خدمات ارزش افزوده ناخواسته را لغو کنید

خدمات ارزش افزوده که شامل مسابقات و رأی گیری تبلیغات موبایلی، بازی آنلاین و غیره می شوند، اگرچه باید با اطلاع مشترکین فعال شوند اما در مواردی که با تبلیغات کاذب و گمراه نماینده، مشترکین به فعال سازی این خدمات اقدام نموده اند، می توان نسبت به غیرفعال سازی آن اقدام نمایند.

خدمات ارزش افزوده ناخواسته را لغو کنید

به گزارش خبرنگاران، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیغامک معمول است. در خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ابزارهایی مانند پیغامک، تماس و دیتای مصرفی به عنوان ابزار ارائه خدمات استفاده می گردد.

خدمات ارزش افزوده می تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که به عنوان تامین نماینده محتوا (Content Provider) شناخته می شوند، انجام گردد. مهم ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی گیری، خدمات تماس از دست رفته و صندوق پستی، تبلیغات موبایلی، اطلاع رسانی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین و OTT، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاع رسانی، خدمات استیکر و این قبیل سرویس ها می گردد.

اگرچه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب گردد، اما به نظر می رسد توسط بعضی از شرکت های ارزش افزوده، کاربران به عضویت این سرویس ها درآمده بودند و با توجه به این که این خدمات معمولاً هزینه های بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیغامک ارزش افزوده به کاربر می تواند حداقل 300 تومان هزینه داشته باشد.

کلاهبرداری 22 میلیاردی

مدتی پیش هم پرونده یک تخلف در ارزش افزوده آشکار شد که موجب یک کلاهبرداری 22 میلیارد تومانی از کاربرانی که بدون اطلاع در سرویس های ارزش افزوده عضو شده بودند، شده بود که محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درنهایت از بازگشت مبالغ کسر شده از حساب کاربران اطلاع داد.

در مواردی نیز مشاهده شده پیغامک های تبلیغاتی یا متن فریبنده به وسیله پیغام رسان های اجتماعی یا سرشماره های شخصی ارسال می گردد که کاربران را تشویق می نماید با ارسال کد، شارژ یا سرویس رایگان دریافت نمایند و بعضی از کاربران با اعتماد به این پیغام ها، موارد درخواستی در پیغامک را انجام می دهند که در بعضی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آن ها منجر می گردد. به همین دلیل اپراتورها از سوی رگولاتوری ملزم شدند که در این باره به مشترکین اطلاع رسانی لازم را انجام دهند و هم چنین به تمامی شرکت های ارایه دهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال نمایند.

مطابق مصوبه 147 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز برای ارائه خدمات ارزش افزوده پیغامکی از سوی اپراتورها تأیید مشترک برای فعال سازی الزامی است. بنابراین اپراتور باید در خصوص تمامی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیغامکی، قبل از آغاز ارائه خدمات، به وسیله یک پیغامک درباره ارائه خدمات از مشترک سوال کند و در صورت تأیید مشترک آن را فعال کند.

اما در دوره های گذشته در این پیغامک ها هیچ اشاره ای به عضویت و محاسبه هزینه وجود نداشت و تعداد بسیار زیادی از مشترکین به این صورت برای دریافت خدمات عضو شدند. اما در حال حاضر نحوه ارسال پیغامک های مربوط به خدمات باید به گونه ای باشد که هزینه و روش لغو عضویت آن در هر پیغامک ارسالی درج گردد.

مشترکین تلفن همراه در صورت مواجهه با عضویت ناخواسته در خدمات ارزش افزوده پیغامکی می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی ir.195 یا تماس با سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات حوزه ICT به شماره 195 شکایت خود را ثبت نمایند تا از سوی معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری پیگیری و اقدام لازم انجام گردد. مشترکان می توانند به وسیله شماره گیری #800 در تمام اپراتورهای تلفن همراه از سرویس های ارزش افزوده ای که برای آن ها فعال است، آگاه شده و در صورت عدم تمایل نسبت به حذف آن ها اقدام نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: بروزرسانی: 29 خرداد 1398 شناسه مطلب: 753

به "خدمات ارزش افزوده ناخواسته را لغو کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خدمات ارزش افزوده ناخواسته را لغو کنید"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید