رژیم غذایی کتوژنیک از نارسایی قلبی پیشگیری می نماید

به گزارش سهندبلاگ، مهر/ در افراد مبتلا به نارسایی قلبی، ماهیچه سمت راست یا چپ قلب یا هر دو طرف باهم، ضعیف می گردد. این اختلال توانایی عضو را در پمپاژ خون به سراسر بدن محدود می نماید و موجب احساس خستگی و تنگی نفس می گردد.

رژیم غذایی کتوژنیک از نارسایی قلبی پیشگیری می نماید

علل اصلی این نارسایی شامل فشارخون بالا، دیابت و بیماری قلبی ایسکمیک است که در آن، ماهیچه قلب دچار کمبود اکسیژن می گردد.

به گفته محققان، در حال حاضر هیچ درمانی برای این نارسایی وجود ندارد اما بعضی داروها و تغییر در سبک زندگی می تواند موجب بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر گردد.

ماهیچه سالم قلب به منابع انرژی شیمیایی احتیاج دارد. یکی از این منابع، مولکولی موسوم به پیرووات است که بدن در طول تجزیه گلوکز قند فراوری می نماید.

اما در مشکلاتی نظیر نارسایی قلبی و دیابت این انعطاف پذیری کاهش می یابد و ماهیچه قلب برای عملکرد مؤثر دچار کمبود سوخت می گردد.

حال محققان دانشگاه سنت لوئیز میشیگان دریافتند تغذیه موش ها با یک رژیم غذایی خاص به مدت 3 هفته موجب از بین رفتن نارسایی قلب شد.

کیل مک کامیس، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: ما دریافتیم نارسایی قلبی به وسیله رژیم غذایی کتوژنیک که حاوی چربی زیاد و کربوهیدرات کم است، قابل پیشگیری و حتی قابل از بین رفتن است.

این رژیم غذایی دارای فواید دیگری نظیر کاهش وزن، بهبود سلامت قلب، و پیشگیری از بعضی حملات صرع هم است.

تحقیق جدید نشان می دهد رژیم غذایی کتوژنیک موجب ترغیب تجزیه اسیدهای چرب در سلول های ماهیچه قلب می گردد. این فرایند موجب فراوری سوخت جایگزین موسوم به استیل-CoA می گردد که میتوکندری از آن به عنوان منبع انرژی به جای پیرووات استفاده می نماید.

دانشمندان نشان دادند که رژیم غذایی کتوژنیک با تحریک تجزیه اسیدهای چرب در میتوکندری به جای کتون، نارسایی قلبی را از بین می برد. عرضه کتون های بیشتر در میتوکندری فقط تاحدودی موجب بهبود نارسایی قلبی شد.

منبع: همگردی
انتشار: 19 آذر 1399 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 11231

به "رژیم غذایی کتوژنیک از نارسایی قلبی پیشگیری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی کتوژنیک از نارسایی قلبی پیشگیری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید