قدیمی ترین شهر مسکونی جهان کجاست؟

به گزارش سهندبلاگ، نام اربیل عراق در سال های اخیر نامی آشنا برای گردشگران ایرانی است. سفر به اربیل که در سال 2018 به عنوان پنجمین شهر امن جهان معرفی شده است، برای ایرانی ها بیشتر به بهانه حضور در کنسرت های موسیقی فارسی زبان صورت می گیرد. اما این شهر دارای تاریخی کهن و جاذبه هایی دیدنی هم هست که مرور آن ها می تواند تماشای این شهر را لذت بخش تر کند. اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق است که بعد از سقوط صدام به صورت خودمختار اداره می گردد. شهری کهن که دارای سابقه ای 8 هزار ساله در شهر نشینی است. اربیل روی یک تپه باستانی واقع شده و قدیمی ترین شهر مسکونی جهان هم درست در مرکز اربیل قرار گرفته است: ارگ باستانی اربیل که سال 2014 به عنوان میراثی جهانی در فهرست یونسکو به ثبت رسیده، قدمتی بیش از 6 هزار سال دارد. آرامی ها در زمان قدرت خود اربیل را ساختند و نام آن را اربع ئیلا به معنای چهار ایزد گذاشتند اما امروز اهالی شهر به ارگ اربیل نام هولیر داده اند. در دوران قدرت آشوری ها هم اربیل یکی از مراکز مهم دینی بود. بد نیست بدانید که اربیل سال های متمادی تحت فرمانروایی پادشاهان هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده است.

قدیمی ترین شهر مسکونی جهان کجاست؟

ارگ اربیل نما و چشم انداز خوبی به شهر دارد، جداره باروهای آن هم سالم به نظر می رسند اما سازه های درونی ارگ به واسطه سال ها تجربه جنگ در عراق، وضعیت مطلوبی ندارند و تا حد زیادی تخریب شده اند. در گذشته داخل ارگ از سه قسمت اصلی سرا، تکیه و توپخانه تشکیل شده بود اما امروز تنها بخشی که تا حدودی سلامت خود را حفظ نموده، مسجد ملا افندی است.

در همسایگی ارگ یکی از قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده شهر به نام بازار قیصری قرار گرفته است که گفته می گردد یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین بازارهای جهان است.

منبع: همگردی
انتشار: 26 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 3177

به "قدیمی ترین شهر مسکونی جهان کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین شهر مسکونی جهان کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید