رفت و آمد گردشگران خارجی به ایران چه زمانی عادی می گردد؟

به گزارش سهندبلاگ، ایسنا/ بدنبال خبرهای منتشر شده، این پرسش مطرح می گردد که رفت و آمد گردشگران خارجی به ایران چه زمانی عادی می گردد؟

رفت و آمد گردشگران خارجی به ایران چه زمانی عادی می گردد؟

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

قضیه چیست؟

ابراهیم پورفرج این پیش بینی را براساس مکاتبات و رایزنی هایی که در این مدت با آژانس ها و جهانگردان خارجی داشته است، عنوان کرد و گفت که اگرچه درخواست هایی برای سفر به ایران در سال 2021 وجود دارد، اما ترجیح بیشتر آژانس ها و جهانگردان خارجی برای سفر به ایران از سال آینده میلادی است.

او معتقد است شروع واکسیناسیون در بیشتر کشورها و ایمن سازی تعداد بیشتری از کشورها در برابر ویروس کرونا قطعا شرایط را برای سفرهای بین المللی در سال 2022 فراهم می نماید.

رئیس هیات مدیره جامعه توگردانان ایران گفت: درحال حاضر بیشتر سفرها در مسافت های کوتاه و با گروه های کوچک انجام می شود. حتی درخواست هایی که برای سال جاری و سال آینده مطرح شده بیشتر برای گروه های خانوادگی، محبت آمیز و تورهای کوچک است. تا ایمنی فراگیر نشود فرایند جهانگردی به حالت قبل برنمی شود.

پورفرج اضافه نمود: ما خیلی برای برقراری سفرهای بین المللی در سال 2021 امید نداریم، مگر این که ویروس مهار شود. البته درخواست هایی برای سفر به ایران وجود دارد اما تعدادشان کم است و اجرای آنها به دلیل صادر نشدن ویزای توریستی امکان پذیر نیست.

صدور ویزای توریستی ایران حدود یک سال است که به دستور ستاد ملی کرونا متوقف شده است، اما آمارها نشان می دهد بعضی اتباع خارجی درحال سفر به ایران هستند. طبق گزارشی که سازمان جهانی جهانگردی در آبان 1399 منتشر کرد نمودار رشد جهانگردی ایران در زمستان، همزمان با شیوع کرونا 90 درصد منفی بود. فرایند نزولی این نمودار در فصل بهار شدیدتر شد، بطوریکه در ماه می (اردیبهشت ـ خرداد) رشد منفی جهانگردی ایران به 97 درصد رسید. اما این فرایند از ماه های بعد تغییر کرد، به نظر می رسد برقراری پروازهای بین المللی و بازگشایی مرزها در آن بی تاثیر نبوده است.

سازمان جهانی جهانگردی براساس آمارهایی که از وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی ایران گرفته اعلام نمود که شرایط جهانگردی ایران از اواسط تابستان 99 با شیب تندی رو به بهبود است و میزان سفر اتباع خارجی به ایران در ماه های جولای و اوت همزمان با صدور ویزای توریسم سلامت در ایران و بازگشت بعضی شرکت های هواپیمایی خارجی، فقط 35 درصد منفی بوده است.

آمارهای وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی که از نیروی انتظامی گرفته می شود، نیز نشان می دهد در ماههای تیر و مرداد 1399 مجموعا 95 هزار و 49 نفر تبعه خارجی به ایران سفر نموده اند. درحالی که علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی شهریور 99 گفته بود در سه ماه نخست سال فقط 74 جهانگرد خارجی به ایران سفر نموده اند.

وزارت خارجه و معاونت جهانگردی درباره این رشد آماری می گویند آنها یا با ویزای درمان به ایران سفر نموده اند یا ویزای تجاری و کاری داشته اند. هرچند بعضی از آژانس های جهانگردی می گویند این مدت بیمارانشان با ویزای عادی که در فرودگاه یا مرز تهیه نموده اند به ایران وارد شده اند.

استانهای هم مرز با جمهوری آذربایجان و ارمنستان که قبلا شاهد سفر شهفرایندان آن کشورها به ایران به انگیزه خرید بودند نیز اعلام نموده اند که مرزهای زمینی فعلا بسته است و افراد کمی با شرایط خاص مثل پیگیری درمان و یا تجارت پس از استعلام از وزارت خارجه می توانند به ایران سفر نمایند. اما در استان های غربی و جنوب غربی هم مرز با کردستان عراق و عراق ترددهای محدودی اتفاق می افتد که بیشتر جنبه تجاری و درمان دارد، البته شرایط مرز در این بخش کاملا بی ثبات است و هر بار به انگیزه ای توسط عراق بسته می شود. مثلا از حدود یک ماه پیش، شورای وزیران این کشور بدنبال شناسایی ویروس جهش یافته کرونا، سفر به انگلستان، آفریقای جنوبی، استرالیا، دانمارک، هلند، بلژیک، ایران و ژاپن را ممنوع نمود و عراقی هایی را که از این کشورها بازمی گردند به قرنطینه اجباری 14 روزه ملزم کرد.

تردد از مرزهای افغانستان و پاکستان نیز با توجه به معضل مهاجرت های غیرقانونی شرایط چندان شفافی ندارد، هرچند که مرزهای رسمی در این بخش از اردیبهشت 99 برای جابه جایی کالا باز شده و کمی بعد از آن، صدور ویزا برای اتباع افغانستان و پاکستان نیز شروع شد اما فقط تجار، رانندگان و صنعتگران به شرط مبتلا نبودن به کرونا می توانند تردد نمایند.

با وجود این ترددها و مسدود بودن راه سفر به ایران فقط برای جهانگردان، رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز چندی پیش در نامه ای از معاون جهانگردی وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی درخواست کرد در رایزنی با وزارت بهداشت و ستاد کرونا، دست کم اجازه ورود به جهانگردان طبیعتگرد را با رعایت پروتکل های بهداشتی بدهد تا جهانگردان موجود را از دست ندهند.

منبع: همگردی
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12269

به "رفت و آمد گردشگران خارجی به ایران چه زمانی عادی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفت و آمد گردشگران خارجی به ایران چه زمانی عادی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید