با بهترین کمپانی های انیمیشن سازی آشنا شوید
به گزارش سهندبلاگ، مجله دیجی کالا - روشا علوی: امسال گلدن گلوب 2020 با انتخاب کارتون لینک گمشده همه ما را غافلگیر کرد. در حالی که انیمیشن فروزن 2 محصول دیزنی و داستان اسباب بازی 4 محصول پیکسار، دو استدیوی بزرگ انیمیشن سازی مغلوب این انیمیشن تولید کمپانی لایکا شدند. به نظر می رسد که دوره سه استدیوی بزرگ انیمیشن سازی به انتها رسیده باشد.
هر چند در سال های اخیر دریم ورکز هم تلاش های زیادی کرد که در کنار دیزنی و پیکسار و استدیوی مهم آسیایی یعنی گیبلی نامش را با انیمیشن هایی از جمله مینیون ها و من نفرت انگیز مطرح کند، اما همچنان سه استدیوی انیمیشن سازی که بیشترین تولیدات را دارند دیزنی، پیکسار و گیبلی هستند که دو تای اولی امسال فیلم دارند و سومی انیمیشنی نساخته که در رقابت ها شرکت کند. با این سه کمپانی آشنا شوید.
استدیوی دیزنی: داستان های کلاسیک
شما می توانید طراحی کنید و دست به خلق بزنید و فوق العاده ترین جای جهان را بسازید. اما برای اینکه رویا را تبدیل به واقعیت کنید باید از آدم ها استفاده کنید.
این جمله را والت دیزنی گفته است. بزرگترین انیماتور تاریخ سینما که صنعت انیمیشن به او بیش از هر کس دیگری مدیون است و استدیوی دیزنی بزرگترین کارخانه تولید انیمیشن است که دوست داشتنی ترین و خاطره انگیزترین انیمیشن های زندگی ما را ساخته. استدیوی دیزنی عمر 90 ساله دارد و اکتبر 1923 توسط برادران دیزنی بنیان گذاشته شد. در این استدیو 53 فیلم سینمایی انیمیشن و صد ها انیمیشن کوتاه و انیمیشن تلویزیونی تولید شده است.
نقطه شروع تولید انیمیشن های دیزنی با سفید برفی و هفت کوتوله (1937) بود و آخرین انیمیشنی هم که در آن تولید شد یخ زده 2 محصول 2019 است. سفید برفی و هفت کوتوله زمانی که هنوز آن قدر انیمیشن ساخته نمی شد که در اسکار بخشی را به آن اختصاص دهند، توانست در رشته بهترین موسیقی متن نامزد دریافت جایزه اسکار شود. سفید برفی و هفت کوتوله آن قدر پیروز بود که با سودش والت دیزنی پیروز شد چند هکتار زمین در کالیفرنیا بخرد یعنی همان جایی که استدیوی اصلی دیزنی امروز در آن واقع شده است.
سیندرلا، زیبای خفته و 101 سگ خالدار انیمیشن های پیروز دیزنی بودند که به دنبال سفیدبرفی و هفت کوتوله ساخته شدند. در استدیوی دیزنی بسیاری از تکنیک ها و اصول انیمیشن سازی گسترش پیدا کردند. دیزنی اولین استدیویی بود که برای انیمیشن هایش استوری بورد می کشید. انیمیشن های کوتاه دیزنی کاراکتر های بزرگی به جهان هدیه کردند: از میکی ماوس تا دانلد داک و گوفی.
اواخر دهه شصت والت دیزنی از جهان رفت و آخرین اثری که تحت نظر او در استدیوی دیزنی ساخته شد یعنی کتاب جنگل ده ماه بعد از مرگ او اکران شد.
رابین هود و گروه نجات دو انیمیشن پیروز دیزنی در دهه 70 و بعد از مرگ والت هستند و بعد از آن استدیو به شدت افت کرد. پری دریایی کوچک (محصول 1989) بازگشت دیزنی به دوران اوجش بود و البته هزینه زیادی هم برای آن شد. پیروزیت این انیمیشن نقشه راه دیزنی برای دهه 90 شد. ساخت انیمیشن هایی که بخش زیادی از آن ها موزیکال بود مانند شیر شاه و علا ءالدین.
در قرن بیست ویکم پیروز ترین انیمیشن دیزنی فروزن بود که سنت شاهزاده خانم های دیزنی را با مفاهیم جدیدتری آمیخت و نقد های خیلی مثبتی رو آن نوشته شد و هم اسکار بهترین انیمیشن را از آن خودش کرد و هم در گیشه پیروزیت خارق العاده ای کسب کرد. قسمت دوم آن البته پرفروش بود، اما نتوانست به پای قسمت اول برسد.
دیزنی هرچند خودش را با تکنولوژی روز منطبق کرده و حالا انیمیشن های سه بعدی می سازد، اما همچنان در قصه به مفاهیمی مانند خودباوری، عشق و رویا وفادار است.
استدیوی پیکسار: مبدع انیمیشن کامپیوتری
اگر دیزنی مهم ترین استدیوی کلاسیک انیمیشن سازی است، پیکسار مهم ترین استدیوی انیمیشن سازی مدرن است. از اواخر دهه 90 اهمیت پیکسار حتی از دیزنی هم بیشتر شد. تولیدات پیکسار فقط در زمینه انیمیشن های کامپیوتری است. پیکسار اصلا به خاطر استفاده از گرافیک کامپیوتری در انیمیشن هایش مشهور شد. استیو جابز به همراه جان لسه تر و ادوین کتمول سال 1986 پیکسار را تاسیس کردند.
پیکسار هم مانند دیزنی اول کارش را با ساخت انیمیشن های کوتاه شروع کرد. سال 1995 با تولید اولین فیلم بلند انیمیشن شان مهر کمپانی را بر صفحه تاریخ سینما محکم کوبیدند: داستان اسباب بازی اولین انیمیشن تاریخ سینما شد که به طور کامل برای ساختش از روش انیمیشن کامپیوتری استفاده شده بود. اگر اسکار بخش بهترین انیمیشن داشت قطعا داستان اسباب بازی برنده آن سال بود. اولین انیمیشن پیکسار هم در بخش موسیقی و هم فیلمنامه نامزد دریافت جایزه اسکار شد.
پیکسار با حضور جان لسه تر به عنوان مغز خلاق استدیو تا امروز بیست و یک انیمیشن تولید کرده است که آخرین شان داستان اسباب بازی 4 محصول سال گذشته توانست پایانی خوش برای سه گانه داستان اسباب بازی رقم بزند و منتقدان تحسینش کردند.
سری داستان اسباب بازی، شرکت هیولاها، در جست وجوی نمو (2003) و شگفت انگیزان مهم ترین انیمیشن های تولیدشده در پیکسار هستند. با توجه به عمر کوتاه پیکسار و 29 اسکار و ده جایزه گلدن گلوبی که تا امروز گرفته می توان گفت که تابلوی افتخارات پیکسار حتی از دیزنی هم در آینده پربارتر خواهد شد.
بیشتر آثاری که پیکسار تولید کرده نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن شده اند. انیمیشن های پیکسار به جز شیوه ساخت از نظر محتوا هم با انیمیشن های کمپانی های دیگر مثل دیزنی یا دریم ورکز متفاوت بودند. آن ها سعی می کردند قصه های بزرگسالانه تری را روایت کنند. در مقابل مثلا دریم ورکز که انیمیشن های سرگرم کننده بامزه می ساخت و تنها هدفش ساختارشکنی قصه های کلاسیک دیزنی بود (خلاقانه ترین انیمیشن دریم ورکز شرک اصلا نکته اش حمله به ارزش های دیزنی است) یا خود دیزنی که در طول همه این سال ها فیلمنامه های انیمیشن هایش از یک سری تم ثابت بهره می بردند.
تمام 21 فیلم پیکسار کمترین امتیازی که از منتقدان سینمااسکور گرفته اند A- بوده است. مخاطبان انیمیشن های پیکسار از گروه های سنی متفاوت هستند و تولیداتش همیشه توانسته اند نظر مساعد منتقدان را جلب کنند. اندرو استانتون، برد بیرد، پیت داکتر و لی آنکریچ در کنار جان لسه تر مغز های متفکر پیکسار هستند.
استدیوی گیبلی: مهم ترین کننده آسیا
گیبلی (Ghibli) مهم ترین استدیوی انیمیشن سازی خارج از آمریکاست که شاید محصولاتش مانند دیزنی یا پیکسار یا حتی دریم ورکز مخاطب جهانی نداشته باشد، اما اهمیتش از نظر سینمایی و هنری به پای آن ها می رسد. استدیوی گیبلی تعداد زیادی فیلم کوتاه، آگهی های بازرگانی به صورت انیمیشن و البته فیلم های انیمیشن بلند تولید می کند.
هایائو میازاکی به همراه دوستش ایزائو تاکاهاتا سال 1985 استدیو گیبلی را در ژاپن تاسیس کردند. لوگوی این شرکت کاراکتر توتورو از فیلم همسایه من توتورو ساخته هایائو میازاکی است. گیبلی در حقیقت در زبان عربی به معنای باد مدیترانه ای است که در زمان جنگ جهانی دوم ایتالیایی ها برای نامیدن جنگنده های شناسایی خود در صحرای بزرگ آفریقا به کار می بردند. ایده اولیه تاسیس استدیوی گیبلی، دمیدن نفسی تازه به صنعت انیمه ژاپن بود.
شهر اشباح مهم ترین انیمه ژاپنی که توانست جایزه اسکار را هم ببرد محصول این استدیوست. قبل از به وجود آمدن این استدیو، میازاکی و تاکاهاتا در زمینه ساخت انیمیشن های تلویزیونی و سینمایی سابقه ای طولانی داشتند. ایده ساخت این استدیو بعد از پیروزیت انیمیشن ناوسیکا از دره باد به ذهن شان خطور کرد. از زمان تاسیس این استدیو همه انیمیشن های بلند میازاکی در استدیو گیبلی ساخته شده است.
چند سال پیش خبری منتشر شد مبنی بر این که استدیو گیبلی تعطیل می شود. اما گزارش های بعدی حاکی از این بود که بعضی از خبرگزاری ها زیاده روی کرده اند و قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد. در واقع حضور توشیو سوزوکی، یکی دیگر از بنیان گذاران استدیوی گیبلی، در یکی از برنامه های تلوزیونی ژاپن و ترجمه نادرست حرف های او باعث بروز چنین اشتباهی شده بود. او در این مصاحبه گفته بود قرار است فعالیت های استدیوی گیبلی، توقف کوتاهی داشته باشد که عبارت توقف کوتاه در ترجمه ها به صورت تعطیل شدن درآمده بود.
انیمه های ژاپنی اهمیت زیادی در جهانی انیمیشن دارند. شاید مخاطبان عادی سینما خیلی پیگیر آن ها نباشند و درنهایت فقط انیمیشن های بلند میازاکی را ببینند، اما علاقمندان انیمیشن تمام محصولات انیمیشن ژاپن از کوتاه تا بلند را دنبال می کنند و در کنار آمریکا و فرانسه و بعضی کشور های اروپای شرقی، ژاپن مهم ترین کشور تولیدکننده انیمیشن محسوب می شود.
درنتیجه اهمیت استدیوی گیبلی به عنوان یکی از بزرگترین و مهم ترین استدیو های تولید انیمیشن در ژاپن روشن می شود. تمام فیلم های میازاکی که در استدیوی گیبلی تولید شده اند، امتیازی بالای 7.5 در سایت imdb دارند. انیمه های ژاپنی که در این استدیو تولید می شوند از نظر طراحی کاراکتر ها با انیمیشن های آمریکایی و اروپایی متفاوت اند چه با دست طراحی شده باشند و چه با کامپیوتر، اما از نظر تکنیک تولید انیمیشن درست مثل بقیه جهان عمل می کنند.
آخرین انیمیشن تولید شده در گیبلی وقتی مارنی آن جا بود ساخته هیروماسا یونباشی است که سال 2016 جزو نامزد های اسکار بهترین انیمیشن بود.
منبع: برترین هاabanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت