جنگ تجاری آمریکا و چین وارد فاز دوم شد

به گزارش سهندبلاگ، فاز اول توافق تجاری آمریکا و چین ممکن است به منزله خاتمه فصل اول مناقشه تجاری میان دو کشور باشد که طی آن واشنگتن رویکرد خصمانه ای در پیش گرفت.

جنگ تجاری آمریکا و چین وارد فاز دوم شد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، حتی اگر چین به تعهدات خود تحت این توافق عمل کند، توافق مذکور به معنای انتها دریافت رقابت گسترده میان دو قدرت مالی نیست. رقابت ژئوپلیتیکی و اختلاف بین مدل توسعه مالی چین و سیستم مالی آمریکا بسیار شدید است. در مقابل، این توافق به منزله شروع فاز دوم رقابت مالی است که به وسیله کنترل های واردات و صادرات، محدودیت های سرمایه گذاری و تحریم ها انجام خواهد شد.

طی دو سال گذشته واشنگتن بی سروصدا بنای حقوقی و قانونی برای این کمپین ایجاد کرد. کنگره آمریکا در سال 2018 قانونی را برای تشدید کنترل ها روی صادرات فناوریهای جدید مانند روباتیکهای پیشرفته و هوش مصنوعی و بازبینی بیشتر سرمایه گذاری های خارجی در آمریکا تصویب کرد. در نوامبر سال 2019 دولت ترامپ و کنگره گام هایی را برای ممانعت از استفاده شرکت های آمریکایی از تجهیزات شبکه مخابرات چینی در آمریکا برداشتند. در مورد محدودیت های بیشتر برای روابط تجاری و سرمایه گذاری میان آمریکا و چین مانند محدودیت سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی کارمندان در چین صحبتهای زیادی در واشنگتن مطرح می گردد.

اما شاخص ترین نمونه اقدامات ضدچینی هدفمند آمریکا، کمپین یک ساله علیه شرکت مخابراتی هواوی بوده است. این کمپین درسهای مهمی برای آمریکا داشت زیرا از یک رویکرد تعرفه محور برای رقابت با پکن به ابزارهای تهدیدهای هدفمند معطوف شد. کمپین علیه هواوی ضرورت برنامه ریزی بهتر، دیپلماسی موثرتر، سرمایه گذاری در محصولات جایگزین محصولات چینی، بازبینی سیستماتیک ریسکهای بلندمدت استفاده از ابزارهای مالی تهدیدآمیز را منعکس کرد.

بر اساس گزارش فارین پالیسی، واشنگتن طی یک سال اخیر به چالش هواوی با یک کمپین فشار چند وجهی پاسخ داد. محدودیتها روی فروش تراشه ها، نرم افزار و سایر محصولات شرکت های آمریکایی به هواوی تا حد زیادی پیروز نشد روی فروش دنیای گوشی های هوشمند این شرکت تاثیر منفی بگذارد. اما کمپین دیپلماتیک ترامپ علیه تجهیزات مخابراتی نسل پنجم هواوی قوی تر شد و آمریکا استرالیا، ژاپن و نیوزیلند را متقاعد کرد جلوی شبکه های مخابراتی نسل پنجم هواوی را بگیرند.

فعالیت های دیپلماتیک آمریکا در اروپا هم باعث شد کشورهایی مانند آلمان، انگلیس، ایتالیا و لهستان درباره موافقت با بکارگیری تجهیزات هواوی در شبکه های نسل پنجم بحث نمایند که ممکن است منجر به این گردد که استفاده از تجهیزات هواوی تنها به بخش های غیرمهم محدود گردد. حتی بزرگترین شرکت مخابراتی اسپانیا اخیرا اعلام نموده که با وجود اتکای گسترده ای که به هواوی در شبکه های مخابراتی فعلی دارد، میخواهد استفاده از تجهیزات نسل پنجم هواوی را محدود کند. اما در دنیا در حال توسعه به استثنای چندین کشور مانند ویتنام، هواوی همچنان نقش مهمی در توسعه شبکه ایفا می نماید. به عنوان مثال اتحادیه آفریقا با وجود گزارش های گسترده درباره وجود ابزار شنود در تجهیزات چینی، تفاهم نامه ای با هواوی در مورد توسعه شبکه نسل پنجم امضا نموده است.

در این بین، میزان پایبندی چین به توافق اخیر در روابط میان دو کشور در سال 2020 معین نماینده خواهد بود. با وجود رضایت خاطری که از توافق آمریکا و چین به وجود آمده است، انتظار می رود سال 2020 سال پررویدادی برای تجارت باشد. هنوز مدت کوتاهی از اعلام توافق واشنگتن و پکن نگذشته که شکاف هایی میان دو کشور پدیدار شده است. یکی از مسائل عمده، درک متفاوت چین از زمان حذف کامل تعرفه های باقی مانده آمریکا پس از اجرای این توافق خواهد بود.

رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا اظهار نموده که پکن موافقت نموده است خرید از آمریکا را در دو سال آینده به میزان 200 میلیارد دلار افزایش دهد که بالاتر از سطح واردات در سال 2017 خواهد بود که هنوز جنگ تجاری میان دو کشور شعله ور نشده بود. پس از آن مسئله مالکیت معنوی و انتقال فناوری مطرح می گردد که در بهترین حالت حل آن سخت خواهد بود. اما سختترین مسئله برای دولت ترامپ برخورد با تقلب یا کوتاهی چین در عمل به تعهداتش خواهد بود. با توجه به باور ترامپ که روسای جمهور پیشین آمریکا در کنترل و برخورد با تقلب چین پیروز نبوده اند، دولت وی تحت فشار شدیدی قرار خواهد شد تا سیاست ملزم کردن چین به انجام دادن تعهداتش را محقق کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 6041

به "جنگ تجاری آمریکا و چین وارد فاز دوم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ تجاری آمریکا و چین وارد فاز دوم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید