محوطه 74 یکی از محوطه های کاوش شده در حوضه آبریز سد چمشیر است

به گزارش سهندبلاگ، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، محوطه 74 یکی از محوطه های کاوش شده در حوضه آبریز سد چمشیر است.

محوطه 74 یکی از محوطه های کاوش شده در حوضه آبریز سد چمشیر است

سعید ستارنژاد، سرپرست هیأت باستان شناسی اضافه کرد: این محوطه بر روی برجستگی طبیعی با مصالح بوم آورد ایجاد شده که در کاوش باستان شناسی شواهدی از فضاهای معماری بدست آمد.

وی با بیان اینکه این فضاهای معماری دارای نقشه مستطیلی با مصالح لاشه سنگ و ملاط گل ایجاد شده و در سطح دیواره ها به منظور استحکام بخشی، اندود گچ و آهک کشیده شده، توضیح داد: نتایج کاوش باستان شناختی معین کرد که این مجموعه متشکل از 8 فضای معماری و یک راه روی اصلی بوده و سقف فضاها فاقد پوشش است.

به گفته ستارنژاد، این فضاها دارای یک ورودی بوده که پس از ترک مجموعه، ورودی ها را با قلوه سنگ به صورت آگاهانه مسدود نموده اند.

سرپرست هیأت باستان شناسی اضافه کرد: نقشه و سبک شناختی بسیار ساده معماری فضاها و از سوی دیگر منظره محیطی، تعلق مجموعه را به گروههای کوچ نشین و کوچ رو قوت می بخشد و به نظر می رسد این مجموعه در قرون میانی اسلامی مورد استفاده این گروههای جمعیتی قرار گرفته و پس از آن متروک شده است.

این باستان شناس در سرانجام اعلام کرد: مطالعات مربوط به این محوطه در کنار سایر محوطه های کاوش شده در این ناحیه می تواند سهم قابل توجهی در ترسیم الگوهای سکونتگاه های عشایری منطقه داشته باشد، در عین حال نمونه ای از مدل آزمون باستان شناختی گذشته محسوب می گردد و می تواند در تحلیل سکونتگاه های جوامع کوچ نشین و کوچ رو منطقه و سایر نواحی ایران در دوره های مختلف فرهنگی بسیار راهگشا باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 7 بهمن 1401 بروزرسانی: 7 بهمن 1401 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 18677

به "محوطه 74 یکی از محوطه های کاوش شده در حوضه آبریز سد چمشیر است" امتیاز دهید

1 کاربر به "محوطه 74 یکی از محوطه های کاوش شده در حوضه آبریز سد چمشیر است" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محوطه 74 یکی از محوطه های کاوش شده در حوضه آبریز سد چمشیر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید