مرگ های 3 رقمی کرونا تا اطلاع ثانوی، مجوزی برای واردات واکسن توسط بخش خصوصی صادر نشده است

به گزارش سهندبلاگ، معاون کل وزارت بهداشت ضمن تشرح شرایط کرونا در موج چهارم بیماری در کشور درباره نگرانی از گردش ویروس در وسایل حمل و نقل عمومی و ادارات، لزوم اعمال محدودیت های شدیدتر در شهرهای نارنجی و قرمز، افزایش موارد مرگ کرونایی در ترکیه و نگرانی از ورود ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی، افزایش 50 تا 70 درصدی موارد سرپایی، بستری و فوت در تهران، جزییات و فازبندی واکسیناسیون کرونا و ... توضیحاتی را ارائه داد.

مرگ های 3 رقمی کرونا تا اطلاع ثانوی، مجوزی برای واردات واکسن توسط بخش خصوصی صادر نشده است

به گزارش خبرنگاران، دکتر ایرج حریرچی با اشاره به شرایط کرونا در کشور گفت: در کشور سه موج کووید-19 را داشتیم؛ بعد از موج اول و دوم تقریبا موج بعدی شروع شد اما در موج اخیر 17 هفته تقریبا آرام را داشتیم و رعایت مناسبی انجام می شد اما اکنون موارد بستری مان فرایند صعودی قابل توجه دارد و با زاویه بالا در حال پیشروی است و در کشور روزانه به طور متوسط سه بستری به ازای هر 100 هزار نفر داریم. البته هنوز به افزایش فوت نرسیده ایم. هر چند که چند روزی است که رقم فوتی های ناشی از کرونا در کشور به بالای 100 رسیده و متاسفانه پیش بینی می کنیم که کماکان رقم فوتی مان بالای 100 خواهد بود. باید توجه کرد که به طور کلی در کشور روزانه بین 1000 تا 1050 فوتی در کشور داریم و وقتی می گوییم در یک روز 123 فوتی ناشی از کرونا داشتیم، یعنی 12 درصد فوتی های کشور را شامل می شوند.

سقوط رعایت پروتکل های بهداشتی

نگرانی از گردش ویروس در وسایل حمل و نقل عمومی و ادارات

وی اضافه کرد: عامل اصلی انتقال این است که افراد با یکدیگر هم نفس شوند. وقتی می گوییم ماسک بزنید، سفر نروید، دور هم جمع نشوید و ... برای این است که افراد در مواجهه با یکدیگر قرار نگرفته و هم نفسی رخ ندهد. در اسفند ماه رعایت دستورالعمل هایمان از 83 درصد به حدود 56 درصد سقوط کرد و اکنون به 53 درصد رسیده است. دورهمی ها و خریدهای اسفند ماه و این که همه ادارات و شرکت ها و بازار در اوج کارشان بیرون آمدند، همه این موارد دست به دست هم داد تا موارد سرپایی افزایش یابد و بعد هم موارد بستری و بعد هم موارد مرگ را افزایش داد. اثرات سفرهایی که در تعطیلات نوروز انجام شد، در دو تا سه هفته آینده تعیین می شود. کسی که سفر رفته است، اکنون حداقل یاری کند و دورهمی نرود و برای کارهای ضروری از خانه خارج شود. زیرا ممکن است مبتلا شده باشد. ما الان نگران مترو، اتوبوس، تاکسی و... هستیم. زیرا مبتلایان سایر استان ها به تهران و شهرهای عظیم برگشتند و ویروس را پخش می نمایند. نگران ادارات هستیم. زیرا کارمندان ادارات با ترکیب مختلفی از استان ها به ادارات بازگشتند و به همین دلیل اصرار می کنیم که محدودیت ها شدیدتر شود.

لزوم اعمال محدودیت های شدیدتر در شهرهای نارنجی و قرمز

حریرچی ادامه داد: هر فاز همه گیری کرونا دستورالعمل خاص خود را دارد. وقتی شهری نارنجی یا قرمز می شود، بیش از بیماریابی، محدودیت های شدید یاری می نماید و در این شهرها باید محدودیت های بیشتری ایجاد شود تا تبادل ویروس اتفاق نیفتد. فرایند افزایشی عمودی موارد سرپایی مثبت کشور است. یعنی در یک هفته ما از 31 هزار مورد سرپایی مثبت به 61 هزار نفر رسیدیم. ابتدا سرپایی بالا می رود، یکی دو هفته بعد بستری و یکی دو هفته بعد میزان مرگ بالا می رود. مقداری چشم امیدمان به ماه رمضان است تا رفت و آمدها کم شود. در شهر قرمز و نارنجی از نظر ما رزرو تالار پذیرایی برای افطاری و ... ممنوع خواهد بود. رستوران در شهر قرمز کاملا ممنوع است و فقط بیرون بر می تواند فعالیت کند. مناسبت ملی و مذهبی هم فرق نمی نماید. وقتی می گوییم سفر به عراق مضر است، به دلیل همه گیری در آن کشور است. سفر به ترکیه مضر است، زیرا همه گیری جدید در آنجا اتفاق افتاده است. اصل این است که افراد با یکدیگر مواجهه نداشته باشند و بیماری را منتقل ننمایند.

ویروس انگلیسی در عراق

افزایش موارد مرگ کرونایی در ترکیه

نگرانی از ورود ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی به کشور

حریرچی گفت: علی رغم این که در جهان سقوط شدیدی را چه به دلیل واکسیناسیون و چه به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی شاهد بودیم، اما اکنون شاهدیم که موارد سرپایی و مرگ و میر افزایش پیدا نموده و به همین دلیل است که فرانسه به قرنطینه کامل رفته و ایتالیا وارد قرنطینه نسبی شده است. در عین حال میزان مرگ های ناشی از کرونا در کشور عراق افزایش زیادی داشته است. خوزستان ما تابع عراق شد. کهکیلویه، چهار محال و بختیاری، لرستان، ایلام و بوشهر و ... تقریبا دارند همین نما را پیدا می نمایند. بر این اساس وقتی می گوییم عراق نروید به این دلیل است که ویروس انگلیسی با شدت زیاد در عراق وجود دارد. میزان موارد مرگ در ترکیه افزایشی است و به حدود روزانه 160 تا 170 مورد رسیده است. موارد در ترکیه به شدت افزایش یافته و روزانه به 37 الی 38 هزار نفر رسیده است. این که دکتر نمکی نامه زدند و خاطرنشان کردند که سفر به ترکیه ممنوع شود، به دلیل فرایند افزایشی ویروس در این کشور است. در عین حال ما در کشورهایی مانند امارات و ترکیه، فقط نگران ویروس انگلیسی نیستیم، بلکه نگران ویروس آفریقای جنوبی هم هستیم. زیرا این ها توریستی هستند و امارات و ترکیه پروازهای زیادی دارند و نگران ویروس برزیلی هم هستیم. برزیل چند روز قبل 3600 کشته داشت. شعار سازمان جهانی بهداشت این است که در جهان هیچکس در امنیت و آرامش نخواهد بود، مگر این که همه مردم جهان در امنیت از این ویروس باشند.

پیشگویی نماینده نیستیم، پیش بینی نماینده ایم

استفاده از ماسک مهم است، اما همه چیز نیست

چرا مسافرت عامل انتقال کروناست؟

معاون کل وزارت بهداشت همچنین گفت: ما پیشگویی نماینده نیستیم، بلکه پیش بینی نماینده ایم و بر اساس علم صحبت می کنیم، نه رمل و اسطرلاب. وقتی درصد رعایت دستورالعمل ها از 83 درصد به 55 درصد می رسد، مطمئن باشید که موارد بیماری افزایش می یابد. این یک فرمول ریاضی علمی است. اگر بخواهیم یک اقدام مهم در رعایت پروتکل ها را بگوییم استفاده از ماسک است، اما ماسک همه چیز نیست. حتی در صورت زدن دو ماسک در محیط بسته و نزدیک به هم مانند مترو، ماشین و ... احتمال ابتلا وجود دارد. در مسافرت هم بحث خرید، پیاده شدن بین راه و مجاروت با افراد و ... مهم است. مگر چند درصد مردم ویلا دارند یا امکان رفتن به هتل و ویلا دارند؟ عمده افرادی که به برخی مقاصد گردشگری می رفتند اقشار متوسط به پایین بودند که از چادر و مدارس و ... استفاده می کردند. درصد افرادی که می توانند بدون مجاورت با دیگران سفر نمایند، کم است و عمدتا باید با اتوبوس، قطار، اتوبوس و... بفرایند. حال به دلیل تماس افراد با یکدیگر مسافرت عامل انتقال است.

کاهش تنها 4 تا 10 درصدی تردد در شش ماه گذشته

تخلف کرونایی؛ برگزاری مسابقه فوتبال با حضور تماشاگر در مشهد

افزایش قابل توجه دورهمی های خانگی

حریرچی اضافه کرد: یک پنجم جمعیت کشور در مدارسند و 16 میلیون دانش آموز و معلم داریم، همچنین 5 میلیون دانشجو و اعضای هیات علمی داریم که یک چهارم کشور را شامل می شوند. از طرفی منع تردد شبانه و محدودیت در شهرهای نارنجی و قرمز را هم داریم. با این وجود، میزان تردد ما که با حرکت موبایل ها اندازه گیری می شود، در شش ماه گذشته بین چهار تا 10 درصد کاهش یافته است. در عین حال تخلفاتی هم وجود دارد. به عنوان مثال در مسابقه فوتبالی که در مشهد برگزار شده است، جمعیت وارد شده اند و نمی دانم مسئولان مربوطه چه کار می کردند. در عین حال اگر مردم سینما و کنسرت نمی فرایند، اما دورهمی های خانگی افزایش قابل توجه یافته است و مجموع این عوامل باعث می شود که شاهد افزایش بیماری باشیم.

2 نگرانی وزارت بهداشت؛ ورود ویروس جهش یافته آفریقایی و برزیلی یا جهش داخلی

وی تاکید نمود: در حال حاضر در هر 31 استان کشور، ویروس انگلیسی را داریم و در برخی از استان های کشور خصوصا از جنوب غرب به این سمت، برخی موارد و حتی بالای 50 درصد موارد از نظر ویروس انگلیسی مثبت می شود. ما دو نگرانی داریم؛ یکی ورود ویروس های جهش یافته شدید غیر انگلیسی است مانند ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی است. تعارف هم ندارد ممکن است یک نفر با فردی در فرودگاه کشور دیگر، مجاور شود که از کشور حامل ویروس آمده و به همین ترتیب آن فرد وارد ایران شده و به افراد دیگر ویروس را منتقل کند. دومین نگرانی مان این است که ما مصون از جهش در داخل کشور نیستیم. ممکن است در داخل جهش هایی در ویروس رخ دهد و این دو نگرانی موجب می شود که خودمان را ملزم بدانیم و رعایت احتیاط بیشتری کنیم.

حریرچی با بیان این که در حال حاضر متوسط رعایت پروتکل ها در کشور 55 درصد است، گفت: این در حالی است که رعایت پروتکل در برخی استان ها 29 درصد یا 34 درصد است. البته استان با رعایت 75 درصدی هم داریم که آن هم کم است. از نظر ما رعایت 90 درصدی پروتکل ها مطلوب است که هیچ وقت به این میزان نرسیدیم و بالاترین رقم ما 83.8 درصد بوده است. باید توجه کرد که استان هایی که درصد رعایت پروتکل ها در آنها کم است، حتی اگر مقصد مسافرتی نباشند، درصد ابتلایشان بالا می رود.

نگران کسانی هستیم که تا به امروز به کرونا مبتلا نشده اند

فاجعه کرونا مثبت هایی که از قرنطیه خارج می شوند

وی تاکید نمود: ما بیشتر نگران کسانی هستیم که تا به امروز بیشتر رعایت کردند و مبتلا نشدند. نگران شهرهایی هستیم که تا به امروز کمتر مبتلا شدند و نگران لایه هایی از اجتماع هستیم که تا به امروز کمتر درگیری داشته اند. زیرا شهرهایی که شدید درگیری داشتند یا افرادی که درگیری داشتند، یک ایمنی پیدا کردند و تا اطلاع ثانوی ایمنی دارند، اما آنهایی که رعایت نکردند، ممکن است دچار بیماری شوند. باید همچنان رعایت کنیم، عدم رعایت موجب قتل نفس است. فاجعه این است که ما تقریبا هر روز 12 تا 13 هزار نفر از افرادی که باید در قرنطینه می بودند، از قرنطینه خارج می شوند. 70 درصد کسانی که مکلف به قرنطینه هستند، بیش از دو کیلومتر از خانه شان خارج می شوند. ما این همه محدودیت می گذاریم، برای رعایت است. این افراد دیگران را مبتلا می نمایند. در یکی از استان ها یک خانواده ای یک دورهمی برگزار کردند و مبتلا شدند. به هر چه اعتقاد داریم، پروتکل ها را رعایت کنیم. اگر رعایت نکنیم، دیگران را مبتلا می کنیم.

جرایمی که بازدارنده نیستند

تهدید سلامتی جرم است

معاون کل وزارت بهداشت درباره شرایط جریمه متخلفان کرونایی گفت: کسانی که مثبت هستند و شناسایی شدند، بلیت قطار و هواپیما و اتوبوس برایشان صادر نمی شود، اما اگر کسی بلیت غیر رسمی خرید یا کسی سوار ماشین شخصی شد و به مسافرت رفت، قابل کنترل نیست. در برخی کشورهای اروپایی در یک روز چند بار توسط دوربین ها عکس برداری می شود. در کانادا جریمه خروج از خانه کسی که باید خودش را قرنطینه کند، 4000 دلار کاناداست، اگر ثابت شود که کسی را مبتلا نموده است، 80 هزار دلار جریمه دارد و اگر آن شخص فوت کند، 430 هزار دلار جریمه دارد. جرایم ما بازدارنده نیست. وقتی کسی می رود و شبی یک الی دو میلیون هزینه هتل می دهد، 500 هزار تومان جریمه شهر نارنجی را هم می دهد. کسی که ماشین ماشین میلیاردی دارد که با یک میلیون و دو میلیون تکان نمی خورد.

حریرچی ادامه داد: طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی، تهدید سلامتی جرم است. کرونا جزو مصادیق آن است و دادستان های کشور هم در برخی مناطق این را اعمال می نمایند. در جایی که عروسی در شرایط کرونایی برگزار می نمایند، در برخی مناطق داماد یا پدر داماد را دستگیر کردند تا عروسی سر نگیرد. تجمع عامل ابتلاست. ما باید از نظر قانونی جلوی این را بگیریم. البته این در اختیار وزارت بهداشت نیست. زیرا ما ابزار این اقدامات را نداریم. در عین حال برخی محدودیت ها اعمال شده است. همه این موارد به مسائل فرهنگی و مسئولیت پذیری اجتماعی هم برمی شود.

وی با بیان این که ضرر دو هفته نوروز را حتما خواهیم خورد، گفت: کسی که اکنون به ترکیه می رود عمدتا برای تفریح می رود و ضرر دارد. در عین حال کسی که سوار هواپیمای ما می شود، حتما باید تست منفی داشته باشد. در برخی کشورها هم می دانیم که تست آزمایشگاهی خرید و فروش می شود و به همین دلیل وقتی فردی از آن کشور به ایران می آید، خودمان هم او را تست می کنیم. البته باید توجه کرد که اگر فردی به کرونا مبتلا شود تا روز پنجم الی هفتم، تست منفی است. تست های PCR یک الی دو روز مانده به علامت دار شدن مثبت می شود و تست رپید بعد از علامت دار شدن، مثبت می شود. بنابراین اگر اکنون تست منفی دارم، به این معنا نیست که مبتلا نیستم. بر همین اساس قرنطینه هم می کنیم. البته برخی ابزارها را هم نداریم.

حریرچی گفت: مگر ایتالیا و اسپانیا و ... عمده درآمدشان از گردشگری نیست؟ این کشورها در دوران کرونا همه این ها را تعطیل کردند. ما هم باید به دلیل فداکاری برای مردم در این زمینه اقدام کنیم. کرونا عظیمترین آسیبی است که در 100 سال اخیر به جهان وارد شده است و بسیاری از مناطق جهان صنایع مختلفی را تعطیل نموده اند.

حریرچی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره میزان رعایت مردم در سیزده بدر گفت: همه چیز را نمی توان به رعایت مردم واگذاشت. در سیزده بدر شاهد بودیم که نیروی انتظامی پارک ها را بست و خاطرنشان کرد که اگر کنار بوستان ها ماشین پارک شود، با جرثقیل ماشین را حمل می کنیم و مردم هم نیامدند. بنابراین یک بخش رعایت مردم است و یک بخش هم الزام و اجباری است که حکومت می گذارد. وقتی سختگیری اعمال شود، مردم هم در سایر بخش ها میزان رعایت شان بیشتر می شود.

تا اطلاع ثانوی مرگ های کرونایی مان سه رقمی خواهد ماند

ممنوعیت اعمال جراحی الکتیو در بیمارستان ها

وی درباره محدودیت های شدیدتر در موج چهارم گفت: یکسری مباحث که مصوب شده اند. به عنوان مثال اگر شهری قرمز شود که ممکن است به زودی در یک هفته آینده شهر تهران قرمز شود و اصفهان هم در معرض خطر است، یکسری محدودیت ها اتوماتیک اعمال می شود. به طوری که مشاغل گروه دو، سه و چهار تعطیل می شوند. فقط گروه یک که ضروری هستند، باقی می مانند و کارکنان دولت تا یک دوم و سایر مشاغل تا دو سوم باید دورکاری نمایند، کل فعالیت های اجتماعی، ملی و مذهبی تعطیل می شود. امروز در ستاد تهران درخواست این بود که نیمه قرنطینه را اعمال کنیم. در برخی از دیگر استان ها هم این درخواست بود. البته این موضوع بسته به شرایط است. اگر ما فوت های بالای 200 تا را تجربه کنیم که احتمال بعیدی نیست. اما فعلا تا اطلاع ثانوی مرگ هایمان سه رقمی خواهد ماند. اکنون معاون درمان مجبور شد که اعمال غیر اورژانس را در کلیه بیمارستان های دولتی، غیر دولتی ممنوع کند.

حریرچی گفت: در عین حال در تمام جهان ثابت شده که در دوران همه گیری ها، وقتی همه گیری شدید می شود، مرگ و میر به دلیل غیر ویروس هم بالا می رود. زیرا ظرفیت بیمارستان ها کاهش می یابد. در اروپا می گویند موج چهارم، موج کرونا نیست، بلکه موج مسائل روانپزشکی ناشی از کروناست. در ژاپن خودکشی های ناشی از شرایط کرونایی بیش از مرگ کرونایی دارد کشته می گیرد.

کاهش 90 درصدی شهرهای آبی و افزایش 90 درصدی شهرهای قرمز و نارنجی

افزایش 50 تا 70 درصدی موارد سرپایی، بستری و فوت در تهران

وی درباره میزان استفاده از ماسک در مشاغل مختلف، گفت: میزان استفاده از ماسک در مطب ها و داروخانه ها 94 درصد است که بسیار خوب است و در بیمارستان ها 98 درصد است. در نانوایی 80 درصد و در مراکز ورزشی 73 درصد است. ما در هفته دوم بهمن ماه شهر قرمز نداشتیم و 18 شهر نارنجی و 301 شهر آبی داشتیم. در حالی که اکنون شهر آبی دارد از کشور رخت می بندد و به 28 شهر آبی رسیدیم. یعنی 90 درصد کم شده که این فاجعه است. اکنون 173 شهر قرمز و نارنجی داریم. یعنی بیش از 90 درصد افزایش. 47 شهر قرمز و 126 شهر نارنجی، 247 شهر زرد و 28 شهر آبی داریم. تهران نسبت به دو هفته گذشته مواردسرپایی، بستری و فوتش 50 الی 70 درصد افزایش یافته است.

مدافعان سلامت از آهن و سیمان نیستند

وی تاکید نمود: این که ما را برافروخته می نماید و وزیر بهداشت را مجبور می نماید که نامه بنویسند و گلایه نمایند، به این دلیل است که ثبات بیماری به دلیل فداکاری مدافعان سلامت حاصل شده است. اکنون خوزستان فرایند نزولی پیدا نموده است، اما مازندران دارد وارد یک پیک دیگر می شود. پرسنل هم که از آهن و سیمان و بتن نیستند و روحیه شان خراب می شود.

جزییات و فازبندی واکسیناسیون کرونا

حریرچی در ادامه درباره واکسیناسیون کرونا گفت: در 30 دی ماه یک سند 80 صفحه ای درباره نحوه و اولویت بندی واکسیناسیون منتشر کردیم. در این سند چهار فاز برای واکسیناسیون علیه کرونا تعیین شده است؛ فاز اول کارکنان خط اول ارائه خدمات به بیماران کرونا هستند یا افراد با ریسک بالای بستری و مرگ به دلیل کرونا مانند افرادی که در مراکز نگهداری سالمندان زندگی می نمایند، جانبازان و ... فاز دوم نیز شامل افراد مسن بالای 65 که به ترتیب از 80 سال به بالا، 75 سال تا 65 خواهد آمد و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای پرریسک بین 16 تا 64 سال هستند. در فاز اول یک میلیون و 300 هزار نفر است که دو میلیون و 600 هزار واکسن احتیاج دارند. فاز دوم و سه هر کدام 12 الی 13 میلیون نفر هستند و فاز چهار هم سایر افراد هستند. فاز سوم افراد ساکن در مراکز نگهداری جمعی، سایر پرسنل ارائه خدمات ضروری برای جامعه و افراد 55 تا 64 سال هستند و فاز چهارم سایر افراد جامعه بر اساس اولویت قرار دارند.

واکسیناسیون 80 درصد کادر درمانی که خدمات کرونایی مستقیم و شدید ارائه می دهند

وی ادامه داد: اکنون خط اول واکسیناسیون 590 هزار واکسن توزیع کردیم که به تدریج در حال پیش روی است. ما 80 درصد کادری که خدمات مستقیم و شدید به کرونایی ها ارائه می دهند، واکسینه کردیم. خاطرنشان کردیم که مطب های متخصصین عفونی، درمانگاه های سرپایی داخلی و فوق ریه، بچه ها، دندان پزشکی، پرسنل داروخانه ها و ... هم واکسینه شوند. همه واکسن هایی که وزارت بهداشت توزیع می نماید به صورت رایگان در اختیار افراد بر اساس اولویت های تدوین شده قرار می گیرد. در عین حال در حال حاضر برخی پاکبانانی که در معرض پسماندهای بیمارستانی هستند جزو گروه اول محسوب شدند و در مواردی تزریق شده است. فاز یک قرار بود تا خاتمه اسفند تمام شود اما به دلیل بدقولی کوواکس و آسترازنکا که قرار بود 4.5 میلیون وارد شود و بعد شد 3.5 میلیون و قرار بود تا 20 اسفند وارد شود، اما نشد. امروز می دانیم که بارنامه آن را صادر کردند و اگر این بسته وارد شود، تا یکی دو هفته دیگر امیدواریم این گروه ها را تمام کنیم و وارد واکسیناسیون گروه های بعدی شویم.

فعلا مجوزی برای واردات واکسن از سوی بخش خصوصی صادر نشده

وی درباره واردات واکسن از سوی بخش خصوصی نیز گفت: وزارت بهداشت اعلام نموده که واکسن های خارجی که وارد کشور شود را می خریم و آنها را توزیع می کنیم. این در عمل اجرا می شود. از نظر فرهنگی برایمان قابل قبول نیست که کسی که پول دارد واکسن بزند و کسی که پول ندارد، واکسن تزریق نکند. فعلا مجوزی برای واردات واکسن از سوی بخش خصوصی صادر نشده و این واکسن هم خیلی قابل آوردن نیست. باید توجه کرد که هند بالاترین فراورینماینده واکسن جهانست و بالاترین فراورینماینده واکسن آسترازنکا و بیشتر واکسن های کرونا است، اما تا به امروز توانسته تنها 4.5 درصد مردمش را واکسینه کند. روسیه که سه واکسن فراوری نموده نیز 4.5 درصد از جمعیتش را واکسینه نموده است. چین زیر 4.5 درصد از جمعیتش را واکسینه نموده است. در کل جهان واکسیناسیون کرونا کند پیش می رود. تا امروز در جهانی هفت میلیارد و 790 میلیونی، 637 میلیون واکسن توزیع شده است. یعنی حدود هشت درصد که از این هشت درصد، 80 درصدش در 10 کشور بوده است. تعداد کشورهایی که توانستند واکسیناسیون دو دوز را برای بیش از 10 درصد از جمعیت شان انجام دهند، به 10 کشور نمی رسد.

حریرچی همچنین اظهار کرد: واکسن در جهان کم است. واکسن اصلی هم که در جهان توزیع می شود، فایزر و مدرنا است که آمریکا بالای سر آن ایستاده و موضوع اصلا مالی و انسانی نیست، بلکه موضوع سیاسی است. بی عدالتی محض وجود دارد. کانادا به ازای یک نفر 9 واکسن خریده است اما واکسیناسیونش زیر 10 درصد است.

برای واکسیناسیون کرونا آقازاده و ژن خوب نداریم

وی تاکید نمود: در زمینه واکسیناسیون کرونا نه آقازاده و نه ژن خوب داریم، نه هیچ وی آی پی در این زمینه وجود دارد. البته مثلا مصوب کردیم که برای ورزشکاران پارالمپیک مان واکسیناسیون انجام شود که استثنا است و برای مسئولان استثنایی نداریم.

آخرین شرایط واکسن های کرونای فراوری داخل

حریرچی درباره واکسن های کرونای داخلی نیز گفت: سازندگان داخلی به ما قول داده اند که واکسن انستیتو پاستور را از اردیبهشت، واکسن برکت را از اواخر خرداد و اوایل تیر ماه داشته باشیم. در عین حال مهر ماه برای واکسیناسیون جمعی اعلام شده که امیدواریم زودتر حاصل شود. تا به امروز اقدامات فوق العاده ای صورت گرفته، اما گاهی برخی مواد جانبی واکسن باید خریداری شود که موجب مسائلی است. در جهان هم برخی واکسن ها نمی توانند تعهداتشان را عملی نمایند و وسیع واکسن تزریق نمایند، زیرا زیرساخت و مواد ندارند. هیچگاه قرار نبوده که چند میلیارد واکسن در جهان فراوری شود. تا به امروز اقدامات فوق العاده ای در کشور صورت گرفته و امیدواریم ادامه یابد. محققین ما کوشش مضاعفی می نمایند.

وی که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می کرد، درباره شرایط مترو و اتوبوس نیز گفت: شاید برخی دوستان فکر می نمایند برای اصلاح مربوط به حمل و نقل عمومی کاری از دستشان ساخته نیست. راه چاره مشکل مترو، افزایش تعداد واگن ها و خطوط است. راه چاره مشکل اتوبوس، توصیه نیست. اقشاری که از مترو استفاده می نمایند، آن هم در شرایط کرونایی به این معنی است که نمی توانند پول تاکسی بدهند. نمی توانیم مردم را تقبیح کنیم. زیرا انتخابی ندارند. مانند صف مرغ است که جگر ما را آتش می زند. آدم 70 ساله بازنشسته باید شش ساعت در صف مرغ بایستد. این افراد مجبورند و گزینه دیگری ندارند. متروی تهران در روز تعطیل رسمی 200 هزار نفر را سوار می نماید. در روزهای عادی تا یک میلیون سوار می نماید. مگر چند درصد مردم ماشین دارند که روی طرح ترافیک صحبت کنیم؟ سال گذشته طلایی ترین زمان ما برای قطع زنجیره دو هفته عید نوروز بود و توانستیم کنترل کنیم و اردیبهشت به 35 مرگ رسیدیم. سال جاری هم می توانستیم روی تعطیلات نوروز سوار شده و بسیاری از مسائل را حل کنیم اما متاسفانه نتوانستیم از این فرصت طلایی استفاده کنیم و حتی تشدید شد. برای ماه رمضان هم تمهیداتی داریم و در شهرهای نارنجی و قرمز انجام مراسم، دادن افطاری دسته جمعی و ... ممنوع است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 13285

به "مرگ های 3 رقمی کرونا تا اطلاع ثانوی، مجوزی برای واردات واکسن توسط بخش خصوصی صادر نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ های 3 رقمی کرونا تا اطلاع ثانوی، مجوزی برای واردات واکسن توسط بخش خصوصی صادر نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید