نیازمند رویکردهای درازمدت در تولیدات هنر شهری هستیم

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی یک مجسمه ساز گفت: به عقیده من در هنر شهری ما باید رویکردهای درازمدت برای فراوری آثاری دائمی داشته باشیم.

نیازمند رویکردهای درازمدت در تولیدات هنر شهری هستیم

صالح موسویان در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص شاخص های مهم خلق اثر در هنر شهری و کمپین های پیروز هنری در فضاسازی شهری اظهار کرد: به عقیده من ما باید رویکردهای درازمدت برای فراوری آثار دائمی داشته باشیم. به طور مثال در بخش مجسمه های شهری سال گذشته اقدامات نسبتا خوبی برای آرامگاه فردوسی صورت گرفت؛ اما در خصوص شهر خلاء کار به وضوح به چشم می خورد. لذا باید چشم اندازهای طولانی برای شهر در این خصوص مشخص و تبیین کرد، باید شبیه طرح های تفصیلی برنامه ریزی، احتیاجهای بصری شهر را پیش بینی و برنامه های کوتاه مدت هنر شهری برای مناسبت ها را آسیب شناسی کنیم.

وی ابراز عقیده کرد: مشهد در فضاسازی شهری خوب آغاز کرد، ولی خوب ادامه نداد. تغییرات مدیریتی از یک طرف، برخورد سلیقه ای از سویی دیگر و همچنین نحوه تعامل با هنرمندان از سمت شهرداری باعث افت شدیدی در کیفیت کارها شده است. با این حال، اخیرا کوشش های خوبی از سمت مدیران شهری دیده شده که احساس می گردد اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود.

موسویان افزود: نکته حائز اهمیت این است که شهرداری های ما که عموما تجربه آن ها در عمران بوده، حالا در موضوعی وارد شدند که فیلسوفان و هنرمندان از ابتدای تاریخ بر سر آن اختلاف نظر داشتند. اگر به همین تجربه های عمرانی نیز رجوع کنیم، می بینیم برای یک پروژه عمرانی الزامات تخصصی و ضوابطی از ابتدا در طراحی و مشاوره و اجرا لحاظ می گردد. حال بخش مهمتری که در آن سلیقه و ذوق مردم یک شهر تاثیر مستقیم می گذارد، آیا احتیاج به بهره گیری از قاعده و ضوابط علمی ندارد؟

این مجسمه ساز ادامه داد: حساسیت در بخش داوری که چه کارهایی در سطح یک شهر با چه تکنیک و متریالی نصب و اجرا گردد، باعث بالا رفتن کیفیت و کاهش تعداد آثار می گردد؛ اما دقیقا رویکرد ما وارونه است. یعنی می توان گفت داوری ها و نحوه انتخاب آثار ما مشکلاتی دارد. مثلا در فرانسه در بعضی نقاط شهر آثار فاخری از هنرمندان با شیوه ­های مختلف مجسمه، حجم، چیدمان و ... گذاشته می گردد. اگرچه شکل فراخوان فضاسازی شهری با فرمت فراخوان ما تقریبا یکی است، اما به خاطر داوری های حساس و دقیق و نظارت نهاده­ های هنری، از کیفیت بصری خوبی برخوردارند. بنابراین من دلیل پیروزیت آنها را، دقت در نحوه انتخاب آثار می دانم.

موسویان در پاسخ به سوالی در خصوص شاخص های یک کمپین هنری پیروز در فضاسازی شهری گفت: از نظر کلی دو مولفه مهم بر هنر شهری تاثیر می گذارند؛ هنرمند و کارفرما و این دو مولفه از بالاترین پیچیدگی و بیشترین گستردگی برخوردارند. لذا وقتی ما به دنبال شاخص های یک فراخوان پیروز با موضوع فضاسازی شهری می گردیم، این دو مقوله نقش مهمی دارند.

وی ابراز عقیده کرد: از طرفی به نظر من اگرچه هنرمند به عنوان فراورینماینده نقش مهمی ایفا می نماید، اما فرایند فراخوانی، داوری، مذاکره و بررسی و... نباید به گونه ای باشد که عملا شهرداری ها را به مشخص نماینده نهایی تبدیل کند و هنرمندان ما به اپراتور ساده تبدیل شوند.

این مجسمه ساز افزود: به عقیده من مهمترین و اصلی ترین شاخصه در فضاسازی های هنری شهری، استفاده از ذوق، تجربه و سلیقه هنرمندان است که به کسب تجربه و دانش در حوزه زیبایی شناسی مشغول بوده اند. وگرنه هنرمندان تنها باید سلیقه هایی را اعمال نمایند که گاه بدون در نظر داشتن قواعد زیبایی شناسی است.

موسویان همچنین با اشاره به این که فضاسازی شهری تک مولفه ای نیست، بیان نمود: در واقع معماری شهر، فرهنگ شهر، پیشینه شهر، آداب و رسوم شهر و... همه از عوامل نهانی هستند که منجر به فراوری اثر در شهر می گردد.

وی ادامه داد: در اروپا آثار زیادی از اساطیر و نام آوران در طی سده های طولانی فراوری شده و شاید از فرط فراوری اشباع هم شده باشد. ما در بخش هنرهای شهری درست است جوان هستیم، با این حال در تعداد فراوری بعضی کارها نوبرش را آورده ایم و در حال حاضر بعید می دانم هیچ کشوری به اندازه کشور ما فراوریات موقت داشته باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 9555

به "نیازمند رویکردهای درازمدت در تولیدات هنر شهری هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیازمند رویکردهای درازمدت در تولیدات هنر شهری هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید