روز مردگان، سنتی ماندگار در چین

به گزارش سهندبلاگ، چین کشوری با بیش از 5 هزار سال تمدن و غنای فرهنگی دارای رسوم و سنت های دیرینه ای است که از جمله مهمترین آنها عید اموات یا روز مردگان است.

روز مردگان، سنتی ماندگار در چین

به گزارش خبرنگاران این عید در امسال میلادی با سه روز تعطیلی متوالی همراه بود و این فرصتی شد برای مردم این کشور که ضمن گرامیداشت این سنت قدیمی، به یاد اموات خود مراسم ویژه برگزار نمایند.

گفته می شود که این سنت قدیمی تاریخی بیش از دو هزار و 500 سال دارد و به دوران حکمرانی سلسله جو باز می شود حالا مردم در طول سال، یک بار این عید را گرامی و این سنت را حفظ و احیا می نمایند.

مردم در این روز به یاد مردگان بر مزار آنها حضور می یابند و یا از دور دست ها با برگزاری بعضی سنت ها و آیین های خاص، این روز را گرامی می دارند.

بعضی از این سنت ها برای بسیاری از مردم کشورهای دیگر نیز جالب است که نشان می دهد چینی ها از دیرباز برای عید اموات برنامه های ویژه ای تدارک می دیده اند.

سابقه تاریخی برگزاری این مراسم در چین که بخشی از فرهنگ مردم این کشور را به خود اختصاص داده، به دوران حکمرانی سلسله جو و همچنین تانگ باز می شود که مربوط به 2 هزار و 500 سال قبل است.

این عید که اصولا بر اساس اعلام دولت چین تعطیلات عمومی سه روزه را برای مردم این کشور به همراه دارد در زبان چینی چین مینگ جیه نام دارد که به آن هانشی هم گفته می شود.

از دیدگاه چینی ها عدد چهار (سی) - (ماه آوریل چهارمین ماه میلادی) به دلیل تلفظ با مرگ هم معنی است و به همین علت، این ایام برای اموات در نظر گرفته شده و روزی است که مردم باید غذای سرد مصرف نمایند.

آنان با این کار خاطره جیه زی تویی را گرامی می دارند که 636 قبل از میلاد در دوران حکمرانی حاکمان تانگ و همزمان با سلسله بهار و پاییز جانش را از دست داد.

بر اساس اسناد تاریخی موجود در کشور چین، او یکی از افراد وفادار به دوک ون از پادشاهان وقت بود با این حال دوک ون وقتی قدرت را کاملا در اختیار گرفت بتدریج جیه زی تویی را فراموش کرد.

او پس از مدتی، روزی جیه را به یاد آورد، اما زمانی که در جنگل در جستجویش بود متوجه شد که جیه در جریان یک آتش سوزی جانش را از دست داده است دوک ون بلافاصله دستور داد برای گرامیداشت این دوست قدیمی سه روز عزاداری برپا شود.

از آن پس چین مینگ جیه یا عید اموات پا گرفت است سنتی که مردم چین در این روز نیاکانشان را به یاد می آورند، به قبرستان ها می روند و در پارک ها، معابر و خیابان ها و مجتمع های مسکونی آتش کوچکی برپا می نمایند.

همچنین آوردن غذای مورد علاقه فرد متوفی توسط خانواده ها بر سر مزار وی، یکی دیگر از مراسمی است که در این روز انجام می شود.

دولت چین از سال 1949 میلای به این طرف این روز را بیشتر گرامی داشته و تاریخ گذشته را حفظ نموده است.

با تور چین همراه باشید

در طول تعطیلات سه روزه مردم چین با حضور در قبرستان ها و روشن کردن آتش و حتی آتش زدن پول های کاغذی تقلبی با نقش و نگارهای سنتی و تصاویر پادشاهان قدیمی این روز را گرامی می دارند دستفروش ها نیز که این پول های تقلبی را در کنار خیابان ها می فروشند، این روزها کاسبی خوبی دارند.

رسم عید چینگ مینگ در واقع یک تجسم فرهنگ انسانی چین است مردم چین در این روز هم به جنبه های زندگی و هم به یاد عزیزان از دست رفته هستند و به جنبه حیات و مرگ توجه دارند.

طبق رسوم مردم سرزمین پهناور چین، وقتی فردی دنیای خاکی را ترک می نماید، برای احترام به فرد متوفی تا سه روز نباید برای بازدید به منزل آنان رفت و به طور کلی بازدید خویشاوندان و دوستان در این سه روز مناسب نیست.

عید چینگ مینگ یکی از بیست و چهارجیه چی به شمار می آید در کتاب های قدیمی نوشته شده است که همه گیاهان دنیا در این روز رشد می نمایند به همین دلیل مردم در این روز آغاز به بذرافشانی و درخت کاری می کردند از طرف دیگر، مردم در عید چینگ مینگ هم به آرامگاه می روند تا مراسم یاد بود برای مردگان برپا نمایند.

دانش آموزان مدارس نیز در این روز به آرامگاه قهرمانان می روند تا ضمن عرض ادب و احترام به آنها، یاد و خاطره عزیزان و هموطنانشان را گرامی دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 خرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 623

به "روز مردگان، سنتی ماندگار در چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز مردگان، سنتی ماندگار در چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید