دلیل تفاوت ترمیم زخم در افراد گوناگون چیست؟

به گزارش سهندبلاگ، پژوهشگران آمریکایی در آنالیز جدیدی موفق شدند دلیل تفاوت در ترمیم زخم افراد گوناگون را شرح دهند.

دلیل تفاوت ترمیم زخم در افراد گوناگون چیست؟

به گزارش خبرنگاران و به نقل از مدیکال اکسپرس، شاید تفاوت در سلول هایی که در طول ترمیم پوست، به آن انعطاف و استحکام می دهند، دلیل ترمیم متفاوت پوست در افراد گوناگون باشند.

پیشتر هرگز تصور نمی شد سلول های موسوم به فیبروبلاست(fibroblast) که ساختار پروتئین را زیر سطح پوست شکل می دهند، عملکرد یکسانی داشته باشند اما این پژوهش جدید نشان می دهد که شاید زیرمجموعه ای از فیبروبلاست ها بتوانند دلیل قدرت کم بازسازی پوست در افراد مسن و نحوه شکل گیری نوع خاصی از زخم ها را شرح دهند.

والری هورسلی(Valerie Horsley)، استادیار زیست شناسی مولکولی، سلولی و تکاملی دانشگاه ییل(Yale University) آمریکا و از نویسندگان این پژوهش گفت: شاید این زیرمجموعه از سلول ها بتوانند ظرفیت های متفاوت ترمیم را در افراد گوناگون شرح دهند.

هورسلی و برت شوک(Brett Shook)، نویسنده ارشد این پژوهش، ژنتیک فیبروبلاست ها و اثرات آنها را روی موش ها و انسان ها مورد آنالیز قرار دادند و تفاوت هایی میان نحوه واکنش آنها به زخم و تغییرات ناشی از افزایش سن کشف کردند.

پس از زخمی شدن بدن، زیرمجموعه ای از فیبروبلاست ها که معمولا فراوری نماینده سلول های چربی یا آدیپوسیت(adipocyte) هستند، تشکیل بافت زخم را برای ترمیم پوست شروع می نمایند. به گفته پژوهشگران، این سلول ها در پوست بدن انسان بیشتر کاهش می یابند و شاید به همین دلیل، زخم ها در انسان ها شایع تر از موش ها هستند.

این پژوهش، نقش اساسی سلول های ایمنی موسوم به درشت خوار یا ماکروفاژ(macrophage) را هم در برخورد با عفونت و هم در ترمیم زخم نشان می دهد. ماکروفاژها که در اوج بازسازی بافت ظاهر می شوند، می توانند به طور انتخابی به یک زیر مجموعه از فیبروبلاست ها علامت دهند. بافت زخم انسان، ماکروفاژها و زیرمجموعه های فیبروبلاست بیشتری دارد اما موش های پیر که ترمیم زخم آنها بیشتر طول می کشد، هم ماکروفاژ و هم زیرمجموعه های فیبروبلاست کمتری دارند.

شوک گفت: ما امیدواریم با تشخیص سلول های پوستی و سیگنال هایی که عملکرد آنها را کنترل می نمایند، روش های جدیدی برای ترمیم زخم ابداع کنیم.

این پژوهش، در مجله Science به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 136

به "دلیل تفاوت ترمیم زخم در افراد گوناگون چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل تفاوت ترمیم زخم در افراد گوناگون چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید