معرفی 10 تپه شنی زیبا در دنیا

به گزارش سهندبلاگ، تپه شنی از انباشته شدن شن هایی ایجاد می گردد که توسط باد یا جریان آب پراکنده می شوند. تل های ماسه ای یا شنی در ابعاد و شکل های مختلفی هستند و در اثر تعامل جریان هوا یا آب به وجود می آیند.

معرفی 10 تپه شنی زیبا در دنیا

سُسوس وِلی در نامیبیا

سُسوس وِلی (Sossusvlei) شبیه یک گودال نمک و خاک رس است که توسط تپه های شنی قرمز و مرتفع احاطه شده. این بیابان در بخش جنوبی صحرای نامیب قرار گرفته است. قرن ها شن پیرامون بستر دریاچه خشکی انباشته شده و به همین دلیل از جذابیت خیره نماینده ای برخوردار است. اینجا یکی از زیباترین تپه های شنی جهان به شمار می رود.

تپه های شنی بادین جاران در مغولستان چین

تپه های شنی بادین جاران (Badain Jaran) مرتفع ترین تپه های شنی آسیا هستند که در بیابان های بادین جاران در صحرای مغولستان و گبی چین واقع شده اند.

دث ولی کالیفرنیا در امریکا

دره مردگان یا دث ولی (Death Valley) یک دره بیابانی است که در شرق کالیفرنیا قرار گرفته است. اینجا پایین ترین، داغ ترین و خشک ترین منطقه امریکای شمالی است که مهد این شن های طلایی زیبا به شمار می رود.

ارگ چبی در مراکش

تپه های شنی ارگ چبی (Erg Chebbi) به ارتفاع 150 متر هم می رسند و همه آنها با هم فضایی به وسعت 22 کیلومتر از شمال تا جنوب و 5 تا 10 کیلومتر از شرق تا غرب را در بر گرفته اند (به یک دشت شنی یک ارگ می گویند). مراکشی ها در گرم ترین وقت سال به ارگ چبی می آیند تا خودشان را چنددقیقه ای تا حد گردن زیر شن های داغ مدفون نمایند. آن طور که گفته می گردد این کار نوعی درمان برای بیماری روماتیسم محسوب می گردد.

پارک ملی مِدانوس دو کورو در ونزوئلا

این پارک ملی (Médanos de Coro National Park) تپه های شنی وسیعی به نام مدانوس دارد. تپه های شنی در فضایی با وسعت 5 تا 30 کیلومتر پراکنده شده اند و ارتفاع آنها تا 40 متر هم می رسد. این تپه ها بیشتر به دلیل جریان های بی امان و مداوم باد شکل گرفته اند.

تپه شنی ربع الخالی در شبه جزیره عربستان

صحرای ربع الخالی (Rub al Khali) عظیمترین بیابان شنی جهان به شمار می رود که بیشتر از یک سوم جنوب شبه جزیره عربستان را پوشانده است. این بیابان یکهزار کیلومتر طول و 500 کیلومتر عرض دارد. بیابان عظیم ربع الخالی تپه های شنی عظیمی تا ارتفاع 250 متر را در خود گنجانده است.

صحرای لیبی در لیبی

صحرای لیبی (Libyan Desert) قسمتی از صحرای عظیم است که 1100 کیلومتر از شرق به غرب و 1000 کیلومتر از شمال به جنوب کشیده شده. این بیابان سه دریای شنی دارد: دریای ماسه ای عظیم، دریای ماسه ای کالانشیو و دریای ماسه ای ربیانا. تپه های شنی این صحرا تا ارتفاع 512 متر هم می رسند و تقریبا یک پهارم این منطقه را پوشش می دهند.

تپه شنی عظیم پایلا در فرانسه

تل ماسه دون دو پیلا (The Great Dune of Pyla) مرتفع ترین تپه شنی اروپاست که در 60 کیلومتری بوردو فرانسه واقع شده است. تپه شنی با عرض 500 متر از شرق به غرب کشیده شده و 2.7 کیلومتر از شمال به جنوب وسعت دارد. ارتفاع این تپه به 110 متر بالاتر از سطح دریا می رسد. جهانگرد ها این مکان را یک جذابیت گردشگری مشهور می دانند و سالانه بیش از یک میلیون بازدیدنماینده دارد.

دشت تپه های شنی سامالایوکا در مکزیک

اینجا را مدانوس دو سامالایوکا (Samalayuca) هم می نامند که مجموعه عظیمی اما پراکنده ای از دشت هایی است که تپه های شنی را در خود جای داده و در چیواوای مکزیک واقع شده است.

پارک ملی شن های سفید در نیومکزیکوی امریکا

یک دشت عظیم از تپه های شنی سفید که از کریستال های گچ شکل گرفته است؛ تپه های شنی نیومکزیکو (White Sands National Monument) همواره تغییر شکل می دهند و به آرامی در جهت باد حرکت می نمایند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: گردشبان
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 10432

به "معرفی 10 تپه شنی زیبا در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 10 تپه شنی زیبا در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید