خبرنگاران پرورش گلوکسینیا

به گزارش سهندبلاگ، گلوکسینیای هیبرید به راستی مانند معجزه ای برای خانه تان عمل می نماید! گل های زیبای گیاه حالتی پر مانند دارند و همین آنها را بسیار خاص نموده است. دوست دارید آن را در خانه پرورش دهید؟

خبرنگاران پرورش گلوکسینیا

این گیاه برگ هایی بزرگ و مخملین دارد که انسان را به یاد بنفشه آفریقایی می اندازد، و گل هایی زنگ مانند و درشت که در رنگ های روشن و براق خودنمایی می نمایند. این گیاه به صورت تزئینی عالی برای وسط میز ناهارخوری تان درمی آید و چون گیاهی است که با اندکی سایه هم مسئله ای ندارد، مسئله ای از لحاظ نورش نخواهید داشت.

پرورش گلوکسینیا اصلا سخت نیست و اگر شما از پس پرورش گیاهی مثل بنفشه آفریقایی برآمدید، گلوکسینیا را هم به آسانی رشد خواهید داد.

اگرچه گلوکسینیا بعد از گل دادن دوباره از ریشه های زیر زمینی اش رشد می نماید، اما بهتر است بعد از یک دوره گل دهی گیاه را دور بیاندازید. چرا که دیگر هیچ وقت با قدرت قبلی اش گل دهی نمی نماید.

شرایط رشد

- نور

گیاه به مکانی روشن با نور غیر مستقیم احتیاج دارد. گلوکسینیا نور مستقیم را دوست ندارد و هرگز نباید در معرض آفتاب مستقیم باشد.

- آبیاری

در طول فصل رشد و گل دهی، خاک گیاه را همیشه مرطوب نگه دارید. اگر می خواهید بعد از تمام شدن گل دهی گیاه، گلدان آن را تعویض کنید، به گیاه آب ندهید و اجازه دهید برگ ها خشک شوند و بمیرند. سپس گیاه را در گلدانی با خاک تازه بکارید و بعد از اینکه نشانه های رشد تازه در گیاه را مشاهده کردید، آبیاری را از سر بگیرید.

- رطوبت

برای تامین رطوبت گیاه از زیر گلدانی حاوی سنگریزه بهره ببرید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه ها پوسیده می شوند و گیاه دچار خفگی می گردد. با این روش بدون اینکه هر روز احتیاج به غبار پاشی باشد رطوبت مورد احتیاج گیاه تان تامین می گردد.

هیچ وقت مستقیما برگ ها را غبار پاشی نکنید. این کار باعث ابتلای گیاه به بیماری های قارچی می گردد.

- دما

گلوکسینیا به دمایی متعادل احتیاج دارد. این گیاه از گرم و خشک بودن هوا متنفر است.

- خاک

خاکی سست، با زهکشی خوب و اندکی اسیدی، خاک مناسب برای کاشت گلوکسینیا است. مانند خاکی که برای باغچه و یا بنفشه آفریقایی استفاده می کنیم.

- کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند، کود دهی کنید. می توانید از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می نمایند و در اختیار گیاه قرار می دهند هم بهره ببرید. کود دهی را در دوره استراحت گیاه قطع کنید.

تکثیر

تکثیر گلوکسینیا بسیار ساده است. یکی از روش های تکثیر این گیاه قلمه برگ است.

برای تکثیر گیاه به روش قلمه برگ، برگی نسبتا جوان از آن را به یاری تیغ یا چاقویی تیز و تمیز از شاخه جدا کنید. برگ را با دمبرگ آن ببرید. گلدانی کوچک را با خاک مخصوص جوانه زنی یا شن مرطوب پر کنید و برگ های گیاه تان را در آن بکارید.

یکی دیگر از روش های تکثیر گلوکسینیا، تقسیم بوته است. برای تکثیر به این روش، ساقه های زیر زمینی گیاه را تقسیم کنید و هر کدام را در گلدانی جداگانه بکارید.

تعویض گلدان

وقتی صحبت به تعویض گلدان گلوکسینیا می رسد، هرگز نباید این کار را در طول فصل رشد گیاه انجام داد. تعویض گلدان این گیاه باید تنها در اواخر زمستان صورت گیرد، یعنی زمانی که فصل رشد قبلی کاملا تمام شده و برگ ها مرده اند. برای تعویض گلدان گلوکسینیا، گیاه را در گلدانی یک سایز بزرگ تر و حاوی خاکی اندکی اسیدی بکارید و بعد آبیاری را از سر بگیرید. بعد از مدتی برگ های تازه از ساقه های زیرزمینی جوانه می زنند و گیاه دوباره گل می دهد. گل دهی گاوکسینیا ممکن است در هر زمانی از سال اتفاق بیافتاد.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 17788

به "خبرنگاران پرورش گلوکسینیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پرورش گلوکسینیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید