خبرنگاران گره زدن سبزه سلامتی با ماندن در خانه

به گزارش سهندبلاگ، یزد - خبرنگاران - سیزده بدر از مهمترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است و در آن همه به طبیعت می فرایند، اما سال جاری به جای سبزه گره زدن در دامان طبیعت، باید در خانه ماند در خانه هم سبزه سلامتی را گره زد.

خبرنگاران گره زدن سبزه سلامتی با ماندن در خانه

جهت دریافت خدمات درب ضد سرقت چینی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

بعضی بر این باور هستند که در روز سیزده بدر باید برای راندن نحسی از خانه بیرون فرایند و نحسی را در طبیعت به در نمایند اما سال جاری بخاطر مهمان ناخوانده کرونا باید در خانه ماند و نحسی این ویروس را بیرون کرد و زنده ماندن و سلامتی را برای همگان به ارمغان آورد.

مردم استان یزد هر ساله در روز طبیعت همچون سایر نقاط کشور آیین های ویژه ای برگزار می کردند که می توان به گره زدن سبزه، سبزه به رود انداختن، خوردن کاهو و سکنجبین، پختن خوراک های گوناگون به ویژه آش رشته ، شولی و برگزاری بازیهای بومی محلی اشاره نمود.

اما سال جاری برخلاف سالهای دیگر به دلیل سایه انداختن این ویروس خود خوانده باید در خانه بمانیم و در کنار اعضای خانواده دعا کنیم این ویروس برای همواره از این دنیا رخت بندد.

در این روز همه مردم باید برای مبارزه وقطع زنجیره ویروس کرونا با هم عهد و پیمان بندند تا در خانه بمانند تا سلامتی خود و خانواده خود را تضمین نمایند.

البته مسوولان استان یزد برای ماندن شهفرایندان در خانه و نرفتن به طبیعت و ییلاقها اقداماتی چون مسدود کردن وروردی و خروجی شهرها، جلوگیری از تردد غیر ضروری ، تعطیل کردن بوستانها و مراکز تفریحی و ممنوع کردن اطراق حوالی رودخانه های فصلی و هچنین مراتع و اراضی ملی در دستور کار خود قرار دارند که امیدواریم شهفرایندان کرونا را شوخی نگیرند و اقدامات مسوولان را بی نتیجه نگذارند.

با توجه به اهمیت در خانه ماندن مردم و تاکید و توصیه مسئولان حوزه بهداشت و مقامات ارشد استان بر این امر، خبرنگار خبرنگاران با چندی از شهفرایندان یزد به گفت و گو نشست.

با ماندن در خانه نحسی کرونا را بدر کنیم

یک شهفرایند یزدی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: من و خانواده ام در روز طبیعت هرگز به دامن طبیعت نخواهیم رفت تا سلامتی اعضای خانواده ام و دیگر هموطنانم به خطر نیفتاد.

فاطمه حسینی با بیان اینکه من اصلا در ایام عید به دید و بازدید اقوام خود نرفتم گفت: به نظرم پیشگیری بهتر از درمان است و اگر این روزها بیرون نرویم هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد ، در این برهه از زمان سلامتی همگان مهم است.

وی با بیان اینکه اگر روزهای شاد و خوشی در سال های آینده در کنار خانواده می خواهیم باید مدتی در خانه بمانیم توضیح داد: قبل از شیوع ویروس کرونا، همه عشق و محبت خود را با در آغوش دریافت و روبوسی با یکدیگر نشان می دادند اما این روزها با رعایت فاصله گذاری اجتماعی بخاطر حفظ سلامت دیگران باید عشق خود به دیگران ثابت کرد.

یک شهفرایند دیگر یزدی که حدود 75 سال سن دارد گفت: من حدود پنج فرزند دارم سال جاری ایام عید هیچ کدام از فرزندانمان برای سلامتی ما و خودشان به دیدن ما نیامدند و به وسیله تلفن و ارتباط تصویری با یکدیگر جویای احوال یکدیگر می شویم ؛ من هم آنها تاکید کردم که حتی روز سیزده بدر هم بیرون نفرایند و در خانه بمانند.

حسین عبدلی افزود: کادر پزشکی و درمانی کشور این روزها شب و روز ندارند و شاید هم مدتها به خانه خود نرفتند بنابراین نباید با کوچکترین اشتباه زحمات آنها را به هدر ندهیم باید همه در خانه بمانیم.

وی خاطر نشان کرد: فرصت برای رفتن به طبیعت زیاد است، انشالله اگر این ویروس مخرب و کشنده ریشه کن گردد با اعضای خانواده با دامن کوه و برزن خواهیم رفت.

این شهفرایندی یزدی ادامه داد:اگرچه روز طبیعت به عنوان یک سنت دیرینه همه ساله برگزار می شد اما سیزده به در ما سال جاری روزی است که باید از شر این بیماری راحت شویم.

شهفرایند دیگری یزدی با اشاره به روز طبیعت گفت: همه ما در مقابل خود و سایر افراد جامعه مسئول هستیم و باید به توصیه ها و مسوولان بهداشت درمان عمل کنیم زیرا آنچه آنها برای ما می گویند برای سلامتی ماست.

علی رضایی خاطر نشان کرد: برای حفظ سلامت عزیزمان در روز 13 فروردین ماه در خانه می مانیم،ماندن در خانه روز سیزدهم فروردین بهترین حمایت و همراهی با کادر درمانی و پزشکی است که خالصانه در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا ایثارگرانه کوشش می نمایند.

وی ضمن قدردانی از مسوولان استان بخاطر اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ویروس افزود: اگر قصد لطمه و ضربه زدن به یکدیگر را نداریم باید احساس مسئولیت نموده، و در این سیزده بدر و دیگر روزهای آینده در خانه بمانیم تا این ویروس کرونا ریشه کن گردد.

وی افزود: ماندن در خانه و حضور نیافتن در طبیعت به معنای احترام به حقوق سایر افراد جامعه است چرا که امکان ناقل بودن فرد حاضر در طبیعت وجود داشته و او آسیب جبران ناپذیری را به دیگران وارد کند.

شهفرایند دیگری هم گفت: مردم اگر انتها تلخ بیرون رفتن از خانه و رفتن به طبیعت را می دانستند هرگز نمی رفتند و در خانه می ماندند.

زهرا فاطمی خاطر نشان کرد: سال جاری در روز طبیعت، با ماندن در خانه ، نحسی کرونا را دنیا بیرون کنیم تا بار دیگر در کنار یکدیگر به شادی بنشینیم.

این شهفرایند گفت: خوب به یاد دارم که در روز سیزده بدر دختران دم بخت سبزه بخت گره می زنند و به سرور شادی می پرداختند اما سال جاری همه باید ترجیح بدهیم که برای سلامتی باید در خانه ماند و سبزه سلامتی و زنده ماندن را گره زد.

وی افزود: با نرفتن به دل چمن و طبیعت به یکدیگر نشان می دهیم که دوست نداریم سپیدپوشان سلامت دل آزرده وناراخت گردد شوند زیرا آنها مدت ها است شبانه روز برای سلامتی بیماران کوشش می نمایند و حتی فرزندان خود را نمی بینند بدین رفتن به طبیعت همراه با افزایش فشاری برای مراکز درمانی همراه است.

تشدید مسدودی ورودی و خروجی شهر یزد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد از افزایش نظارت ها بر ترددها از مبادی ورودی و خروجی استان از امروز (دوشنبه) به منظور قطع زنجیره ویروس کرونا اطلاع داد.

محسن صادقیان در آستانه فرا رسیدن سیزده بدر و روز طبیعت در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران افزود: بسته شدن تمام مبادی ورودی و خروجی شهرها و روستاها در دستور کار این معاونت واقع شده است و از امروز مسیرهای ورودی و خروجی جاده قدیم بافق از سمت روستای خویدک یزد به سمت روستای اکرمیه این شهر بسته است.

وی ادامه داد: همچنین تمام راه های خاکی و آسفالت منتهی به کمپ های کویری از جمله بلوار نصر، جاده دُربید و روستای محمودی و انتهای خلدبرین به منظور پیشگیری از کرونا و جلوگیری از تجمع افراد در روزهای 12 و 13 فروردین ماه بسته شد.

صادقیان گفت: با توجه به اینکه بلوارهای جانباز و کوثر تنها مسیرهای خروجی شهر یزد هستند در جهت کنترل تردد تمام کوچه های این بلوارها از قبیل رز. گلبرگ، قائم، هجرت، بدر و خبیر از امروز بسته شد بدین ترتیب شهفرایندان باید از کوچه های جایگزین تردد نمایند.

وی توضیح داد: از امروز تردد از میدان امام حسین (ع) به سمت بلوار کوثر و از میدان امام علی (ع) به سمت بلوار جانباز ،شاهد اعمال محدودیت های جدید تردد است.

معاون استانداری یزد گفت : همچنین ورودی شهر تفت به سمت پل تقوی یزد هم بسته شد.

وی از شهفرایندان خواست در این روزها در خانه بمانند تا زنجیره بیماری کرونا ریشه کن است.

براساس آخرین آمار یکهزار و 64 نفر در یزد به بیماری کرونا مبتلا و 117نفر هم فوت کردند.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 6845

به "خبرنگاران گره زدن سبزه سلامتی با ماندن در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گره زدن سبزه سلامتی با ماندن در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید