللی بنامیم، نبود زیرساخت های استاندارد و ایمن همچون جاده دسترسی باعث شده تا کوچکترین پیست بین المللی کشور همچنان با مشکل تردد خودروها روبرو باشد.

تاریک دره؛ پیست بین المللی با جاده محلی

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، پیست اسکی تاریک دره همدان از معدود پیست های بین المللی کشور به شمار می رود که حتی بعضی ها زمان استفاده از آن را بهتر از پیست های مطرح تهران و البرز ارزیابی می نمایند.

این پیست در دهه 80 طی بازدید ناظران فدراسیون جهانی اسکی در فهرست پیست های بین المللی کشورمان نهاده شد.

پیست اسکی تاریک دره با یک هزار و 600 متر طول قابلیت برگزاری مسابقات اسکی روی چمن و برف را در تمام فصول سال دارد و تله سی یژ این مجموعه با 100 جایگاه و یک هزار و 600 متر طول خط فعال شده و با راه اندازی این دستگاه وسعت پیست به 50 هکتار رسیده است.

نزدیکی تهران به همدان و قرار دریافت موقعیت جغرافیایی پیست تاریک دره در نزدیک ترین جهت تردد تا مرکز شهر همدان باعث شده تا اسکی بازان شرایط آن را ایده آل بدانند.

اما با وجود برخورداری از این امتیازها، جهت منتهی به پیست تاریک دره جاده ای محلی است و این امر به دغدغه ای برای اسکی بازان جهت بهره برداری از پیست تبدیل شده است.

سالهاست که همزمان با فصل بارش برف در همدان به ویژه در دامنه های الوند و در جهت گنج نامه، ابتکار همیشگی راهداران مسدود کردن جهت پیست تاریک دره است.

همان پیست بین المللی که حتی رئیس فدراسیون اسکی نیز موقعیت راهبردی آن را در کشور بی نظیر می داند اما جهتش را همچنان محلی و فاقد ایمنی و استاندارد قلمداد می نماید که امروزه به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

جاده پر پیچ و خم این پیست از میان کوه و دره، جهتی هر چند با جاذبه طبیعی و نمایی زیبا از طبیعت بکر کوهستان به تصویر می کشد، اما خطر در هر قدم کمین می نماید.

این جهت هر چند در دوره های مختلف با بیل میکانیکی و در حد چند متر، خاک برداری و عریضه سازی شده است اما همچنان استانداردها و ایمنی لازم را ندارد.

در این سال ها نیز مسئولان اجرایی و اهل فن نتوانسته اند چاره ای به جز مسدود کردن فصلی جاده پیست، اقدام نو و کارگشایی انجام دهند.

این در حالیست که محور توسعه استان گردشگری نامیده شده و این پیست بین المللی می تواند ظرفیتی بالقوه در رونق صنعت گردشگری به ویژه در حوزه زمستانی و ورزشی همدان تبدیل گردد.

این پیست علاوه بر زیرساخت های لازم برای انجام اسکی، با داشتن امکاناتی نظیر رستوران، کمپ اقامت، تله سی یژ، طبیعت رودخانه و فضای سبز و سایر امکانات تفریحی، قابلیت های متنوع را برای استفاده گردشگران مهیا ساخته است.

اگرچه هنوز به آن اندازه که احتیاج به راه اندازی پیست اسکی هست، برف در این پیست بارش نداشته، اما مسدود شدن جاده پیست گواه فصلی دیگر به تعطیلی آن می دهد.

تاریک دره احتیاج به چاره اندیشی مسئولان برای پیاده کردن طرح های اصولی در راستای ایجاد راه امن و استاندارد در جهت استفاده عموم دارد.

پیست تاریک دره با 10 کیلومتر فاصله از مرکز شهر همدان به عنوان نزدیک ترین پیست اسکی در کشور به شمار می رود اما همچنان جاده محلی را در مقابل خود می بیند.

انتظار می رود مسئولان اجرایی استان راه چاره مناسبی برای گشایش همیشگی این جهت گردشگری پیدا نمایند و اجازه ندهند یکی از مهمترین ظرفیت های طبیعی همدان این چنین پنهان بماند.

رئیس هیات اسکی همدان در این باره گفت: پیست تاریک دره برای فعالیت اسکی بازان هنوز بازگشایی نشده و منتظر بارش برف به مقدار لازم و استاندار هستیم.

مهدی کرمی اضافه نمود: با راه اندازی این پیست محدودیت در استفاده اسکی بازان نداریم و عموم مردم می توانند با تجهیزات از آن استفاده نمایند.

وی پیرامون شرایط بسته شدن جاده پیست گفت: این اقدام در اختیار نیروهای راهداری است و در زمینه مسدود شدن یا بازگشایی جهت تصمیم گیرنده نیستیم.

کرمی خواهان چاره اندیشی مسئولان در ایمن سازی این جاده شد و اضافه نمود: دغدغه اصلی اسکی بازان و سایر شهروندان طبیعت دوست، بسته شدن این جهت است.

این روزها بهشت پنهان ایران زمین مشتاقانه در انتظار گردشگران و دوستداران طبیعت است تا همچنان حیات خود را تداوم ببخشد.

پیست تاریک دره در 10 کیلومتری مرکز شهر همدان واقع شده است و هفته گذشته همزمان با ریزش برف، توسط عوامل راهداری مسدود شد تا گلایه مردم را به دنبال داشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 5483

به "تاریک دره؛ پیست بین المللی با جاده محلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریک دره؛ پیست بین المللی با جاده محلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید