انتقاد از بایدن به علت حضور ایران در حیات خلوت آمریکا، هدف ایران به چالش کشیدن ایالات متحده است

به گزارش سهندبلاگ، ماریا الویرا سالازار، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، دولت بایدن را به علت نداشتن منظره روشن برای آمریکای لاتین و ایجاد فرصتی برای کشور های رقیب، مانند ایران، برای ایجاد روابط نزدیک تر و جای پایی در حیاط خلوت ایالات متحده مورد انتقاد قرار داد.

انتقاد از بایدن به علت حضور ایران در حیات خلوت آمریکا، هدف ایران به چالش کشیدن ایالات متحده است

به گزارش خبرنگاران، فاکس نیوز نوشت: ماریا الویرا سالازار نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا گفت: رهبری ضعیف دولت بایدن و سفر رئیس جمهور ایران، [ابراهیم]رئیسی به کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه نشان دهنده شکست سیاست آمریکای لاتین دولت است.

وی به فاکس نیوز اضافه کرد: ما باید روابط خود را با دوستان خود در منطقه ترمیم کنیم تا بتوانیم در مقابل کشور هایی که جمهوری اسلامی را به نیمکره ما دعوت می نمایند، جبهه واحدی تشکیل دهیم.

رئیسی با اشاره به دولت آمریکا گفت: آن ها نمی خواهند دو کشور ایران و ونزوئلا مستقل باشند. او گفت که روابط بین دو کشور عادی نیست بلکه یک رابطه استراتژیک است و آن ها منافع مشترک و دشمنان مشترک دارند.

کشور های آمریکای لاتین قبلاً از دولت بایدن به علت فقدان سیاست روشن برای منطقه ابراز ناامیدی نموده بودند. فلیکس اولوا جونیور، معاون رئیس جمهور السالوادور، به فاکس نیوز گفته بود که ایالات متحده باید یک برنامه جامع و دو حزبی برای مدیریت مهاجرت ایجاد کند و در نامه ای به کامالا هریس که خواهان تبادل نظر در خصوص این موضوع شده بود، که بی پاسخ مانده است.

ایسایاس مدینا، دیپلمات سابق و مخالف ونزوئلا، پیشتر به فاکس نیوز گفته بود، ایران با ونزوئلا برای هماهنگی مانور های ژئوپلیتیکی، مالی و نظامی علیه ایالات متحده کار نموده است.

به گفته امانوئل اتولنگی پژوهشگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی ها، هدف اصلی ایران ایجاد اتحاد با جنبش ها و دولت های همفکر... برای از بین بردن نفوذ ایالات متحده در نیمکره غربی و به چالش کشیدن ایالات متحده در حیاط خلوت خود است.

وی مدعی شد که در دو سال گذشته، ایران به ونزوئلا یاری نموده است صنعت نفت خود را که به علت تحریم های آمریکا متحمل خسارات سنگینی شده است، نوسازی و احیا کند و دو کشور در مجموعه ای از طرح های سودمند متقابل برای اجتناب از همان تحریم ها همکاری می نمایند.

اتولنگی می گوید: [رئیسی]با مفهوم نوظهور دنیا چندقطبی موافق است، دنیای که بار دیگر سلطه ایالات متحده و نظم مبتنی بر قوانین را که ایالات متحده حمایت می نماید و تا حد زیادی ایجاد نموده است، به چالش می کشد. البته این شامل کاهش نفوذ ایالات متحده به نفع قدرت های رقیب مانند روسیه و چین است.

وی اضافه کرد: در حالی که ایران، البته، روسیه و قطعاً چین نیست، خود را به عنوان یک قدرت نوظهور می بیند که می تواند همان نوع بازی را انجام دهد و از فرسایش کلی نفوذ ایالات متحده و توانایی ایالات متحده در معین قوانین و ابزارها، چه در بازار های مالی یا تجارت و چه در استاندارد های تازه دنیای و غیره، بهره مند شوند.

اوتولنگی گفت: ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه، سه همگی با این دیدگاه همسو هستند. همه آن ها از تغییر دیدگاه، اتحاد های تجاری، همکاری به سمت قدرت های قیمت گذاری سود می برند و ایران یکی از آنهاست.

منبع: فرارو
انتشار: 30 خرداد 1402 بروزرسانی: 30 خرداد 1402 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 19240

به "انتقاد از بایدن به علت حضور ایران در حیات خلوت آمریکا، هدف ایران به چالش کشیدن ایالات متحده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد از بایدن به علت حضور ایران در حیات خلوت آمریکا، هدف ایران به چالش کشیدن ایالات متحده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید