سیسپلاتین Ciplatin

به گزارش سهندبلاگ، این دارو یکی از مؤثرترین داروهای موجود برای درمان انواع سرطانهای مختلف از جمله سرطان تخمدانها، سرطان سر، سرطان گردن، سرطان مثانه و سرطان ریه می باشد.در ضمنً در درمان نوع معینی از سرطان بچه ها و بعلاوه سرطانهای خونی مؤثر است. معمولاً این دارو را همراه با دیگر داروهای ضد سرطانی مصرف می نمایند.

سیسپلاتین Ciplatin

سیسپلاتین Ciplatin

شناسنامه مختصر دارو

نام تجارتی: ندارد

دسته دارویی: داروی ضد سرطان

مقدار خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو: بسیار زیاد

مقدار وابستگی و اعتیاد به دارو: کم

نیاز به نسخه پزشک: بلی

قابل استفاده برای عموم: بلی

موارد استعمال دارو

این دارو یکی از مؤثرترین داروهای موجود برای درمان انواع سرطانهای مختلف از جمله سرطان تخمدانها، سرطان سر، سرطان گردن، سرطان مثانه و سرطان ریه می باشد.

در ضمنً در درمان نوع معینی از سرطان بچه ها و بعلاوه سرطانهای خونی مؤثر است. معمولاً این دارو را همراه با دیگر داروهای ضد سرطانی مصرف می نمایند.

اشکال دارو: تزریقی

زمان مصرف دارو: هر سه هفته یک بار یا پنج روز یکبار. این دارو معمولاً یا به تنهایی و یا با ترکیب داروهای دیگر ضدسرطان، به مصرف می رسد.

مقدار دوز مجاز مصرفی دارو: این دارو باید مطابق قد وزن و شرایط بدنی افراد مصرف شود.

چگونگی تأثیر دارو: بعضی اثرات منفی و عوارض این دارو مانند تهوع و استفراغ ممکن است ظرف یک ساعت پس از آغاز درمان با دارو ظاهر شوند. در ضمنً این عوارض ممکن است مدت یک هفته پس از قطع و توقف درمان همچنان باقی بمانند.

رژیم غذایی خاص هنگام مصرف دارو: قبل از آغاز درمان با دارو مصرف 1 تا 2 لیتر از مایعات بوسیله تزریق و ظرف مدت 8 تا 12 ساعت ضروری می باشد.

طریقه نگهداری دارو: این دارو معمولاً در دسترس نمی باشد و قابل نگهداری در خانه نیست.

چگونگی قطع مصرف دارو: چون دارو فقط تحت نظارت دقیق پزشک و در بیمارستان باید مصرف شود لذا شخص خودسرانه نمی تواند مصرف آنرا قطع کند و باید این کار به وسیله پزشک انجام گیرد.

عوارض جانبی مصرف دارو:

عوارضی نظیر تهوع، استفراغ، کم اشتهایی، صدای زنگ در گوشها، و مسائل شنوایی معمولاً چند ساعت پس از تزریق این دارو حادث می شوند و باید این عوارض پس از هر دوز دارو و با دقت در بیمارستان کنترل شوند. بعضی از این عوارض ظرف 24 ساعت رفع می شوند. تهوع و کم اشتهایی ممکن است چندین هفته طول بکشند بعلاوه ممکن است عوارضی مانند ظاهر شدن جوش یا تنگی نفس بوجود بیاید که باید تحت کنترل پزشک آنها را رفع نمود.

مصرف در افراد بالای 60 سال: چون این دارو در بیمارستان و تحت نظارت دقیق پزشک باید مصرف شود. لذا سوابق پزشکی و یا شرایط جسمانی خود را قبل از مصرف این دارو با پزشک در میان بگذارید.

مصرف دارو برای زنان حامله: معمولاً مجاز نمی باشد.

مصرف دارو برای زنان شیرده: معمولاً مجاز نمی باشد. زیرا دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر منفی بگذارد.

مصرف دارو برای بچه ها: چون احتمال خطر از دست رفتن شنوایی برای این گروه سنی وجود دارد کاهش دوز مصرفی دارو ضروری می باشد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال: بواسطه احتمال افزایش عوارض کاهش دوز مصرفی دارو ضرورت دارد.

نکته: استفاده طولانی مدت از این دارو ممکن است به آسیب های کلیوی و بیماری های عصبی و از دست رفتن شنوایی منجر شود. لذا آزمایشات منظم خون در طی مدت درمان با دارو برای آگاهی از کارکرد کلیه ها لازم است معاینات گوشی هم باید انجام بگیرد.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 15502

به "سیسپلاتین Ciplatin" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیسپلاتین Ciplatin"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید