اصطلاحات حقوقی املاک اوقافی

به گزارش سهندبلاگ، عین موقوفه مالی است که از طرف وقف دهنده به شخص یا اشخاص دیگر داده می شود.

اصطلاحات حقوقی املاک اوقافی

املاک اوقافی به املاکی گفته می شود که زمین آن توسط شخصی وقف شده است و اداره اوقاف در ازای اقساط 99 ساله آن را به افراد دیگر اجاره داده و درآمد حاصله را صرف امور خیریه می کند. این یک تعریف کلی از مفهوم املاک اوقافی است؛ اما باید در نظر داشت که گاهی اصطلاحاتی در رابطه با این املاک به کار برده می شود که ممکن است برای اغلب افراد مفهوم نباشد و یا تصور مبهمی از آن کلمه داشته باشند. برای اطلاع از اصطلاحات املاک اوقافی در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

اصطلاحات املاک اوقافی

وقف

به معنای ایستادن، توقف، حبس، داد و سند یک ملک برای بهره مندی از منافع آن توسط شخصی دیگر است. باید در نظر داشت که اموالی می تواند وقف داده شود مانند ملک که با استفاده از آن از بین نرود.

عین موقوفه

مالی که از طرف وقف دهنده (واقف) به شخصی دیگر (موقوف علیه) تحت عنوان وقف داده می شود.

حبس عین

وقف دهنده در مدت وقف، حق هیچ گونه دخالت و تصرف در ملکی که وقف داده را ندارد؛ به این معنا که واقف اجازه فروش، نقل و انتقال به شخص دیگر و یا تصرف در مال موقوفه را ندارد.

قابلیت بقای عین

فقط وقف مالی جایز است که با بقای عین بتوان از آن منتفع شد. (ماده 58 قانون مدنی) بنابراین وقف مالی که در صورت استفاده از آن مال، قابلیت بقا نداشته باشد و از بین برود، باطل است. برای مثال مواد غذایی را نمی توان وقف کرد.

قبض عین

وقف از عقود تشریفاتی است؛ بنابراین وقف زمانی محقق می شود که وقف دهنده، مال وقفی را در اختیار و استفاده فرد یا افراد که وقف به نفع آن ها اجرا شده قرار دهد و در واقع مال وقف شده به تصرف این اشخاص در آید.

مطلب پیشنهادی: برای آشنایی بیشتر با املاک اوقافی مطلب سند اوقافی چیست؛ چه تفاوتی با سند ملکی دارد؟ را مطالعه کنید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: پیام دلتا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 6720

به "اصطلاحات حقوقی املاک اوقافی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصطلاحات حقوقی املاک اوقافی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید