قطع شدن فراکارت اتوبوس های اراک در دوران جولان کرونا!

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران/مرکزی از وقتی کرونا وارد زندگی هایمان شده بسیاری از موارد بهداشتی که رعایت شان شاید پیش از این برایمان چندان ضروری نمی نمود، برایمان حکم ضرورت پیدا کرده و نبود کوچکترین زیرساخت های کاهش دهنده شیوع این ویروس نگران مان می کند، برای نمونه اینروزها قطع شدن سیستم فراکارت اتوبوس ها مردم را نگران کرده به گونه ای که زنگ های این خبرگزاری برای پیگیری موضوع به صدا درآمده است.

قطع شدن فراکارت اتوبوس های اراک در دوران جولان کرونا!

اینروها کرونا و جلوگیری از شیوع آن بحث داغ محافل و مجامع است، از گفتگوهای خانوادگی گرفته تا گفتگوهای بین المللی. گویی این ذره میکروسکوپی زمام امور جهان به دست گرفته و شاید همین قدرت است که اضطراب رویارویی با این ویروس تاجدار را برای همگان افزون کرده است.

البته استعداد غریب این ویروس برای انتشار و قدرت بیماری زایی و شدت بیماری ناشی از آن که سازمان بهداشت جهانی هم بر آن تاکید کرده از طرفی و قابلیت بالای پول نقد در انتقال آلودگی از طرف دیگر نشان می دهد که نگرانی شهروندان اراکی درخصوص قطع شدن فراکارت اتوبوس ها بی دلیل نیست.

فراکارت فعلا تعطیل!

حجت الله مرادی مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک در پاسخ به پیگیری خبرنگاران در اینباره، با اشاره به اینکه سیستم پرداخت غیرنقدی کرایه اتوبوس های شهر اراک از ابتدای سال با مشکل روبرو شده است، بیان نمود: این سیستم توسط یک شرکت خصوصی در اتوبوس ها تعبیه شده است، اما از ابتدای سال با وجود سه مرتبه مکاتبه با این شرکت جهت اعمال نرخ جدید کرایه اتوبوس ها در دستگاه های کارت خوان، همکاری لازم در این زمینه صورت نگرفته است.

نرخ جدید کرایه ها اعمال نشده/عدم اجرای تعهدات

وی با بیان اینکه ناوگان اتوبوسرانی درون شهری اراک از ابتدای سال تا به امروز با نرخ کرایه سال گذشته فعالیت داشته است، اما این امر باعث اعتراض بهره برداران که عمدتا بخش خصوصی است، شده، اضافه کرد: تا زمانی که نرخ جدید کرایه اتوبوس از طریق شرکت اعمال شود ناچاریم که دستگاه کارت خوان را از مدار خارج کنیم و شهروندان باید به صورت نقدی کرایه را پرداخت کنند.

کارت های مورد نیاز تامین نشده/اجرای تعهد شهرداری در گرو اجرای تعهد شرکت خصوصی

مرادی شرح داد: این شرکت برای عدم همکاری در این راستا بهانه های مختلفی می آورد و معتقد است که تعهداتی که در قرارداد داشته است از جمله تعداد تراکنش ها توسط شهرداری اجرایی نشده است، در حالی که شرکت نیز به تعهدات خود عمل نکرده است. طبق قرارداد این شرکت موظف بود که فراکارت را تامین کند، اطلاع رسانی لازم جهت استفاده مردم را داشته باشد و همچنین جشنواره های مختلف به منظور جلب نظر شهروند برگزار کند که هیچ یک را انجام نداده است، از طرفی شهرداری اراک نیز 33 میلیون تراکنش این کارت ها در طول سال را متعهد شده بود که این مهم هم اجرایی نشد و علت این امر هم کم کاری شرکت و تامین نشدن کارت برای شهروندان بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 10 تا 15 درصد از شهروندان دارای فراکارت هستند، گفت: شرکت متعهد بود که کارت مورد نیاز را تامین کند که این تعهد عملیاتی نشده است و امروز به این بهانه همکاری را قطع کرده است، البته تنها حدود یک ماه از قرارداد با این شرکت(پایان خردادماه) باقی مانده است و احتمالا با شرکت دیگری وارد مذاکره شویم تا سهولت پرداخت کرایه اتوبوس برای مردم مجددا فراهم شود.

از نرخ های جدید چه خبر؟

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک در خصوص نرخ کرایه اتوبوس ها در اراک در سال 99 بیان نمود: در اراک برای اتوبوس ها 30 جهت در نظر گرفته شده که هفت جهت بالای 9 کیلومتر هستند، در سال گذشته برای جهتهای کمتر از 9 کیلومتر 530 تومان از طریق فراکارت و 600 تومان کرایه نقدی در نظرگرفته شده بود که امسال این رقم برای فراکارت 650 تومان و برای پرداخت نقدی 800 تومان در نظر گرفته شده است ولی تا زمانی که رقم جدید در سیستم کارتخوان اعمال نشود کرایه به صورت نقدی توسط رانندگان دریافت می شود.

مرادی در خصوص تجمع روز دوشنبه بهره برداران اتوبوس ها در مقابل شورای شهر اراک گفت: یکی از مهمترین دلایل این تجمع شرایط سیستم کارت خوان بود، چراکه در طول فروردین ماه طبق کرایه سال 98 فعالیت داشتند و به این شرایط معترض بودند.

با توجه به قابلیت قابل توجه ویروس کرونا در انتشار، به نظر می رسد از دسترس خارج شدن هر زیرساختی که به کاهش شیوع این ویروس کمک می کند یک الزام قطعی است بویژه اینکه قطعا این مشکل براحتی و حتی شاید با ورود کارگروه پدافند زیستی که از ابتدای شیوع کرونا برای کنترل شیوع این ویروس فعالیت کرده است، قابل رفع است.

از طرفی نگاهی به اتوبوس های اراک نشان می دهد که از رعایت فاصله اجتماعی در این فضاهای کوچک و شلوغ خبری نیست و باید در حوزه انتقال ویروس در خطوط اتوبوس شهری بواسطه کنارهم نشینی ها در اتوبوس ها هم نگران بود، چه رسد به انتقال ویروس از طریق رد و بدل کردن پول نقد و در شرایطی که رفت و آمدها به جهت رفع محدودیت هاو فعال شدن بازارها و مراکز تجاری افزایش پیدا کرده ضد عفونی کردن اتوبوس ها به تنهایی نمی تواند در کنترل شیوع ویروس در این حوزه اثرگذار باشد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 8304

به "قطع شدن فراکارت اتوبوس های اراک در دوران جولان کرونا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطع شدن فراکارت اتوبوس های اراک در دوران جولان کرونا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید