آشنایی کامل با مراحل اخذ پذیرش تحصیلی

به گزارش سهندبلاگ، یکی از دغدغه های دانشجویانی که به دنبال تحصیل در مقاطع بالاتر در رشته های محبوبشان هستند، مهاجرت تحصیلی و انتخاب یک دانشگاه خوب و اقامت در کشور مقصد است. مهاجرت نیازمند شرایط خاصی بوده و مراحلی دارد که باید قدم به قدم طی شوند تا به خاتمه برسند. برای اینکه بتوانید مراحل اخذ پذیرش تحصیلی را به خوبی بگذرانید، باید اطلاعات کاملی در خصوص آن داشته باشید. تصمیم گرفتیم تا در خصوص فرایند مهاجرت تحصیلی، از انتخاب رشته و دانشگاه گرفته تا دریافت ویزا و اقامت در کشور محبوب، اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. تمامی این مراحل به صورت دسته بندی شده در ادامه معرفی می شوند. اهمیت دهید که ترتیب مراحل و شرایط مهاجرت تحصیلی با توجه به کشور مقصد ممکن است کمی فرق داشته باشد، اما فرایند کلی و مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی همین است.

آشنایی کامل با مراحل اخذ پذیرش تحصیلی

مرحله اول: آماده سازی رزومه تحصیلی

در ابتدای مراحل اخذ پذیرش تحصیلی، شما به یک رزومه تحصیلی خوب و قابل توجه احتیاج دارید. چه دلیلی برای مهاجرت تحصیلی دارید و چرا خود را شایسته تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه های جهان می دانید؟ در این رزومه باید سوابق تحصیلی، مجموعه نمرات، فعالیت های علمی، مقالات، تحقیقات و تمامی کارهایی که می تواند شما را هرچه بهتر معرفی کند، بیان کند. این رزومه بسیار مهم است و می تواند تاثیر مهمی بر فرایند مهاجرت شما داشته باشد. پس، سعی کنید خوب درس بخوانید، تحقیق کنید، مقاله بنویسید و تا جایی که می توانید فعالیت های دانشجویی خود را افزایش دهید. نوشتن رزومه برای مقاطع تحصیلی مختلف کمی باهم فرق دارد. اگر دیپلم دارید و می خواهید برای ورود به دانشگاه به خارج بروید، باید نمرات مقطع دبیرستان و شرایط تحصیلی خود را در رزومه ذکر کنید. همچنین بیان علایق، مهارت ها و فعالیت هایی که تا اینجا انجام داده اید نیز می توانید به پیشرفت مراحل اخذ پذیرش تحصیلی کمک کند. اگر مدرک کارشناسی خود را در دانشگاه های داخل گرفته اید و تصمیم دارید برای کارشناسی ارشد و دکترا به خارج بروید، باید یک رزومه تحصیلی خوب همراه ببرید. در اینجا داشتن پژوهش و مقالاتی که نوشته اید به شما کمک بسکمک می نماید. پس، باید از قبل تصمیم خود را بگیرید و در دوران تحصیل کوشش بیشتری برای داشتن رزومه بهتر و علمی تر داشته باشید.

مرحله دوم: انتخاب رشته تحصیلی

انتخاب رشته یکی از مهمترین مراحل اخذ پذیرش تحصیلی هست. نکته ای که در این مرحله بسیار مهم شمرده می شود، علاقه به رشته مورد نظر و بازار کار آن در آینده است، چیزی که دانشجویان به آن توجه ندارند و اغلب به دنبال رشته هایی مانند پزشکی یا مهندسی هستند. برای گزینش رشته، باید ابتدا علاقه خود را بشناسید و به آینده کاری آن نیز فکر کنید.

مرحله سوم: انتخاب کشور

پس از اینکه رشته مورد علاقه خود را انتخاب کردید، باید ببینید که رشته مورد نظر شما در کدام کشور تخصص بالاتری داشته و بازار کار بهتری دارد. هر کشوری حوزه تخصصی خود را دارد. بعضی از کشورها در زمینه پزشکی و بعضی دیگری در زمینه صنعت و رشته های فنی شهرت دارند. اگر به دنبال رشته های هنری هستید نیز باید کشورهایی را برگزینید که فعالیت تخصصی تری در این زمینه داشته باشند. پس از آن باید نکات دیگری مانند مسافت کشور مقصد تا کشور محل زندگی، آب و هوای کشور مقصد، هزینه های اقامت و زندگی، هزینه رفت و آمد را بسنجید و متناسب با شرایط خود مقصد را انتخاب نمایید. اهمیت دهید که مبالغ زندگی در اروپا بسیار بالاتر از کشورهای دیگری مانند هند، چین، مالزی یا مجارستان هستند. شما باید بتوانید در طی مدت تحصیل خود از پس این هزینه ها برآیید. علاوه بر این، هزینه رفت و آمد به خانه و ملاقات با خانواده نیز بخش مهمی از هزینه های زندگی شما را شکل می بخشد. پس اگر رفت و آمد زیادی دارید و تقبل هزینه آن برایتان سنگین است، کشور نزدیکتری را انتخاب نمایید.

مرحله چهارم: انتخاب دانشگاه و اپلای

پس از اینکه کشور محبوب خود را گزینش کردید، باید دانشگاه های آن کشور را مورد آنالیز قرار داده و با توجه به شرایط خود، یکی از آن ها را برای تحصیل انتخاب نمایید. برای این کار ابتدا لیست تمام دانشگاه های کشور مقصد را پیدا کنید و به سراغ دانشگاه های معروف و معتبر بروید. پس از یافتن دانشگاه دلخواه خود، به سایت آن دانشگاه مراجعه کرده و اطلاعات لازم را کسب نمایید. پس از انتخاب دانشگاه، نوبت ارسال درخواست تحصیلی است که در اصطلاح به آن اپلای می گویند. وبسایت دانشگاه محبوب خود را آنالیز کرده و مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی را جمع آوری کنید. مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی شامل آخرین مدرک تحصیلی، ریز نمرات، رزومه تحصیلی و نمره آیلتس شما بوده که باید بر طبق ضوابط دانشگاه منتخب ثبت شود. مدارک خود را برای دانشگاه های محبوب بفرستید و منتظر جواب آن ها بمانید. بعضی از کشورها برای درخواست محدودیت دارند.

مرحله پنجم: یادگیری و تسلط به زبان

یادگیری زبان یکی از مهمترین مراحل اخذ پذیرش تحصیلی است. برای اینکه بتوانید با مردم دیگر کشورها ارتباط بگیرید، باید به زبان انگلیسی سلطه داشته باشید یا زبان بومی آن کشور را بدانید. شما باید بتوانید به راحتی مکالمه کنید و مفهوم حرف دیگران را درک نمایید. برای تحصیل نیز باید این توانایی را داشته باشید که در زمینه رشته تخصصی یک مقاله به زبان انگلیسی بنویسید. بسکمک از دانشگاه های جهان برای پذیرش دانشجوی خارجی ارائه نمره آیلتس یا تافل را الزامی می دانند و آن را در مدارک درخواست ذکر می نمایند. برای تحصیل در بعضی از دانشگاه ها نیز احتیاج است تا زبان خاص آن کشور را بدانید.

مرحله ششم: ثبت نام در دانشگاه

زمانیکه درخواست خود را به دانشگاه ارسال کردید باید منتظر بمانید تا جواب آن به شما ابلاغ شود. اگر با درخواستتان موافقت شد، آنگاه باید برای ثبت نام و پرداخت شهریه اقدام نمایید. ثبت نام در دانشگاه شامل مراحلی بوده که بخشی از آن ها به صورت آنلاین و بخشی دیگر به صورت حضوری انجام می شوند. برای انجام کارهای حضوری باید ابتدا برای دریافت ویزای مقصد اقدام نمایید.

مرحله هفتم: دریافت ویزای مقصد

برای ورود به کشور محبوبتان باید ویزا بگیرید. برای این کار احتیاج به مدارک و شرایطی دارید که با اهمیت به کشور مقصد مشخص می شود. زمان دریافت ویزا نیز بسته به مقصد شما، متفاوت است. برای اینکه زمان خود را از دست ندهید و به موقع ویزا را اخذ نمایید، بهتر است در اولین فرصت پس از پذیرش در دانشگاه اقدام نمایید.

مرحله هفتم: تهیه بیمه سلامت

بیمه سلامت، یکی از مدارکی است که برای مهاجرت به آن احتیاج دارید. این بیمه را می توانید از شرکت های ارائه دهنده بیمه در ایران تهیه نمایید یا در کشور مقصد این کار را انجام دهید. پیشنهاد می کنیم برای کاهش هزینه و ارزان تر بودن بیمه، در ایران برای تهیه آن اقدام نمایید.

مرحله هشتم: اقامت در کشور مقصد

تا اینجای کار شما پذیرش دانشگاه مورد نظر را گرفته، ثبت نام را انجام داده و ویزا را نیز دریافت کرده اید. حال باید وسایلتان را جمع کنید و به کشور مقصد سفر کنید. پس از ورود به کشور مقصد چه مکانی را برای اقامت خود در نظر گرفته اید؟! شما 3 انتخاب دارید: خوابگاه های دانشگاه، پانسیون های آزاد و اجاره آپارتمان. پانسیون های خصوصی از جمله موارد دیگری هستند که می توانید برای اقامت خود در نظر بگیرید. هزینه این اقامتگاه ها بیشتر از خوابگاه های دانشجویی است. تعدادی از دانشگاه ها اتاق هایی را برای اقامت دانشجویان در نظر گرفته و آن ها را با هزینه های مناسبی برای افراد قرار می دهند. این خوابگاه ها معمولا در محیط دانشگاه یا مجاورتش جای گرفته اند. اگر با خوابگاه و پانسیون راحت نیستید، می توانید یک آپارتمان در نزدیکی دانشگاه خود اجاره نمایید. برای اجازه آپارتمان به هزینه بیشتری احتیاج دارید که برای کاهش آن می توانید چند هم اتاقی نیز برای خود پیدا کنید.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: همگردی
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 7444

به "آشنایی کامل با مراحل اخذ پذیرش تحصیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی کامل با مراحل اخذ پذیرش تحصیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید