بازسازی مدرسه تاریخی ایرانشهر در یزد آغاز شد

به گزارش سهندبلاگ، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، بازسازی مدرسه تاریخی ایرانشهر در یزد آغاز شد.

بازسازی مدرسه تاریخی ایرانشهر در یزد آغاز شد

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

قضیه چیست؟

محمدرضا فلاحتی، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد از شروع بازسازی دبیرستان تاریخی ایرانشهر اطلاع داد. او با اعلام این خبر گفت: دبیرستان ایرانشهر نخستین دبیرستانی است که در یزد تأسیس شد و قدمت بنای آن به دوران پهلوی مربوط می گردد.

او با اشاره به اینکه مصالح اصلی به کار رفته در ساخت این بنا آجر، گچ، آهک، کاشی و کاهگل است، در مورد ویژگی های معماری آن گفت: طرح دبیرستان ایرانشهر کاری از یک معمار فرانسوی بوده و فرم کلی این بنا به شکل u است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد ادامه داد: دیوارهای این بنا با آجر چیده و نماسازی شده و در نمای آن بیش از 11هزار متر کاشی رنگی لعاب دار به کار رفته است.

او اعلام کرد: پنجره های باریک و بلند در نمای بنا و قوس های استوانی در سر در ورودی سالن اجتماعات آن، از ویژگی های خاص معماری این بنا است. قوس های تخم مرغی مشخصه معماری عصر ساسانی و قوس های خیزدار ویژگی عصر صفوی بوده که این دو نوع سبک قوس و طاق بندی در دبیرستان ایرانشهر مشهود است.

فلاحتی مهمترین اقدامات بازسازیی در این بنای باارزش را جمع آوری لایه های فرسوده پشت بام، اندود کاه گل، آجرفرش و بازسازی ناودان های پشت بام، جمع آوری موزاییک و بتن کف حیاط، شفته ریزی و کف سازی حیاط و بندکشی سطوح آجری بیان کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 30 فروردین 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 13185

به "بازسازی مدرسه تاریخی ایرانشهر در یزد آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی مدرسه تاریخی ایرانشهر در یزد آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید