ثبت ملی زاغه های دستکند روستا ترخین آباد

به گزارش سهندبلاگ، کامران اکبری شایگان، مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسدآباد با اعلام این مطلب، گفت: این زاغه های دستکند در بیشتر خانه های روستایی ترخین آباد وجود داشته و در دوران جنگ جهانی برای فرار از قشون روس و بعدها به عنوان محل نگهداری دام مورد استفاده قرار می گرفته است.

ثبت ملی زاغه های دستکند روستا ترخین آباد

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسدآباد اضافه نمود: اکثریت این زاغه ها مربوط به کاربرد اقامتی، آیینی، پناهگاه و سکونتگاهی و محل نگهداری احشام بوده اند و بدون شک برای شناخته شدن این آثار ارزشمند باید پیگیری کرد.

وی همچنین با اشاره به درخت 400 ساله کهنسال گردوی روستا گردشگری ترخین آباد اضافه نمود: این درخت 400 ساله یکی از آثار طبیعی بوده که در سوم مردادماه سال 88 ثبت فهرست آثار ملی طبیعی کشور شده و با توجه به قدمت و کهنسالی واجد ارزش است.

اکبری شایگان در ادامه از دیگر آثار ثبت فهرست ملی شده این روستا گردشگری را آسیاب های روستا برشمرد و یادآور شد: در 15 آبان سال 84 آسیاب های روستا ترخین آباد با شماره ثبتی 13605 ثبت فهرست آثار ملی کشور شده اند.

وی با اشاره به وجود این سه آسیاب در روستای ترخین آباد گفت: این آسیاب ها مربوط به دوران قاجار بوده و بیشتر روستاهای شهرستان برای آرد کردن گندم خود از آسیاب های این روستا استفاده می نموده اند ضمن این که آب این آسیاب ها از آب رودخانه بالادست روستا گردشگری ملحمدره تأمین می شده است.

ایسنا نوشت، اکبری شایگان در ادامه با بیان این که شهرستان اسدآباد دارای 158 آثار تاریخی و باستانی بوده که 58 اثر آن ثبت آثار ملی کشور شده اند، گفت: در امسال پیگیری ثبت پنج اثر تاریخی دیگر این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور در دست اقدام واقع شده است که حمام روستا یاری سفلی، حمام شهر آجین، زاغه های دستکند ترخین آباد و دو درخت پیراسماعیل بالا و پایین پنج اثر در دست پیگیری برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور هستند و از این پنج اثر دو درخت پیراسماعیل جزء آثار طبیعی به شمار می رود.

منبع: گردشبان
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 14134

به "ثبت ملی زاغه های دستکند روستا ترخین آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی زاغه های دستکند روستا ترخین آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید