کارگاه توانمندسازی فعالان رودوزی های سنتی استان گلستان برگزار گردید

به گزارش سهندبلاگ، ُکارگاه توانمندسازی فعالان رودوزی های سنتی استان گلستان با حضور مسئولان کشوری و استانی و همچنینی هنرمندان صنایع دستی در گنبد کاووس برگزار گردید.

کارگاه توانمندسازی فعالان رودوزی های سنتی استان گلستان برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، کارگاه توانمندسازی فعالان رودوزی های سنتی استان گلستان روز پنجشنبه 6 دی 1397 با حضور اصغر نورالله زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید کشور، عبدالقدیر کریمی معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه شهرستان گنبد کاووس، ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گلستان و جمعی دیگر از مسئولان استانی و شهرستان و همچنین هنرمندان در سالن اجتماعات فرمانداری گنبد کاووس برگزار گردید.

ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در مراسم آغاز به کار این کارگاه آموزشی گفت: استان گلستان دارای 20 هزار هنرمند فعال صنایع دستی است که از این آمار 7700 نفر هنرمندان رودوزی های سنتی در گلستان و 1700 هنرمند رودوزی سنتی در شهرستان گنبد کاووس هستند.

او اضافه نمود: برگزاری چنین کارگاه های توانمندسازی در نوع خود بسیار ارزشمند است و می تواند به این رشته و فرصت هایی که هنرمندان صنایع دستی می توانند در این رشته داشته باشند، یاری می نماید.

کریمی در ادامه با ابراز امیدواری گفت: کوشش می کنیم مواد اولیه کارگاههایی که در استان فعال هستند را تامین کنیم، امسال مراحل اولیه ایجاد 4 بازارچه صنایع دستی را آغاز کردیم و ایجاد بازارچه در تمام شهرستانهای استان در دستور کار این اداره کل است، با ایجاد چنین بازارچه هایی دغدغه فروش محصولات هنرمندان صنیع دستی استان رفع می گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان گلستان در ادامه گفت: متاسفانه به دلیل برخی موانع اداری در بانک ها تسهیلات با کندی پرداخت می گردد، اما خوشبختانه روند حمایت صندوق کارآفرینی قابل توجه بوده است.

او در ادامه با اشاره مراکز تخصصی سطح استان اشاره نمود و اضافه نمود: تا کنون 9 مرکز تخصصی صنایع دستی در رشته های نمد بافی، ابریشم بافی، نساجی، حصیر بافی و .... در استان دایر کردیم و امیدواریم با ایجاد مراکز تخصصی صنایع دستی در سطح استان بتوانیم یاریی در جهت حمایت از هنرمندان داشته باشیم.

کریمی با قدردانی از فرماندار ویژه گنبد کاووس و نگاه ویژه استان به صنایع دستی ابراز امیدواری کرد؛ شناساندن و معرفی صنایع دستی نتیجه این کوشش ها خواهد بود. در این جلسه عبدالقدیر کریمی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبد کاووس گفت: شهرستان گنبد بعنوان بزرگترین شهرستان استان 25 درصد جمعیت استان با 176 روستا دو بخش مرکزی داشلی برون و شهرهای اینچه برون و گنبد 145 کیلومتر مرز با ترکمنستان یکی از توانمند ترین شهرستانها در استان و کشور است.

کریمی در دامه گفت: این همایش با هدف معرفی توانمندی ها و قابلیت های حوزه صنایع دستی گنبد کاووس با محوریت هنر سوزندوزی که از رودوزی های مورد علاقه و قدیمی مردم است که حداقل 6 هزار سال قدمت دارد برگزار می گردد و بانوان روستاهای گنبد محصولات خود را در این کارگاه ارائه کردند.

او اضافه نمود: مدیر کل میراث فرهنگی استان نسبت به شهرستان گنبد در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همیشه لطف داشتند و حمایت های زیادی از این سه حوزه کردند.

عبدالقدیر کریمی گفت: امیدوارم در خصوص توزیع اعتبارات در ادامه از حمایت های صندوق کارآفرینی امید بهره مند شویم. 9 هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت شد اصغر نورالله زاده مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید کشور نیز در این مراسم از پرداخت 9 هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی روستاییان توسط این صندوق در امسال اطلاع داد و گفت: به همین میزان نیز تا سرانجام امسال پرداخت می گردد.

نورالله زاده اضافه نمود: این مقدار تسهیلات به 19 هزار و 700 طرح پرداخت شده است.

او ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع بالغ بر 21 هزار و 500 پرونده طرح اشتغال روستایی با احتیاج تسهیلاتی 12 هزار و 500 میلیارد ریال از سوی متقاضیان در شعب این صندوق در سراسر کشور تشکیل شده است.

نورالله زاده اضافه نمود: از طرح های ارائه شده تاکنون برای 20 هزار و 150 طرح با احتیاج تسهیلاتی 10 هزار میلیارد ریال قرارداد منعقد شده است.

او توضیح داد: توجه به کسب وکارهای روستایی بویژه صنایع دستی و حمایت مالی از این طرح ها سبب توسعه و تثبیت این مشاغل و ایجاد اشتغال پایدار می گردد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید همچنین با اشاره به ظرفیت های سوزن دوزی استان گلستان بر لزوم کاربردی کردن این محصولات و فراهم کردن بازار فروش برای صنایع دستی با آموزش و برگزاری نمایشگاه ها تاکید نمود.

او اضافه نمود: صندوق کار آفرینی امید این آمادگی را دارد با هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در ایجاد بازارچه های صنایع دستی در این استان همراهی لازم را داشته باشد.

در این مراسم از هنرمندان فعال رشته رودوزی های سنتی استان گلستان تجلیل شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 267

به "کارگاه توانمندسازی فعالان رودوزی های سنتی استان گلستان برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگاه توانمندسازی فعالان رودوزی های سنتی استان گلستان برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید