روزبهانی: روز صفر را جریمه کردند

به گزارش سهندبلاگ، صبح نو/ محسن روزبهانی، مسوول جلوه های ویژه میدانی سینما و تلویزیون ایران است. از مهم ترین آثار محسن روزبهانی می توان به فعالیت در فیلم آژانس شیشه ای و فیلم ماجرای نیمروز اشاره نمود. روزبهانی کار حرفه ای خود را از سینما شروع کرد و سال 1364 در فیلم عقاب ها به کارگردانی ساموئل خاچیکیان به عنوان مسوول جلوه های ویژه میدانی فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدی اش مانند سریال نابرده رنج، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای محسن روزبهانی محسوب می گردد و همکاری با هنرمندانی همچون سعید راد، جمشید هاشم پور، زری برومند و رضا رویگری را تجربه کرد. روزبهانی در سال 1388 دوره پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در فراوری آثار مهمی حضور داشته است. او در این سال در سه فیلم و سریال مهم سینما و تلویزیون حضور داشت و خود را به جامعه هنرمندان معرفی کرد. آثار مهم محسن روزبهانی در این سال، فعالیت در فیلم زمهریر به کارگردانی علی روئین تن، و فعالیت در سریال نردبام آسمان به عنوان مسوول جلوه های ویژه میدانی محسوب می گردد.

روزبهانی: روز صفر را جریمه کردند

از وبسایت دولت جمهوری اسلامی ایران دیدن نمایید.

شاید یکی از مهم ترین بخش های بیوگرافی محسن روزبهانی فعالیت در سریال نابرده رنج بوده است. محسن روزبهانی سال 1388 سریال نابرده رنج به عنوان مسوول جلوه های ویژه میدانی فعالیت داشته است که توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای تلویزیون مطرح کند. محسن روزبهانی توانست با فعالیت در سریال نابرده رنج، تجربه حرفه ای موفقی برای خود رقم بزند.

با اینکه محسن روزبهانی را بیشتر به عنوان مسوول جلوه های ویژه میدانی می شناسیم، اما در حرفه های دیگر نیز فعال بوده است. محسن روزبهانی علاوه بر مسوول جلوه های ویژه میدانی به عنوان مسوول جلوه های ویژه بصری، طراح صحنه و بازیگر نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است.

وی تا به امروز موفقیت های بسیاری در جشنواره ها کسب نموده است. محسن روزبهانی در سال 1375 برای فیلم سرزمین خورشید به کارگردانی احمدرضا درویش توانست در پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه برنده گردد. همچنین محسن روزبهانی سال 1382 برای فیلم دوئل به کارگردانی احمدرضا درویش توانست در بیست ودومین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه برنده گردد. روزبهانی سال 1395 برای فیلم ماجرای نیمروز به کارگردانی محمدحسین مهدویان توانست در سی وپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه نامزد گردد. روزبهانی سال 1390 برای فیلم ملکه به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر توانست در سی امین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه نامزد گردد. محسن روزبهانی در جشنواره فیلم فجر سال جاری جایزه بهترین جلوه های ویژه میدانی را دریافت کرد که به دلیل عدم حضور داوران از دادن جایزه به او خودداری کردند.

آقای روزبهانی یک مقدار از روز صفر بفرمایید. چطور شد که شما تصمیم گرفتید با آقای ملکان در این پروژه همکاری کنید؟

من مدت زمان بسیار زیادی است که با سعید ملکان همکاری می کنم. او ابتدا در گریم و بعد از آن زمانی که کار تهیه نمایندگی انجام داد و در نهایت در پروژه روز صفر اغلب با من همراه بود و من در بیشتر آثار با ایشان همکاری داشته ام. در این پروژه آخر هم فیلمنامه به نظرم بسیار جذاب آمد و تصمیم گرفتم جلوه های ویژه میدانی این کار را انجام دهم که امروز هم از این تجربه و هم از تجربه های گذشته بسیار راضی هستم.

کار شما در سینما به گونه ای است که سختی ها و لذت های خاص خود را دارد. از کلیت کار خودتان بفرمایید؛ با توجه به اینکه شما سال ها در این زمینه فعالیت داشتید و جوایز متعددی را نیز دریافت نموده اید.

به جرات می توانم بگویم جلوه های ویژه نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا جزو جذاب ترین نقش ها در میان سایر نقش های پشت دوربین است و هزینه آن هم بالاست. در ایران این شرایط تا حدودی متفاوت است و متاسفانه زمان کافی روی این موضوع گذاشته نمی گردد اما سر کار آقای ملکان همه چیز از قبل معین شده و روشن بود نه تنها برای من که تمامی عوامل، از کل پروژه و وظیفه خود مطلع بودند. روز صفر یکی از معدود کارهایی بود که کاملاً مطلع بودم که چه چیزی می خواهم. آقای ملکان اولین فیلم خود را جلوی دوربین برد اما به اندازه کافی تجربه پشت صحنه داشتند و بر هر چیز مسلط بودند. کار ما هم خطرناک است و هم وقت بسیاری می برد؛ به همین دلیل احتیاج بیشتری به آرامش دارد. این آرامش سر کارهای آقای ملکان وجود دارد و تمامی عوامل با آرامش بیشتری فعالیت می نمایند.

همانطور که خودتان فرمودید خطراتی حرفه شما را تهدید می نماید و آرامش بسیار به شما در فرایند کار یاری می نماید. در کارهایی که در طول این سال ها انجام دادید، تا چه اندازه این آرامش وجود داشته و عوامل، خصوصاً تهیه نماینده و کارگردان با شما همراهی نموده اند؟

من در بیشتر آثارم این آرامش را داشته ام ولی در بعضی از کارها نه تنها آرامش وجود نداشت بلکه کارگردانان با داد و فریاد سعی به پیشبرد کار داشتند، در صورتی که اینطور نیست و کار به این شکل پیش نخواهد رفت. ما وظیفه داریم خطر را از سر صحنه دور کنیم تا بازیگران و عوامل به بهترین شکل کار خود را انجام دهند. ما سر خیلی از فیلم ها 70 یا 80 درصد کارهایمان پیش می رود و نتیجه کامل و صددرصدی را نمی گیریم. باید بگویم مسائل بسیار زیاد و امکانات و وسایل، محدود است. از روز اول زمانی که جلوه های ویژه تشکیل شد، بسیاری از مواد را خود ما به دشواری شکل می دادیم؛ از مواد منفجره گرفته تا مواردی دیگر. موادی که دوستان امروزه از آن بهره می برند، بسیار آسان تر و راحت تر از مواد و شرایط سخت گذشته است. افرادی که به تازگی پا به این عرصه می گذارند، راه شان هموار است و تقریباً خیلی از موارد برایشان مهیاست. به طور کلی اعتقاد من این است که جوانان باید از تجربیات ما استفاده نمایند تا بتوانند با شرایط آسان تر و امکانات بهتری در سینما فعالیت داشته باشند.

آقای روزبهانی شما رکورددار دریافت جوایز در جلوه های ویژه از جشنواره های گوناگون هستید. این دریافت جایزه تا چه اندازه برای شما اهمیت داشته و دارد؟

می توانم بگویم که قبل از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر جایزه برایم اهمیت داشت چون هنوز سیمرغ مرا نداده اند. داوران و برگزارنمایندگان این جشنواره اشتباهی نموده و گروه روز صفر را جریمه نموده اند. به طور کلی سیمرغ های گروه ما را نداده اند و این مساله برای من به شخصه اهمیت ندارد. کار برای من بسیار قابل اهمیت تر است و به نظرم باید هر کسی در حرفه خود بهترین باشد تا پیشرفت کند. در کار ما خلاقیت بسیار مهم است و حرف اصلی را می زند؛ البته در حال حاضر ویژوآل آمده و یاری بسیاری در این زمینه به آثار نموده است.

منبع: همگردی
انتشار: 14 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 7448

به "روزبهانی: روز صفر را جریمه کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزبهانی: روز صفر را جریمه کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید