بهره برداری از آشوراده به عنوان منطقه گردشگری خلاف قوانین است

به گزارش سهندبلاگ، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بهره برداری از آشوراده به عنوان منطقه گردشگری خلاف قوانین است.

بهره برداری از آشوراده به عنوان منطقه گردشگری خلاف قوانین است

داستان چیست؟

دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز طی گزارشی با عنوان آنالیز کارشناسی بهره برداری از منطقه حفاظت شده آشوراده به عنوان منطقه گردشگری آورده است؛

جزیره آشوراده و تالاب میانکاله از باارزش ترین زیست بوم شمال کشور است که به علت تنوع گونه های جانوری و گیاهی بعضا منحصربفرد بعنوان پناهگاه حیات وحش ثبت شده است. در دو دهه اخیر با توجه به ظرفیت های مالی و جاذبه های زیست محیطی این منطقه بدلیل موقعیت جغرافیایی و داشتن پتانسیل های بالقوه در جذب گردشگران داخلی و خارجی، دولتهای مختلف برنامه های توسعه گردشگری منطقه را در نظر داشته اند.

بیشتر بخوانیدجزیره میانکاله | مکانی زیبا و باور نکردنی در شمال ایران

پس از تصویب طرح گردشگری منطقه در دهه 80 و اخذ مصوبات و تأییدیه های مورد احتیاج در دهه 90 شمسی، پروژه گردشگری منطقه وارد فاز طراحی و اجرا شد که باعث حساسیت و پیگیری سمن ها، کارشناسان و اساتید حوزه محیط زیست کشور شد. در نهایت، دادستان کل کشور در راستای احیای حقوق عامه به این مسئله ورود نموده و دستور توقف اجرای طرح را صادر کرد.

براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، نظر به اهمیت و کارنمودهای مهم زیست محیطی تالاب میانکاله و مناطق پیرامون شامل جزیره آشوراده که در زمره مناطق حفاظت شده، ذخیره گاه زیست کره و پناهگاه حیات وحش بحساب می آیند، براساس نشریه شماره 257 سازمان برنامه و بودجه کشور، این منطقه امکان بهره برداری گسترده و متمرکز نظیر استفاده های تفرجگاهی و گردشگری ندارد. علاوه بر این، طرح گردشگری مذکور در تضاد با مفاد کنوانسیون تنوع زیستی است که جمهوری اسلامی ایران نیز به آن پیوسته است. لذا با توجه به موارد مورد اشاره و سایر قوانین و آیین نامه های مربوط، ضروری است با توجه به اقلیم آسیب پذیر منطقه از هرگونه تنش زیست محیطی وارده جلوگیری بعمل آید و تلاشهای نهادهای ذی ربط معطوف به افزایش تاب آوری و پایداری زیستی منطقه گردد. بنابراین اجرای طرح گردشگری مذکور مخالف قوانین و ضوابط مربوطه ارزیابی می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 5 آبان 1399 بروزرسانی: 5 آبان 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 10356

به "بهره برداری از آشوراده به عنوان منطقه گردشگری خلاف قوانین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره برداری از آشوراده به عنوان منطقه گردشگری خلاف قوانین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید