خبرنگاران طرح تاک ساختار کشاورزی استان قزوین را اصلاح می نماید

به گزارش سهندبلاگ، قزوین - خبرنگاران - معاون مالی استاندار قزوین گفت: اصلاح ساختار کشاورزی در این استان مستلزم بازنگری، برنامه ریزی و همخوان سازی با فعالیت های جاری همه دستگاه های اداری و دولتی است که این مهم در قالب طرح تاک (تجمیع اراضی کشاورزی) پیگیری می گردد.

خبرنگاران طرح تاک ساختار کشاورزی استان قزوین را اصلاح می نماید

عیسی قبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران و با اعلام این خبر اضافه نمود: با برنامه ریزی های صورت گرفته و یاری دستگاه های متولی در حوزه کشاورزی می توان تا 10 سال آینده به نتایج مورد نظر دست یافت و در سطح ملی شاهد رشد و افزایش بهره وری بخش کشاورزی شد.

وی اضافه نمود: در سال های اخیر با توجه به وجود بحران کم آبی در کشور که گریبان گیر استان قزوین نیز بوده، کشاورزی استان با خطرات جدی روبرو شده که در صورت رسیدگی نکردن به موضوع می تواند تهدیداتی را همچون از بین رفتن اراضی کشاورزی و سرمایه استان، آوارگی زیست محیطی، گسترش حاشیه نشینی، تشدید آلودگی منابع آب زیر زمینی، توسعه شوره زار مرکزی، پدیده فرونشست، افزایش ریز گرد و غیره را به دنبال داشته باشد.

قبادی تاکید نمود: محدودیت منابع آبی باعث شده تا در دو سوم اراضی قابل کشت استان قزوین امکان بهره وری مناسب وجود نداشته باشد، بنابراین انتظار می رود با توسعه سیستم های نوین آبیاری و رعایت الگوی کشت که در قالب طرح تاک پیگیری می گردد، شاهد بهره برداری مناسب از این مساحت باشیم.

این مسؤول بیان داشت: آب مصرفی در بخش کشاورزی استان قزوین 2 میلیارد و 376 میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و 823 میلیون متر مکعب آن از محل آب های زیر زمینی و 553 میلیون متر مکعب آن از آب های سطحی تأمین می گردد.

قبادی علت استفاده از طرح تاک در دشت قزوین را مدل زمین شناسی این منطقه مطرح نمود و شرح داد: دشت قزوین با محدوده 445 هزار هکتاری به صورت آبرفتی بوده و طی مدت زمان طولانی تکامل یافته است، به طوری که عمق خاک در بعضی از نقاط دشت بسیار زیاد بوده و آبخوانی معادل 18 میلیارد متر مکعب را در خود جای داده است؛ بنابراین تنها راه بهره برداری مناسب از آب در این دشت استفاده از تجمیع اراضی کشاورزی و تعادل بخشی منابع زیرزمینی است.

معاون مالی استاندار قزوین در مورد اجرای هرچه بهتر طرح تجمیع اراضی کشاورزی گفت: انجام مطالعات امکان سنجی، مالی و اجتماعی برای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در پایلوت هایی که سامان جمعی بهره برداران برای اجرای پروژه وجود داشته باشد و آموزش و فرهنگ سازی در مناطق آزمایشی موردنظر بسیار مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

قبادی با بیان اینکه باید اعمال مدیریت جهادی در اجرای طرح و برطرف موانع موجود برای یکپارچه سازی در استان قزوین به صورت جدی پیگیری گردد، گفت: افزایش بهره وری عوامل فراوری از جمله آب، ماشین آلات و سایر نهاده های مصرفی، کاهش ترددها و هزینه های فراوری، افزایش عملکرد در واحد مصرف نهاده ها و افزایش درآمد خالص بهره برداران از مهم ترین اهداف اجرای طرح تاک خواهد بود.

وی در مورد معین الگوی کشت نیز مطرح نمود: گزینش محصولاتی که از نظر اقلیمی با شرایط منطقه سازگاری کامل داشته و از نظر مالی نیز دارای مزیت باشد و نسبت به محدودیتها و امکانات موجود قابلیت مدیریت بهتری را دارد باید در اولویت قرار گیرد؛ چرا که کاهش ریسک فراوری و افزایش توانایی مقابله با بحران های احتمالی به ویژه خشکسالی و کمبود آب و همچنین حفاظت از منابع تجدید شونده فراوری محصولات کشاورزی در دل طرح تاک گنجانده شده و از این نظر مسئله ای وجود ندارد.

معاون مالی استاندار قزوین بر گسترش روحیه تعاون و یکجا زراعی محصولات به منظور توزیع مناسب خدمات تاکید نمود و گفت: کنترل مدیریت و افزایش بهره وری عوامل فراوری در ایجاد برنامه های منسجم برای رسیدن به پایداری فراوری و افزایش فراوری متناسب با نیازهای داخلی و حفظ تجارت در بازارهای بین المللی موضوعی دست یافتنی است که برای تحقق آن باید با گسترش صنایع نوین پا به عرصه گذاشت.

قبادی گفت: دشت قزوین به واسطه سد مخزنی طالقان دارای شبکه انتقال آب از طالقان رود می باشد که در حدود 80 هزار هکتار ناخالص یا پراکنده و 60 هزار هکتار خالص از اراضی دشت را تحت پوشش خود قرار می دهد.

استان قزوین با مساحت 15 هزار و 626 کیلومتر مربع کم تر از یک درصد خاک کشور را به خود اختصاص داده و قریب به چهار درصد از فراوری بخش کشاورزی کشور را برعهده دارد.

این استان با دارا بودن 489 هزار هکتار اراضی کشاورزی، سالانه قادر به فراوری بیش از چهار میلیون تن محصولات زراعی، باغی و دامی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12286

به "خبرنگاران طرح تاک ساختار کشاورزی استان قزوین را اصلاح می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح تاک ساختار کشاورزی استان قزوین را اصلاح می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید