خارش پوست سر و ریزش مو

به گزارش سهندبلاگ، خارش پوست سر، زمانی که با ریزش مو همراه است، می تواند به طور جدی آزار دهنده و نگران کننده باشد. دانستن علل این مشکل جهت تحت کنترل در آوردن این شرایط و جلوگیری از آسیب غیر قابل ترمیم در آینده ضروری است.

خارش پوست سر و ریزش مو

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

خارش پوست سر، زمانی که با ریزش مو همراه است، می تواند به طور جدی آزار دهنده و نگران کننده باشد. دانستن علل این مشکل جهت تحت کنترل در آوردن این شرایط و جلوگیری از آسیب غیر قابل ترمیم در آینده لازم است.

خارش پوست سر همراه با ریزش مو شرایط بسیار مأیوس کننده ای است، و در عین حال سبب نگرانی است، به ویژه هنگامی که خانمها را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، نکته امیدوار کننده این است که ریزش مو ناشی از خارش پوست سر دائمی نبوده و پس از اتخاذ و انجام درمان مناسب، مو مجدداً رشد خواهد کرد. در این مرحله، مهم است که به یاد داشته باشید که به طور میانه 100 تار مو به طور روزانه از دست می رود. تنها زمانی که ریزش مو شدید بوده و با خارش همراه باشد، در این صورت نبایستی نادیده گرفته گردد.

درمان هایی که امکان دارد مفید واقع شوند

این درمان های ساده مو را به نام بخشی از رژیم مراقبت از موهای خود برای جلوگیری از ریزش مو انجام دهید.

شامپوی خود را تغییر دهید

اهمیت دارد که شامپو و دیگر محصولات مراقبت از موی خود را در فواصل مساوی بررسی نموده و تغییر دهید. به احتمال قوی شامپوی شما به پوست سرتان آسیب می رساند. اغلب شامپوها حاوی مواد شیمیایی قوی و ناملایمی هستند که پوست سر و مو را از چربی طبیعی خود محروم می سازند. یک شامپوی طبیعی برگزینید که حاوی عوامل ضد قارچ باشد.

بهداشت شخصی

بهترین درمان برای خارش پوست سر همراه با ریزش مو، حفظ پاکیزگی مو و پوست سر است. ممکن است مجبور شوید اگر موهایتان زود به زود کثیف و چرب شدند، اغلب اوقات موی خود را بشویید. اگر از آن افرادی باشید که زیاد به بیرون از خانه می روید، شاید مجبور شوید موی خود را روزانه بشویید. همین مورد در صورت انجام تمرینات ورزشی به طور روزمره صدق می کند.

اجتناب از گرما و درمان های شیمیایی

در بازار کنونی انفجاری از گرما و درمان های شیمیایی وجود دارد. بنابراین، چیز غیر عادی نیست که ازدحام جمعیتی را ببینیم که به سالن رفته تا موهای خود را تحت درمان یا رسیدگی قرار دهند. با این حال، این درمان ها اغلب موجب ایجاد مسائلی بر روی پوست سر می شوند. اگر مهم است که این درمان ها را انجام دهید، در این صورت لازم است که محصولات مراقبت از مو را برای چنین درمان هایی به طور مرتب استفاده کنید.

ویتامین B

جهت پیشگیری از بروز چنین شرایطی، اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی تان سرشار از ویتامین B باشد. در صورت کمبود ویتامین B فرایند رشد مو به تأخیر می افتد. بنابراین، مهم است که آن را در رژیم غذایی خود وارد نموده تا رشد مو افزایش یابد.

فولیک اسید

مواد غذایی مانند دانه ها، آجیل، حبوبات منبعی غنی از فولیک اسید می باشند، که برای داشتن موهایی سالم وجود آن اهمیت دارد. اطمینان حاصل کنید که مقداری بذر کتان را که منبعی غنی از فولیک اسید می باشد را وارد رژیم غذایی خود می کنید.

سبزیجات

سبزیجات را بخش مهمی از رژیم غذایی خود سازید، به خصوص سبزیجاتی مانند کاهو و اسفناج. جهت داشتن مویی سالم، بهترین کار وارد نمودن سبزیجات در تمام رنگها به رژیم غذایی خود است.

پروتئین ها

پنیر، گوشت، ماهی، تخم مرغ و شیر منبعی غنی از پروتئین می باشند. پروتئین ها یک ضرورت برای موهای سالم به حساب می آیند. از اینرو، آنها را هم به رژیم غذایی خود وارد سازید. چنانچه گیاهخوارید، می توانید حبوبات و بنشن ها را وارد رژیم غذایی خود نموده تا به این ترتیب رژیم شما سرشار از پروتئین گردد.

روغن عصاره ای

به منظور تحریک رشد مو، طبیعت شگفتی های بسکمک دارد که می توانید از آنها استفاده و بهره برید. این روغن ها جهت درمان خارش پوست سر و ریزش مو در زنان و مردان مفید می باشند.

می توانید روغن درخت چای و روغن رزماری را به شامپوی خود اضافه کنید. این روغن ها، همراه با پاکسازی موهای تان همچنین پوست سر شما را آرام ساخته و تسکین می دهد.

همچنین می توانید روغن اسطوخودوس را برای درمان این مشکل با روش های طبیعی مورد استفاده قرار دهید.

معروف است که روغن جوجوبا، سبوره (چربی نابهنجار پوست)، اگزما و شوره سر را درمان می سازد. این روغن یکی از بزرگترین نرم کننده های طبیعی مو است که از طریق سرخپوستان بومی آمریکا و سکنه کارائیب جهت جلوگیری از ریزش مو استفاده می شده است.

آلوئه ورا گیاه دیگری است که خواص آن جهت کمک به سلامت موها و جلوگیری از ریزش مو شناخته شده است. این گیاه همزمان با پاکسازی و بهبود عفونت پوست سر، سطح pH را متعادل می سازد.

علل ریزش موی ناشی از خارش پوست سر

یکی از نخستین علل این شرایط، ترشح چربی بیش از حد از پوست سر است، که در اصطلاح پزشکی تحت نام Scalp Dysesthesia شناخته می گردد. این چربی به نام سبوم شناخته می گردد. سبوم در واقع پوشش محافظی است که از شفت فولیکول محافظت می کند، و در عین حال، مواد مغذی مورد نیاز مو را فراهم می سازد. با این حال، ترشح بیش از حد سبوم باعث التهاب، خارش و پوسته پوسته شدن مداوم می گردد. این بیماری اغلب راه را برای یک عفونت باکتریایی هموار می سازد که به نوبه خود باعث خارش پوست سر می گردد. این مشکل به علت درست کردن مو به مدل های مختلف و استفاده از محصولات مو و کثیفی از بد به بدتر تبدیل می گردد. در پاراگراف پیش رو در خصوص علل اصلی ریزش مو و خارش پوست سر به بحث پرداخته ایم.

خارش پوست سر می تواند در نتیجه استفاده از مواد مضر موجود در شامپو، رنگ مو، محصولات آرایش مو و درمان های شیمیایی بر روی مو باشد. به علت مواد تشکیل دهنده قوی و مضر مورد استفاده در این محصولات، فولیکول های مو تحریک شده و آسیب می بینند. این امر در نهایت منجر به ریزش مو می گردد. چنین شرایطی را فولیکولیت می نامند. از علائم شایع این مشکل، جوش های پر از چرک در اطراف فولیکول مو می باشد. چنانچه این مشکل شدید باشد، جوش ها بزرگ و دردناک خواهند بود. اگر این مشکل به موقع و به درستی درمان نگردد، می تواند منجر به طاسی تکه ای شده و فولیکول های مو در آن ناحیه خاص از بین می فرایند. اغلب دیده شده است که بسکمک از افراد چندین سال از محصولات آرایشی یکسان استفاده می کنند، اما مسائل مو را با محصولاتی که استفاده می کنند به هم مربوط نمی دانند.

عفونت قارچی پوست سر می تواند موجب عفونت قارچی (کرم حلقوی) پوست سر تحت نام کچلی قارچی سر (tinea capitis) گردد. این قارچ مشابه قارچ کپکی است. علائم شایع این عفونت تکه های قرمز، خارش پوست و ریزش مو را شامل می گردد. اگر مشکل هم به خوبی و به موقع درمان نگردد، به طاسی تکه ای منجر می گردد.

پسوریازیس پوست سر یک بیماری غیر مسری پوست است که مشخصه آن وجود پوسته های سفید، خارش شدید، تکه هایی از پوست قرمز و طاسی موقت در ناحیه متأثر می باشد. بسکمک از آمریکایی ها به این بیماری پوستی مبتلا هستند.

مخمری به نام مالاسزیا موجب ایجاد واکنش های التهابی شده و عارضه ای مربوط به مو بنام درماتیت را بوجود می آورد. برخی از آن و یا از فرم های دیگر آن همیشه در پوست سر وجود دارد. این مخمر خود را با چربی های طبیعی که از طریق غدد سباسه ترشح می گردد، تغذیه می کند. با این حال، مخمر مالاسزیا تولید یک ماده سمی می کند، که موجب تحریک پوست می گردد. رنگ مو و شامپو های ناملایم موجب عدم تعادل در سطوح چربی سبوم در پوست سر می شوند، که این امر موجب رشد مخمر می گردد. پوست سر خشک، قرمز و پوسته پوسته و خارش دار شده و گاهی ممکن است به ریزش موقت مو هم منجر گردد. شوره سر دیر درمان یا سرسخت یکی از متداول ترین علائم قابل مشاهده از این مشکل پوست سر است.

این شرایط همچنین با استرس یا فشار روانی در ارتباط است. از اینرو، چنانچه این اواخر به هر علتی دچار استرس شده اید، حتماً می دانید که علت این مشکل در چیست.

خارش پوست سر و ریزش مو یک شرایط بسیار آزار دهنده به خصوص در مقابل دید همگان است. هر قدر که مراقبتهای خارجی از موی خود دارای اهمیت است، پیروی از یک رژیم غذایی و مغذی سالم هم از اهمیت برخوردار است. گفته می گردد که موی شما دستگاه مقدار گیر سلامت شما است!

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 15651

به "خارش پوست سر و ریزش مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خارش پوست سر و ریزش مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید