نتایج نشست اپک؛ از کاهش رویارویی نظامی در منطقه تا حمایت از چین صلح طلب

به گزارش سهندبلاگ، نشست دو روزه سازمان همکاری های آسیا - اقیانوسیه موسوم به اپک درحالی در پکن برگزار گردید که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با شی جینپینگ همتای چینی ضمن حمایت از یک چین صلح طلب، پیروز و با ثبات بر لزوم گسترش همکاریها با پکن تاکید نمود.

نتایج نشست اپک؛ از کاهش رویارویی نظامی در منطقه تا حمایت از چین صلح طلب

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

رویترز نیز در همین رابطه از توافق باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با همتای چینی درباره کاهش احتمال رویارویی نظامی زمینی و دریایی در منطقه و حل تنش های دریایی به وسیله قوانین بین المللی و انقعاد یک معاهده سرمایه گذاری دوجانبه اطلاع داد.

این اظهارات درحالیست که رهبران چین و آمریکا نتوانستند اختلافات خود را درباره تظاهرات در هنگ کنگ و برگزاری انتخابات آزاد در این منطقه کنار بگذارند.

رئیس جمهوری چین همچنین موافقت اعضای اپک در ایجاد منطقه تجارت آزاد در منطقه آسیا و اقیانوس آرام را تحولی بزرگ و تاریخی در فرآیند شکل گیری این مجمع اقتصادی و همچنین گامی بسیار مهم به سمت تحقق اجرای آرزوهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام و یکپارچگی اقتصاد منطقه خوانده است.

روسای جمهور آمریکا و چین با تاکید بر لزوم گسترش روابط دوجانبه از جمله همکاریهای زیست محیطی به ویژه در زمینه کنترل گازهای گلخانه ای، اجرای مناسب تر طرح تجارت آزاد منطقه آسیا - اقیانوس آرام، فراهم کردن زمینه های مناسب برای اعتمادسازی متقابل و همکاری درباره استفاده از منابع انرژی پاک، مبارزه همه جانبه و جدی با تروریسم مذاکرات خود را سازنده و مفید خواندند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در انتها نشست تجاری در پکن از توافق با شی جینپینگ همتای چینی درباره کاهش گازهای گلخانه ای اطلاع داد و گفت امیدوارم که این توافق کشورهای دیگر را ترغیب به مقابله با تغییرات دنیای کند.

بر اساس این توافق، آمریکا میزان صدور کربن خود را تا سال 2025 به میزان 26 تا 28 درصد کاهش می دهد. چین بزرگترین کشور آلوده نماینده در دنیا نیز موظف به کاهش صدور گازهای گلخانه ای و افزایش سوخت های غیر فسیلی به میزان 20 درصد تا سال 2030 شد.

توافق چین و آمریکا که 45 درصد از گاز دی اکسید کربن دنیا را فراوری می نمایند، پس از آن حاصل شد که دانشمندان خواهان تلاشهای بیشتر برای محدود شدن روند گرم شدن کره زمین و رسیدن به میزان مورد نظر سازمان ملل متحد قبل از دوره صنعتی شدند.

این توافق درحالیست که میزان فراوری گازهای گلخانه ای آمریکا در سال گذشته افزایش یافت، این درحالیست که واشنگتن متعهد به کاهش گازهای گلخانه ای در نشست تغییرات آب و هوایی در سال 2009 شده بود.

باراک اوباما نیز در دیدار با همتای چینی اش ضمن استقبال از چین با ثبات اما آرام تاکید نمود که تمایل شی جینپینگ برای تعامل سازنده باعث دلگرمی وی شده است.

همزمان با افزایش تنش های ارضی میان پکن و توکیو و اعلام حمایت واشنگتن از ژاپن، رئیس جمهوری آمریکا ضمن استقبال از رشد چین گزارشها را در زمینه تصمیم واشنگتن برای تسلط بر چین و مقابله با این کشور رد کرد.

یکپارچه شدن اقتصاد کشورهای عضو، مبارزه با فساد اقتصادی و ایجاد منطقه تجارت آزاد از جمله محورهای مهم بیست و دومین دوره اجلاس کشورهای آسیا و اقیانوس آرام موسوم به اپک بود که در روزهای پنجم تا 11 نوامبر (14 تا 20 آبان) در پکن برگزار گردید.

استرالیا، برونئی، کانادا، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، نیوزیلند، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، آمریکا، چین تایپه، هنگ کنگ، جمهوری خلق چین، مکزیک، گینه نو، شیلی، پرو، روسیه و ویتنام 21 عضو اپک بوده که بیش از نیمی از فراوری اقتصادی دنیا و 46 درصد تجارت دنیای را در اختیار دارند. مقر اپک شهر سنگاپور بوده و سران کشور های اپک نیز سالی یک بار در اجلاس سران این مجمع حضور می یابند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 3524

به "نتایج نشست اپک؛ از کاهش رویارویی نظامی در منطقه تا حمایت از چین صلح طلب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج نشست اپک؛ از کاهش رویارویی نظامی در منطقه تا حمایت از چین صلح طلب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید