با نگهبانان شهر بیروت، صخره های روشه آشنا شوید!

به گزارش سهندبلاگ، صخره روشه در بیروت | Raouché

مواهب طبیعی در سراسر کره زمین کم نیست. هر کجا را که بگردید می توانید تا انواع و اقسام دیدنی های طبیعت را ببینید. یکی از این مواهب طبیعی، صخره روشه در بیروت است. این صخره که یکی از جاذبه های طبیعی و مشهور نه تنها در شهر بیروت بلکه در کشور لبنان است داستان های عجیبی را در پس ظاهر پر ابهت و عجیب خود دارد. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، صخره روشه در بیروت را بهتر بشناسیم.

با نگهبانان شهر بیروت، صخره های روشه آشنا شوید!

در غربی ترین نقطه شهر بیروت و در مجاورت دریای مدیترانه قوس های سنگی طبیعی که به آن ها روشه (Raouché)، کبوتر، صخره عشاق و صخره مرگ هم می گویند، قرار گرفته است. جالب است بدانید که شکل دریافت طبیعی این صخره ها که از لحاظ بصری تا حدودی شبیه به دو کبوتر هستند سالانه گردشگران و توریست های زیادی را به اطراف آن می کشانند.

به گفته باستان شناسان این مکان در گذشته قلمرو مردم محلی بیروت بوده است. صخره های روشه در شهر بیروت، با قرار دریافت در نقطه ساحلی و همچنین مرکزی شهر بیروت در تمام خیابان ها و سواحل اطراف قابل دسترسی و رویت همگان می باشد. سواحل روشه لبنان جایی است که می توانید با نشستن در کافه ها و نیمکت های آنجا نظاره گر طلوع و غروب آفتاب باشید و از مناظر پیش روی خود نهایت لذت را ببرید البته این ها تنها بعضی از فعالیت هایی است که می توانید در روشه انجام دهید.

این دو صخره طبییعی و زیبا که همانطور که گفتیم در نزدیکی سواحل روشه بیروت قرار گرفته اند از روزگاران قدیم مورد توجه مردم شهر و همچنین کسانی که به این شهر سفر می نموده اند، بوده است. البته جدا از مواهب ظاهری و طبیعی این صخره باید به داستان هایی که درباره آن نیز نقل می گردد هم دقت کرد. لبنانی ها اسم های مختلفی روی آن گذاشته اند. این دو صخره با ارتفاعی 40 متری که در بعضی منابع 60 متر هم معرفی می گردد، درست در ساحل دریای مدیترانه سر از آب بیرون آورده اند. شکل قرار دریافت این دو صخره باعث شده است که به این دو صخره لقب نگهبان شهر بیروت را نیز بدهند.

از جمله اسامی که به صخره روشه در بیروت نسبت داده اند باید به اسامی همچون؛ صخره خودکشی و یا حتی صخره عشاق اشاره کرد. دلیل این که به این صخره، صخره عشاق می گویند به این خاطر است که بر اساس گفته ها و افسانه ها از این صخره عشاق از آن بالا می رفته اند و خودشان را در درون دریا می انداختند تا از رنج عشق خودشان را به طور قطعی و تضمینی نجات دهند!

البته داستانی دیگر در پشت صفت صخره خودکشی وجود دارد که کمتر از داستان اول ما بحث برانگیز نیست! می گویند که هنگامی که یکی از معروف ترین شخصیت های هنری مصری که هم خواننده بوده و هم بازیگر و عبدالحلیم حافظ نام داشته چشم از جهان فرو می بندد، در اثر هجم غم فقدان او 3 تن از هواداران و دوستان این فرد به بالای صخره روشه در بیروت رفته و خودشان را از بالا به پایین پرتاب می نمایند و در نتیجه جان خود را از دست می دهند و در دریای مدیترانه غرق می شوند.

بسیاری از مردم معتقدند که صخره روشه در بیروت بعد از درگذشت این فرد مشهور مصری و سپس اتفاقاتی که هوادارانش آن را رقم زدند معروف شده و همین نام صخره خودکشی بر روی آن ماندگار شده است. به هر حال هر اتفاقی که بر روی این صخره افتاده است، به اندازه شکل طبیعی این صخره و جای گیریش در کنار ساحل و شهر بیروت ان را تبدیل به سمبلی از شهر بیروت ننموده است.

جدا از صخره روشه در بیروت پژوهشگران می گویند که در این شهر در طول تاریخ آن قدر زلزله آمده است که سواحل این شهر در خود گویی 7 بیروت از زمان های مختلف را پنهان نموده اند! از این رو می گویند که صخره روشه در بیروت یکی از همین 7 بیروت پنهان و خراب شده است.

یکی دیگر از افسانه هایی که درباره صخره روشه در بیروت وجود دارد این است که این دو سنگ گویا نگهبانان این منطقه بوده اند و در درگیری با مدوزا، یکی از افسانه های یونانی (مدوزا نام افسانه ای یونانی است که در آن مدوزا از سرش هزاران مار آویزان شده است و هر کسی که به چشمان این فرد نگاه کند، سنگ می گردد) تبدیل به سنگ شده اند.

در نزدیکی این صخره ها کارشناسان و تاریخ شناسان در کاوش های خود به قلعه ها و ابزار سنگی دست یافته اند که هم اکنون در موزه به نمایش گذاشته شده است و خبر از وجود و حضور انسان ها خیلی قبل تر از چیزی که دیگران فکرش را می کردند، می دهد.

به هر حال با این که در متن اشاره کردیم اما به گفته بسیاری از زمین شناسان و پژوهشگران، صخره های روشه بر اثر وقوع یک زلزله عظیم در قرن 13 میلادی پدید آمده اند. این زمین لرزه قدرتمند حدود سال 1202، به مرکزیت جنوب غربی سوریه به وقوع پیوست. زمین شناسان بر این عقیده هستند که صخره های روشه از همین زمین لرزه متولد شده اند. در نهایت فرسایش خاک و گذر زمان هم به یاری زلزله آمدند تا صخره ها را به شکل امروزی شان در بیاورند.

در کنار سواحل روشه در لبنان ساختمان های تجاری و خانه های مسکونی بسیار زیادی وجود دارد. جالب است این را بدانید که در کنار این صخره و ساحلش؛ گران ترین زمین ها، خانه ها، آپارتمان ها و هتل ها ساخته شده و قرار گرفته اند. برای مردم بیروت و گردشگرانی که به این شهر سفر می نمایند، نشستن در کافه های منطقه روشه و یا حتی نیمکت های موجود در خیابان نزدیک ساحل و همچنین تماشای غروب آفتاب از پشت صخره های این موهبت طبیعت یکی از جذابیت هایی است که در این منطقه برایشان وجود دارد.

در سال 2014 میلادی کمپینی برای این منطقه به راه افتاد که به عنوان آخرین بازمانده که آن را Dalieh نیز می نامیند، معرفی گردید. هدف برگزار نمایندگان این کمپین این بود که ساخت و ساز و توسعه این بخش را برای محافظت از صخره روشه در بیروت را داشتند. در اطراف این منطقه می توانید بعدا به دیدن لونا پارک بیروت و بنای تاریخی خانه صورتی بروید.

نام صخره روشه در بیروت از ریشه ای فرانسوی نشات گرفته است. روشه در زبان فرانسوی به معنای سنگ است. همانطور که بالاتر درباره تاریخ روشه و پیوندش با زلزله های پی در پی بیروت گفتیم باید این نکته را نیز اضافه نماییم که این صخره در طی این زلزله ها هر دفعه مقداری از خود را در زیر آب ها مدفون نموده است.

امکانات و تفریحات موجود در صخره های روشه در بیروت

یکی از تفریحاتی که در سواحل اطراف صخره های روشه بیروت می توانید با هزینه کم انجام دهید از درون غارها و صخره های روشه با قایق های کوچک دیدن نمایید. همچنین در خیابان های اطراف صخره های روشه در بیروت می توانید تا پیاده روی و دوچرخه سواری کنید و در مسیرتان از کافه ها و رستوران ها و دست فروش های خیابان های مشهور بیروت که به سبک معماری فرانسویان ساخته شده است انواع چای، قهوه و تنقلات را میل نمایید.

در این منطقه زمانی که هوا آرام است در میان دالان های صخره های زیبای روشه بیروت در عمق 15 تا 20 متر غواصی کنید و زیبایی حیوانات آبزی مانند هامور و مار ماهی و انواع موجودات و حیوانات دریایی تپه های دریایی و صخره های مرجانی را ببینید و تجربه جهانی اسرار آمیز زیر دریا را تجربه کنید و از دیدن آن لذتی فراموش نشدنی را در ذهن خود حک نمایید.

در این صخره ها، چندین غار هم وجود دارد که تابستان ها برای بازدید از آن ها قایق های کوچکی تدارک دیده شده که با هزینه ای ارزان و مناسب، مردم را آن دور و اطراف می گردانند. صخره های روشه یکی از بهترین جاذبه های گردشگری بیروت و دیدنی های لبنان به شمار می رود.

به صورت کلی در این منطقه می توانید تا پیاده روی کنید، چشم اندازهای زیبا داشته باشید، قایق سواری کنید، عکاسی کنید، انواع و اقسام فعالیت های هیجانی را انجام دهید و همچنین دوچرخه سواری کنید. در این منطقه فعالیت هایی مناسب برای خانواده، سالمندان، بچه ها و طبیعت گردان حرفه ای وجود دارد. همچنین شما می توانید مطمئن باشید که امکانات اولیه منطقه برای گردشگری بسیار مناسب است.

به یا داشته باشید که برای رسیدن به صخره روشه در بیروت تاکسی و مینی بوس وجود دارد. در این منطقه آنتن موبایل بسیار مناسب است. بهترین فصل سفر به این منطقه بهار، پاییز و زمستان است.

بر اساس تجربه دیگران برای بازدید از این منطقه تنها 1 ساعت زمان لازم دارید.

راه دسترسی به صخره های روشه بیروت

لبنان، غرب شهر بیروتف محله الروشه، کنار خیابان ساحلی پاریس

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: الی گشت
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 2901

به "با نگهبانان شهر بیروت، صخره های روشه آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با نگهبانان شهر بیروت، صخره های روشه آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید