شناخت کامل فولادهای آلیاژی و ورق های آهن پرفروش

به گزارش سهندبلاگ، فولادهای مورد استفاده در صنعت معمولا با عنوان های متفاوتی شناخته می شوند. از مهم ترین آنها میتوان به فولاد های آلیاژی و ورق های آهن اشاره کرد.

شناخت کامل فولادهای آلیاژی و ورق های آهن پرفروش

هرکدام از این فولادها از ویژگی های متفاوتی برخوردارند ، درنتیجه به منظورهای مختلفی و در صنایع گوناگونی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

معرفی انواع ورق آهن

به طور کلی به آلیاژی که پایه آن از آهن باشد، ورق آهن گفته میگردد. این ورق ها از مواد متنوعی تشکیل شده اند که هر کدام از آن ها در بخش های مختلفی از صنایع به کار برده می شوند.

ورق های آهنی شامل انواع مختلفی از ورق ها می باشد، از جمله ورق سیاه ، ورق گالوانیزه ، ورق رنگی و همینطور ورق روغنی.

یکی از مهم ترین ورق های آهنی، ورق سیاه میباشد که نوسان قیمتی آن تاثیر زیادی بر قیمت سایر ورق های آهنی میگذارد.

ورق سیاه در واقع همان فولاد نورد گرم است که بدلیل نورد شدن در دمای بالا ، از فرایند شکل دهی راحت تری برخوردار شده است.

هر زمان که نام ورق سیاه به گوش میخورد ، اولین چیزی که بیشتر فعالان بازار و مهندسان به خاطر می آورند ، ورق آهنی st52 و st37 میباشد. درنتیجه در ادامه به بررسی بیشتر این ورق آهنی خواهیم پرداخت.

معرفی ورق ST52

ورق st52 نوعی ورق سیاه آلیاژی بوده و ازمهم ترین فولادهای کم آلیاژ محسوب میگردد که تحت استاندارد DIN17100 آلمان میباشد و در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان سازی کاربرد وسیعی دارد. این فولاد از مقاومت بالایی برخوردار است و به همین دلیل به راحتی میتواند به سایر فولادهای قابل جوشکاری ، جوش داده گردد.

ثبات ابعادی ، خواص مکانیکی بسیار خوب و همینطور قابلیت جوشکاری بالا ، همگی باعث شده اند تا قیمت ورق st52 نسبت به سایر گریدهای دیگر ورق سیاه نظیر قیمت ورق st37 اصفهان بیشتر باشد ، اما در مقابل خدمات و کیفیتی که ارائه میدهد نیز چندین برابر بیشتر از ورق های آهن با ضریب ST کمتر (کیفیت پایین تر) میباشد. همچنین بدلیل کاربرد وسیعی که این ورق در صنعت مادر دارد ، به آن ورق زیربنایی صنعت نیز میگویند.

یکی از مهم ترین این خدمات ، استحکام و مقاومت زیاد با وجود وزن کم میباشد. بنابراین استفاده از ورق st52 باعث میگردد علاوه بر تحمل نیروهای وارده بر ساختمان ، وزن سازه نیز کاهش پیدا کند. علت این ویژگی این است که این فولادها از محدوده غیرآلیاژی وارد محدوده فولادهای کم آلیاژ شده اند و این موضوع باعث میگردد علاوه بر افزایش استحکام و سختی فولاد ، وزن آن نیز کاهش یابد.

از جمله کاربردهای ورق آهنی st52 میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • صنعت خودرو سازی
  • ساخت تجهیزات موبایل
  • صنعت ساختمان سازی و کارهای عمرانی
  • راه آهن زیرزمینی
  • سازه های دریایی و پل ها
  • ساخت ظروف

بانک فولاد نمایندگی فروش انواع ورق های سیاه ، ورق گالوانیزه ، ورق روغنی و ورق های رنگی در ایران میباشد. ورق ST52 هم به صورت وارداتی و هم توسط کارخانه های داخلی ایران نظیر فولاد مبارکه اصفهان و اکسین اهواز تولید و عرضه می گردد. این ورق در ابعاد 1500*6000 میلیمتر و 2000*6000 میلیمتر عرضه می شوند، و همیشه یکی از پرفروش ترین ورق های آهن در بازار بوده است. جهت مشاهده لیست قیمت ورق st52 میتوانید به وب سایت بانک فولاد مراجعه کنید.

معرفی فولادهای آلیاژی

فولادها از نظر آلیاژی به چهار گروه تقسیم می شوند :

  • فولادهای متوسط کربنی
  • فولادهای کم آلیاژ
  • فولادهایی با آلیاژ متوسط
  • فولادهای پرآلیاژ

در گروه اول ، همانطور که از اسم آن تعیین است ، عنصر اصلی آن کربن میباشد. در گروه دوم و سوم ، میزان منگنز و سیلیسیوم آنها بیشتر میباشد ، همچنین عناصر دیگری نظیر کروم ، نیکل و مولیبدن نیز به آنها افزوده شده است. افزودن این عناصر موجب بهبود عملیات حرارتی و افزایش خواص مکانیکی و فیزیکی آنها میگردد. در مورد گروه چهارم نیز عموما به فولادهای حاوی بیش از 10% عناصر آلیاژی، فولادهای پرآلیاژ می گویند.

یکی از انواع فولادهای متوسط کربنی ، فولاد CK45 میباشد که در استاندارد DIN آلمان با نام 1.1191 نیز شناخته می گردد. این فولاد در برابر اصطکاک از مقاومت خوبی برخوردار است و قابلیت ماشینکاری بالایی نیز دارد.

فروش فولاد ck45 معمولا برای ساخت انواع ابزارهای برشی و چکشی مورد توجه قرار میگیرد. فولاد ck45 در قالب صفحه فولاد ، میله های گرد ، میلگرد تخت ، میله های مربعی ، میله های شش ضلعی و انواع لوله ها و تسمه ck45 تولید و عرضه میگردد. قیمت میلگرد و تسمه ck45 نسبت به سایر فولادهای آلیاژی یا غیرآلیاژی دیگر ارزان تر است.

در بین تمامی مقاطع موجود ، میلگرد ck45 پرمصرف ترین میلگرد آلیاژی در صنایع مختلف مانند خودرو سازی ، غلطک سازی و مهندسی مکانیک میباشد که هم توسط کارخانه های ایرانی و هم به صورت وارداتی تولید و عرضه میگردد.

برخلاف ماشینکاری و ضربه پذیری این فولاد که بسیار خوب است ، از آنجاییکه فولاد CK45 حاوی مقدار کربن متوسط است ، جوشکاری آن باید با دقت بسیار زیاد و توسط افراد متخصص انجام گردد و به طور کلی جوشکاری این فولاد کمی سخت است.

محیط خنک شدن این فولاد در آب و روغن میباشد و برای آهنگری باید ابتدا آن را تا 850-1200 درجه سانتی گراد حرارت داد . همچنین دمای برگشت آن نیز 550 تا 680 درجه سانتی گراد میباشد.

از دیگر کاربردهای فولاد ck45 میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ساخت ابزارهای کشاورزی
  • ساخت قطعاتی مانند بوش و میل لنگ
  • اجزای غلطک های صنعتی
  • ساخت ابزارهای برشی
  • ساخت انواع چکش ها

جهت خرید و فروش انواع مقاطع ck45 و همچنین سایر فولادهای آلیاژی و غیر آلیاژی میتوانید با کارشناسان تخصصی بانک فولاد در ارتباط باشید.

همچنین میتوانید لیست قیمت فولاد ck45 را هم در سایت بانک فولاد مشاهده کنید. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفیده واقع شده باشد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 10396

به "شناخت کامل فولادهای آلیاژی و ورق های آهن پرفروش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناخت کامل فولادهای آلیاژی و ورق های آهن پرفروش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید