مگاپیکسل ها مهم اند یا نرم افزار گوشی؟ مسئله این است!

به گزارش سهندبلاگ، بدون شک امروزه دوربین یکی از ویژگی ها و قابلیت های اصلی گوشی های مدرن است. سری گوشی های گوگل پیکسل 4 و آیفون 11 و همچنین بخش دیگری از محصولاتی که به تازگی روانه بازار شده اند به خوبی این موضوع را نشان می دهند. اگرچه روزی وضوح مگاپیکسلی سنسورهای موجود در این دوربین ها نشان دهنده میزان قدرت آن ها بود، اما این روزها بیش از این اعداد، باید به قابلیت های موجود در بخش نرم افزار آن ها توجه کنیم.

مگاپیکسل ها مهم اند یا نرم افزار گوشی؟ مسئله این است!

در حال حاضر حضور قابلیت های عالی در بخش دوربین هر گوشی هوشمندی، سبب می شود که آن از سوی منتقدان و کاربران مورد تمجید قرار بگیرد. این موضوع تنها برای گوشی های پرچمدار صادق نیست و در حال حاضر می توان گوشی های ارزان قیمتی را یافت که در بخش دوربین دارای قابلیت های بسیار عالی هستند.

با این وجود، باید تفاوت های زیادی را میان دوربین موجود در گوشی های هوشمند مختلف قائل شویم. این روزها می توان در گوشی های بالارده سنسورهای 48 یا 64 مگاپیکسلی را مشاهده کرد. حتی بخشی از تولیدکنندگان اظهار داشته اند که مشغول کار بر روی سنسورهای 108 مگاپیکسلی هستند و قصد دارند در آینده نزدیک محصولات خود را به این سنسور مجهز کنند. این تولیدکنندگان گوشی های هوشمند معتقدند که هرچه عدد مربوط به وضوح این سنسورها بزرگ تر باشد، کیفیت عکس بهتری را از آن ها شاهد خواهیم بود.

اما بخش دیگری از شرکت ها نظیر سامسونگ، اپل و گوگل راستا دیگری را برای گوشی های بالارده خود انتخاب کرده اند. این شرکت ها اعتقاد دارند که این روزها کاربران تنها به سنسورهای 12 مگاپیکسلی نیاز دارند و می توانند با استفاده از یک نرم افزار پشتیبان قدرتمند، حتی از دوربین های با وضوح 48 یا 64 مگاپیکسلی نیز نتایج بهتری را در اختیار داشته باشند.

به اعداد و ارقام اعتماد نکنید

دسترسی به وضوح مگاپیکسلی بالا، حداقل بر روی کاغذ اتفاق بسیار خوبی است؛ اما دریافت تصاویر خروجی با کیفیت از آن، فرآیند کاملاً متفاوتی است. امروزه می توان در بازار، دوربین هایی را مشاهده کرد که علی رغم بهره مندی از سنسورهای با وضوح عالی، قادر نیستند تصاویر با جزییات مناسبی را به ثبت برسانند.

دلیل این اتفاق این است که در کنار تعداد پیکسل های در دسترس، عوامل زیاد دیگری در ثبت یک تصویر با جزییات عالی دخیل هستند. لنزهای با کیفیت بالا، الگوریتم های پیشرفته برای پردازش تصویر و یک واحد پردازش قدرتمند اختصاصی، تنها بخشی از این عوامل هستند. گوشی هایی نظیر میت 30 پرو در حال حاضر قادر هستند تصاویر با جزییات بسیار خوبی را در خروجی فراهم کنند؛ اما طبق انتظار گوشی های ارزان قیمت در این بخش قدرت کمتری دارند.

تصاویر زیر به خوبی اطلاعات بالا را تایید می کنند. این تصاویر توسط دوربین گوشی های پیکسل 3 و Honor 9X به ثبت رسیده است که به ترتیب از دوربین های با وضوح 12 و 48 مگاپیکسلی بهره می برند. به خوبی مشخص است که کدام گوشی تصاویر با وضوح بهتری را به ثبت می رساند. از نظر قیمت تفاوت چندانی میان این دو گوشی هوشمند وجود ندارد؛ این تصاویر به خوبی نشان می دهند که برای دوربین یک گوشی هوشمند، وضوح مگاپیکسلی همه چیز نیست. تصویر سمت چپ مربوط به گوشی گوگل پیکسل 3 و تصویر سمت راست مربوط به گوشی Honor 9X است.

دلیل دیگری که می توان برای تفاوت جزییات موجود در این دو تصویر اظهار داشت استفاده از فناوری Pixel Binning توسط دوربین های با وضوح مگاپیکسلی بالا است. این دوربین ها به جای فیلترهای رنگی Bayer، که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند، هم اکنون از فیلترهای Quad-Bayer استفاده می کنند که سبب می شود در مواقع خاص وضوح مگاپیکسلی آن ها به یک چهارم مقدار اولیه کاهش پیدا کند.

فناوری Pixel Binning سبب می شود که یک سنسور 48 مگاپیکسلی، قدرتی مشابه با سنسورهای 12 مگاپیکسلی داشته باشد. به همین ترتیب سنسورهای 64 و 108 مگاپیکسلی نیز در اصل همچون سنسورهای 16 و 27 مگاپیکسلی عمل می کنند.

در خاتمه باید گفت که در هنگام بررسی قدرت یک دوربین، بهتر است به جای وضوح مگاپیکسلی به تصاویر ثبت شده توسط آن توجه کنیم.

عکاسی محاسباتی، آینده دوربین گوشی های هوشمند

اگرچه این روزها رقابت بر سر عرضه گوشی های مجهز به سنسورهای با وضوح مگاپیکسلی بالا بسیار داغ است، اما سال هاست که قطعات سخت افزاری موجود در دوربین گوشی های پرچمدار بدون تغییر باقی مانده است. در عوض تولیدکنندگان این دستگاه ها سعی کرده اند با استفاده از فناوری های موجود در رده عکاسی محاسباتی، قدرت محصولات خود در این بخش را افزایش دهند.

ارتقا در فرآیندهای پردازش تصویر، سبب می شود که تصاویر خروجی از گوشی های هوشمند دارای جزییات بهتر، توازن مناسب تر در روشنایی و همچنین رنگ هایی طبیعی تری باشند. همچنین به مدد استفاده از این فرآیندها، دوربین موجود در گوشی های هوشمند قادر هستند هم در روز و هم در شب تصاویر بهتری را به ثبت برسانند.

عکاسی محاسباتی همچنین این روزها پشتیبانی از بسکمک از قابلیت های عالی در دوربین گوشی های هوشمند را برعهده دارد. حالت شب، پیاده سازی افکت عمق میدان Bokeh و همچنین شناسایی محیط عکاسی با استفاده از هوش مصنوعی، تنها بخشی از این قابلیت ها هستند. تصاویر بسیار خوبی که گوشی های جدید اپل از موقعیت های تاریک به ثبت می رسانند؛ قابلیت بزرگ نمایی 5 برابری در گوشی های هواوی و همچنین مد جذاب و قابل توجه Astro در گوشی های پیکسل 4، همگی به مدد این فناوری ها طراحی شده اند.

البته همه این قابلیت ها تنها به گوشی های بالارده محدود نیستند؛ بلکه در حال حاضر می توان در محصولات میان رده و با ارزش خرید بالا نیز به آن ها دسترسی پیدا کرد. انتظار می رود حالت شب و همچنین افکت Bokeh، پس از یکسال حضور در گوشی های بالارده، توسط دیگر اسمارت فون ها نیز در اختیار کاربران قرار بگیرند.

اما باید توجه داشت که قیمت قابل توجه قطعات سخت افزاری لازم برای پشتیبانی از فناوری های هوش مصنوعی و همچنین پردازش تصویر پیشرفته، موجب شده است آن ها تنها در گوشی های گران قیمت و پرچمدار قابل دسترس باشند. حداقل در حال حاضر حضور این قطعات سخت افزاری در گوشی های میان رده و با ارزش خرید بالا بعید به نظر می رسد.

امروزه قدرتمندترین گوشی ها در زمینه عکاسی، علاوه بر قطعات سخت افزاری رده بالا، از اجزای قدرتمند دیگری برای پردازش تصویر و همچنین یادگیری زبان ماشین نیز استفاده می کنند. اپل، هواوی و سامسونگ که هم اکنون به صورت اختصاصی به تولید تراشه های موبایلی می پردازند، محصولات خود را برای بهبود عملکرد در این زمینه ها در بهینه ترین شرایط ممکن قرار داده اند.

شرکت هایی نظیر گوگل نیز به منظور ارتقا عملکرد گوشی های خود در این زمینه ها از یک هسته پردازشی اختصاصی با عنوان Neural Core بهره می برند. این تراشه ها قادر هستند پیچیده ترین الگوریتم ها در حوزه پردازش تصویر را با بهترین بازدهی انرژی پیاده سازی کنند؛ تا طول عمر باتری دستگاه های مختلف را هم افزایش دهند.

انتظار می رود در آینده نزدیک این قابلیت ها در گوشی های میان رده و با ارزش خرید بالا نیز حاضر شوند و تولیدکنندگان این دستگاه ها نیز با کاهش وضوح سنسورهای دوربین، به پردازش بهینه تر تصاویر خروجی کمک کنند. در حال حاضر گوشی های میان رده مجبور هستند به منظور رقابت نزدیک تر با یکدیگر از سنسورهای با وضوح بالا بهره بگیرند. بدون شک آینده عکاسی توسط گوشی های هوشمند در استفاده از قابلیت های پردازشی پیشرفته و همچنین بهره گیری از الگوریتم های پیچیده نهفته است. کاربران این دستگاه ها نیز امروزه باید بیش از وضوح مگاپیکسلی ، به قابلیت های آن ها در حوزه عکاسی محاسباتی توجه کنند.

منبع : سخت افزار

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: آی تابناک
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 8144

به "مگاپیکسل ها مهم اند یا نرم افزار گوشی؟ مسئله این است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مگاپیکسل ها مهم اند یا نرم افزار گوشی؟ مسئله این است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید