خبرنگاران کرونا و حال و روز مردم در روزهای انتها سال

به گزارش سهندبلاگ، تهران- خبرنگاران- یا جای ماست یا جای کرونا این را مردی می گوید که به همراه همسر و فرزندانش با سبد میوه و فلاسک چای کنار خیابان توقف نموده اند و در حالی که شیشه های ماشین کیپ است، چای می خورند.

خبرنگاران کرونا و حال و روز مردم در روزهای انتها سال

به گزارش خبرنگاران، این مرد حدودا 40 ساله با دلخوری و نگرانی اضافه می نماید: خسته شدیم از بس در خانه ماندیم از ترس کرونا. هیچ جا نمی رویم که کرونا آنجاست؛ پارک، سینما، تئاتر، پاساژ و...!

او که خود را علی معرفی می نماید، ادامه می دهد: ویروس کرونا همه ما را خانه نشین نموده است. بعد از این چند هفته واقعا دیگر نمی توانستیم دو فرزندمان را در خانه نگه داریم. از این رو، با همسرم تصمیم گرفتیم آنها را بیرون بیاوریم تا شاید حال و هوایشان عوض شود با این که می دانیم این کار واقعا خطرناک است.

وی اضافه می نماید: پیش از شیوع این ویروس، ما حداقل هر چند روز یک بار با خانواده، گشتی در خیابان های تهران می زدیم تا با این سرگرمی هر چند کوتاه مدت، خستگی کار را از یاد ببریم.

این شهروند تهرانی می گوید: فرزندانم اصرار داشتند تا برای آنها بستنی یا آبمیوه بخرم ولی با شیوع ویروس کرونا جرات نکردم از آبمیوه فروشی یا بستنی فروشی برای آنها خرید کنم. ترجیح دادم برای آنها میوه و خوراکی بسته بندی شده تهیه کنم تا سالم تر باشد.

اینجا خیابان پیروزی در شرق تهران است. یک خانم هم به همراه دختر 6 ساله اش از خیابان عبور می نماید تا خود را به مغازه اسباب بازی فروشی برساند در حالی که ماسک بر دهان دارد.

او می گوید: دخترم در این چند هفته آنقدر که با عروسک هایش بازی نموده است خسته شده بود و بهانه گیری می کرد. از این رو، او را با خودم همراه ساختم تا با رعایت مسائل بهداشتی از نزدیک اسباب بازی مورد علاقه اش را بخرد.

این خانم می افزاید: نگه داشتن طولانی مدت بچه ها در خانه به دور از هم سن و سالان آنها واقعا سخت است. در این مدت برنامه های کودک از شبکه های مختلف تلویزیون پخش شده است ولی بچه که چیزی از این ویروس نمی داند و قانع نمی شود تا در خانه بماند.

این خانم تاکید می نماید: بچه ها روحیه حساسی دارند. باید به آنها توجه شود. تنها کاری که می توانستم انجام دهم این است که امروز با خرید چندین وسیله بازی او را به مدت چند هفته دیگر سرگرم کنم.

یک زوج جوان که در گوشه دیگری از شهر در حال تردد هستند، علت حضورشان در بیرون از خانه را سر زدن به والدین عنوان می نمایند.

مرد می گوید: مادرم در خانه تنها زندگی می نماید. برای اینکه مراقب سلامتی او باشیم، خواهش نموده ام در منزل بماند و ما وسیله های مورد احتیاجش را تهیه می کنیم و در اختیار او قرار می دهیم.

وی ادامه می دهد: از زمانی که این ویروس شیوع پیدا نموده است استرس بیشتری پیدا نموده ایم به قدری که وسایلی که برای مادرم تهیه می کنیم را با آسانسور می فرستیم تا سلامتی او در ارتباط و نزدیکی با ما به خطر نیفتد.

این شهروند تاکید می نماید: به مادرم سفارش نموده ایم که در خانه بماند و موادی که برایش خریده ایم، پیش از استفاده، ضدعفونی کند.

در گوشه ای دیگر از کوچه های این پایتخت، زنی حدودا 50 ساله که به همراه همسرش در حال عبور از چراغ سبز بود می گوید: امروز برای خرید خوار و بار با همسرم به فروشگاه می رویم تا بتوانیم برای روزهایی که در خانه می مانیم مواد غذایی و خوراکی داشته باشیم.

وی اضافه می نماید: خرید اقلام خوراکی و بهداشتی جزو ضروریات زندگی است از این رو سعی می کنیم با رعایت مسائل بهداشتی آنها را خریداری کنیم.

مرد دیگری که در حال گفت و گو با دوستش در پیاده رو است از کسب و کار مجازی صحبت می نماید این مرد می گوید: از زمانی که ویروس کرونا همه گیر شده است کرکره مغازه ام را پایین کشیده ام و با راه اندازی کانالی برای فروش کالاهایم، درصدد امرار معاش هستم.

وی ادامه می دهد: نباید یک ویروس مردم را از کار و کاسبی بیاندازد بلکه باید از همه شیوه ها برای کمتر حضور در خیابان ها استفاده کرد با این حال برخی از وقت ها مجبور هستیم به ضرورت از خانه خارج شوم.

اینها بخشی از صحبت های شهروندان تهرانی است با وجود اینکه دوست دارند در منزل بمانند و قرنطینه باشند ولی گاهی اوقات باید در سطح شهر تردد داشته باشند.

کرونا، خانواده بزرگی از ویروس هاست که هفتمین رده جدید آن در شهر ووهان چین پیدا شد این ویروسی که ناخوانده وارد کشورمان شد و اولین خبر ها در روز چهارشنبه 30 بهمن ماه از ابتلای دو شهروند قمی در فضای مجازی هیاهو برپا کرد و امروز تمام کشور ایران را وارد مقابله با این بیماری فراگیر نموده است.

این روزها خیابان های پایتخت بیش از گذشته در سکوت مانده است و فضای آن به بنرهایی از روش های مقابله با کرونا و ماندن در خانه برای سلامت بیشتر شهروندان اختصاص یافته است این در حالیست که در ساعت های پایانی شب شاهد حضور مردم در خیابان ها هستیم.

اما در این بین نیز هستند افرادی که نسبت به شیوع این بیماری حساسیت کمتری نشان می دهند و دلیل محدودیت حضور در اماکن عمومی و مراسم مذهبی، تعطیلی مراکز فرهنگی، تفریحی، گردشگری و تاریخی و یا حتی سفر به سایر شهرها را بی دلیل می دانند.

کسانی که نه کرونا را باور نموده اند و نه تلفات آن را و نه به سلامتی خود اهمیت می دهند و نه عزیزانشان...

زمانی که علت حضورشان را در خیابان های این شهر میپرسی مسائلی از جمله عادت کردن به زندگی ماشینی، دورهمی ها، قرار دریافت در آستانه عید نوروز، دید و بازدید ها و سنت های قدیمی و سایر مسائل می دانند و نسبت به هشدارهای مسئولان و کارشناسان بهداشت و درمان بی تفاوت هستند.

درباره وضع موجود کرونا و سختی ماندن در خانه به سوی کارشناسان و مشاوران رفتیم تا با راهکارهایی بتوانیم از خانه ماندن لذت ببریم.

در این باره بهروز رجبی استاد دانشگاه تهران و مشاوره خانواده می گوید: باید بچه ها را از اخبار کرونا دور نگه داشت چرا که آنان قدرت تشخیص کمتری نسبت به مسائل جامعه دارند و باعث ایجاد استرس و اضطراب در آنها می شود.

وی ادامه می دهد: اطلاعات را باید به وسیله قصه گویی، داستان سرایی به بچه ها در حد احتیاج تفهیم کرد و آنها را به مقابله با کرونا و شکست آن به عنوان بازی درآورد.

این روان درمانگر، با بیان اینکه باید از بچه ها در برنامه ریزی های روزانه استفاده کرد می گوید: مشارکت در انتخاب بازی ها و کارهای جمعی در خانه به بچه ها انرژی می دهد و باعث تقویت روحیه اجتماعی و بهانه گیری کمتر می شود.

وی تاکید می نماید: انرژی بچه ها با مشارکت در بازی های گروهی با والدین یا خواهر و برادرشان تخلیه می شود و از این طریق بی قراری های کمتری می نمایند.

رجبی با اشاره به بازی درمانی می گوید: امروز با استفاده از بازی های مختلف اختلالات بچه ها و رفتارهای آنان را درمان می نمایند از این رو این خانه ماندن باعث توجه کردن والدین به انواع بازی ها از جمله مسابقه نقاشی، کتابخوانی، پازل، قصه گویی و سایر برنامه می شود.

وی اضافه می نماید: باید از بازی های آموزشی و نکات آموزنده برای افزایش خلاقیت در فرزندان بهره برد و به احتیاجهای آنان پاسخ داد.

استاد دانشگاه تهران، در توصیه ای به والدین می گوید: مسئولان بهداشتی تاکید نموده اند که ویروس کرونا سریع منتشر می شود و از آنجایی که برخی از افراد مسائل بهداشتی را رعایت نمی نمایند ناخودآگاه سایر افراد جامعه را نیز به خطر می اندازند از این رو باعث شیوع بیماری می شود.

وی ادامه می دهد: پیشگیری بهتر از درمان است از این رو باید با ورزش کردن، ایجاد فضای شاد در محیط خانه و یوگای خنده، ایمنی بدنمان را افزایش دهیم بدون اینکه استرس داشته باشیم چراکه استرس ضربه سنگینی به سیتم ایمنی بدن وارد می نماید.

مشاور خانواده خاطر نشان می نماید: در آستانه سال نو قرار داریم از این رو از دید و بازدید ها به شدت خودداری نموده و به وسیله شبکه های مجازی تصویری با اقوام گفت و گو نمایند و با تماس های تلفنی جویای حال یکدیگر شوند بدون اینکه در جامعه حضور پیدا نمایند و سلامت خود و دیگران را به مخاطره بیاندازند.

بهار محمودی نصر از دیگر روانشناسان و درمانگران است که از خانواده ها می خواهد این روزهای کرونایی با صبوری بیشتری بی خوابی، بی حوصلگی، بدغذایی و سایر مسائل فرزندانشان را تحمل نمایند و بیش از گذشته مهربان باشند.

وی با اشاره به اینکه والدین باید در برخورد با فرزندانشان هماهنگ باشند می گوید: نباید تضاد و تعارض با یکدیگر داشته باشند بلکه باید جلوی فرزندان در مقابل استرس خودکنترلی داشته باشند.

این روانشناس ادامه می دهد: زندگی یک فیلم سینمایی است که نقش اول آن را پدر و مادر بازی می نمایند و بچه ها از رفتارهای آنها الگو برداری می نمایند از این رو باید مراقب رفتار و کردارشان باشند.

وی از والدین درخواست می نماید تا از شبکه های مجازی و از کانال های روانشناسان و مشاوره ها، سرگرمی های آموزنده را برای بچه های خود یاد بگیرند و آن را به کار ببرند.

محمودی نصر می گوید: برای سرگرمی فرزندانشان از روش های جدید استفاده نمایند و نوع لحن و کلامشان را عوض نمایند بیشتر به بازی هایی از جمله تصویر برداری با تلفن همراه و بازی های بریز و بپاش گرایش پیدا نمایند چون این نوع بازی ها یاری به سرگرمی بیشتر بچه ها می نماید.

وی اضافه می نماید: با ایجاد محیطی شاد و درک همدیگر فضای خانه را برای لذت بردن از ماندن در خانه فراهم سازند و در بازی های بچه ها حتما پدر و مادر مشارکت داشته باشند.

این مشاور تاکید می نماید: همچنین با بازی های مختلف و سرگرم نماینده آموزنده به دنبال ارتقای سطح توانمندی و کشف استعدادهای خویش در این روزها باشند.

وی از عموم مردم درخواست می نماید: برای احترام به سلامت خود و دیگران در خانه بمانند و این را حبس خانگی نامگذاری ننمایند بلکه دیگران را نیز به این کار تشویق نمایند.

محمودی نصر ادامه می دهد: سفر رفتن و دید و بازدید را به روزهای دیگر موکول نمایند و اکنون بیش از هر چیزی به سلامتی خود و خانواده شان اهمیت دهند.

ویروس کرونا شوخی بردار نیست و سهل انگاری در رعایت مسائل بهداشتی و حضور در اماکن پرتردد روزهای پایانی سال می تواند تلخی هایی را به بار بیاورد که افسوس آن سال ها در یادها ماندگار باشد.

بر اساس آخرین گزارش ستاد ملی کرونا، تعداد کل مبتلایان تا روز 23 اسفند امسال به 11 هزار و 364 نفر می رسد که از این میان سه هزار و 529 نفر بهبود یافته اند و 514 نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

اکنون استان تهران جز 5 استان با بالاترین میزان ابتلا و شیوع به این ویروس است، آمارهایی از ابتلای افراد به ویروس کرونا که هر روز تلنگری برای همه مردم به ویژه شهروندان تهرانی است.

امروز استاندار تهران نیز از شهروندان تهرانی خواست: برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، تا حد امکان ترددهای غیر ضروری خود را در سطح شهر کاهش دهند.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 7426

به "خبرنگاران کرونا و حال و روز مردم در روزهای انتها سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا و حال و روز مردم در روزهای انتها سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید