مسیرها و اقدامات مورد نیاز در آتش سوزی بازار تبریز پیش بینی شده بود، طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های فرهنگی و تاریخی یکپارچگی دستگاه ها را به دنبال دارد

به گزارش سهندبلاگ، معاون میراث فرهنگی در مورد طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های فرهنگی و تاریخی گفت: این بسته حمایتی به این دلیل تهیه و تنظیم شده است تا برای همراهی و همکاری همه دستگاه ها در حفاظت و مرمت آثار تاریخی راستا راه معین باشد و یکپارچگی در این روند شکل بگیرد و تا زمانی که قوانین و تکالیف وجود نداشته باشد این امکان پذیر نیست.

مسیرها و اقدامات مورد نیاز در آتش سوزی بازار تبریز پیش بینی شده بود، طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های فرهنگی و تاریخی یکپارچگی دستگاه ها را به دنبال دارد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی صبح امروز پنجشنبه 19 اردیبهشت 98 در ارتباط زنده رادیویی با برنامه پارک شهر رادیو تهران در مورد طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های فرهنگی و تاریخی گفت: حفاظت و مرمت بناها و بافت های تاریخی و توانمندسازی مالکان موضوعی است از عهده یک دستگاه برنمی آید و تمام دستگاه های یک شهر باید در این راستا همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.

او شرح داد: هر یک از دستگاه ها ظرفیت ها و توانمندی هایی دارند که برای حفاظت و مرمت آثار تاریخی باید به کار گرفته شود، این بسته حمایتی به این دلیل تهیه و تنظیم شده است تا برای همراهی و همکاری همه دستگاه ها در حفاظت و مرمت آثار تاریخی راستا راه تعیین باشد و یکپارچگی در این روند شکل بگیرد تا زمانی که قوانین و تکالیف وجود نداشته باشد این امکانپذیر نیست.

طالبیان اضافه کرد: در همه جای دنیا این ساختار تعیین برای حفاظت از آثار تاریخی وجود دارد، سازمان میراث فرهنگی ساختار خود را دارد اما در این حوزه ما با یک شهر و بافت تاریخی روبرو هستیم که حفاظت و نگهداری از آن همکاری همه دستگاه ها را می طلبد.

معاون میراث فرهنگی شرح داد: مشکلاتی که در حوزه بافت و شهرهای تاریخی وجود دارد در این طرح دیده شده و تمام موارد به صورت شفاف برای حفاظت و مرمت آثار تاریخی مورد توجه قرار گرفته است.

طالبیان همچنین با اشاره به آتش سوزی بازار تبریز گفت: در این طرح بیمه آثار تاریخی هم دیده شده است، مثلا کاخ گلستان بیمه شده است اما ما باید مکلف شویم همه آثار تاریخی را بیمه کنیم و این موضوع مستلزم رعایت نکات ایمنی و استانداردهای لازم است.

معاون میراث فرهنگی اضافه کرد: بازار تبریز بازار بزرگی است، این مکان تاریخی پیش از این نیز دچار آتش سوزی شده بود و خوشبختانه مرمت های لازم به سرعت انجام گرفته بود، خوشبختانه همه بازاریان در حوزه مرمت و نگهداری از بازار تبریز مشارکت دارند و سیستم اجتماعی بسیار قوی در این بازار تاریخی وجود دارد.

طالبیان اضافه کرد: با توجه به آتش سوزی گذشته، جلسات بسیاری در مورد مدیریت بحران در این بازار تاریخی برگزار شده بود و راستاها و اقدامات مورد نیاز پیش بینی شده بود، به همین دلیل آتش در مدت زمان کوتاه تری خاموش شد، اما در هر حال بازار تبریز بازار کالاست و این نوع اتفاقات می افتد، باید همیشه آماگی داشته باشیم.

معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه 100 مغازه آسیب دیده و 50 مغازه بازار تبریز دچار خسارت جزیی شده است از سفر امروز خود به استان آذربایجان شرقی و بررسی وضعیت دقیق خسارت وارده به این بنای تاریخی خبر داد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 3137

به "مسیرها و اقدامات مورد نیاز در آتش سوزی بازار تبریز پیش بینی شده بود، طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های فرهنگی و تاریخی یکپارچگی دستگاه ها را به دنبال دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسیرها و اقدامات مورد نیاز در آتش سوزی بازار تبریز پیش بینی شده بود، طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های فرهنگی و تاریخی یکپارچگی دستگاه ها را به دنبال دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید