رودبار جلوی محرومیت ایستاد، سد برقابی در سودای رونق گردشگری

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران - گروه استانها: سد و نیروگاه رودبار باهدف فراوری انرژی برق آبی، کاهش هزینه استهلاک نیروگاه های حرارتی، اشتغال زایی در منطقه در حین اجرای طرح و در دوران بهره برداری و ایجاد محیط تفریحی و توریستی برای گردشگران داخلی در شهرستان الیگودرز در دست اجرا است.

رودبار جلوی محرومیت ایستاد، سد برقابی در سودای رونق گردشگری

از سفر با قیمت تور نوروزی کانادا لذت ببرید. سفری فراموش نشدنی به تورنتو و آبشار نیاگارا که حسابی حال شما را دگرگون خواهد کرد.

سد رودبار سال 95 افتتاح می گردد

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در رابطه با فرایند اجرای سد رودبار در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: پروژه سد رودبار رو به اتمام است و به زودی افتتاح می گردد.

وی بابیان اینکه برای تکمیل سد رودبار مسائل اقتصادی وجود داشت که خوشبختانه به زودی حل خواهد شد گفت: این سد در آینده نزدیک و بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده سال 95 به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار لرستان بابیان اینکه هم اکنون این سد دارای پیشرفت فیزیکی 92 درصدی است توضیح داد: اجرای این سد موجب عمران و آبادانی در منطقه شده است.

بازوند توضیح داد: اجرای سد رودبار در استان تا شعاع 100 کیلومتری خود موجب عمرانی و آبادانی شده و به طور حتم در توسعه لرستان نقش مهم و بسزایی خواهد داشت.

فراوری 2000 مگاوات برق با بهره برداری از سد رودبار

محمدتقی توکلی نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه در تبادل نظر با خبرنگاران با بیان اینکه این طرح یکی از طرح ها و پروژه های اساسی در استان لرستان محسوب می گردد مطرح کرد: سد رودبار در شهرستان الیگودرز در قالب دو فاز اجرایی می گردد.

وی بابیان اینکه فاز اول این پروژه شامل سد و نیروگاه برق است مطرح کرد: نیروگاه برق این سد در فاز نخست بیش از 450 مگاوات برق فراوری خواهد نمود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: سد رودبار در آینده نزدیک آبگیری خواهد شد.

توکلی با اشاره به فاز دوم سد رودبار در شهرستان الیگودرز توضیح داد: فاز دوم این پروژه شامل تلمبه ذخیره ای آب و فراوری هزار و 500 مگاوات برق بوده که در آینده نزدیک این بخش از پروژه نیز معین تکلیف می گردد.

سدی برای رونق گردشگری و توسعه لرستان

بنابر این گزارش، سد رودبار لرستان به همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در یکی از محروم ترین شهرستانهای لرستان و بر روی رودخانه رودبار از سرشاخه های شرقی حوزه آبگیر رودخانه دز و در فاصله حدود 100 کیلومتری جنوب شهرستان الیگودرز در استان لرستان اجرایی شده است.

مطالعات مرحله پیش شناخت و شناخت طرح های فراوری انرژی برقابی حوزه رودخانه دز و سرشاخه های سد رودبار تا قبل از بهمن ماه 1372 انجام شد.

در آذرماه 1373 مطالعات مرحله اول طرح سد و نیروگاه رودبار لرستان توسط مهندسین مشاور شروع و در بهمن ماه 1381 مطالعات فاز دوم طرح با مشارکت شرکت مهندسین مشاور قدس نیرو و رهبری شرکت مشاور انگلیسی هالکرو ادامه یافت و عملیات اجرایی راه ها و تونل های دسترسی و تونل انحراف در نیمه دوم سال 82 شروع شد.

وجود اختلاف ارتفاع طبیعی بیش از 300 متر بین محور سد و نیروگاه، استقرار محل اجرای پروژه در استان لرستان و در مجاورت استان های اصفهان و چهارمحال بختیاری و خوزستان، تنوع آب و هوایی، توپوگرافی پرشیب، صعب العبور بودن و دسترسی های سخت منطقه، وجود طبیعت بسیار بکر و زیبا و جاذبه های گردشگری در منطقه مانند آبشار آب سفید و عبور خط انتقال 400 کیلوولت شهید عباسپور - انجیر از محل کلید خانه طرح ازجمله ویژگی های این طرح ملی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 6267

به "رودبار جلوی محرومیت ایستاد، سد برقابی در سودای رونق گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رودبار جلوی محرومیت ایستاد، سد برقابی در سودای رونق گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید