نمایش عظمت خالق زیبایی ها در موزه تاریخ طبیعی علی آباد کتول

به گزارش سهندبلاگ، موزه تاریخ طبیعی شهرستان علی آبادکتول استان گلستان عصاره ای از طبیعت وحشی منطقه، نمونه هایی از تاکسیدرمی حیوانات و نمونه هایی از گیاهان و جانوران مناطق مختلف استان را در معرض نمایش گذاشته است.

نمایش عظمت خالق زیبایی ها در موزه تاریخ طبیعی علی آباد کتول

بیش از 240 سال پیش یعنی در سال 1753 میلادی نخستین موزه تاریخ طبیعی و محیط زیست جهان در British Museum در لندن گشایش یافت. این موزه حرکتی تازه در پیدایش و گسترش چنین موزه های در سطح اروپا و سپس آمریکا ایجاد کرد که در دهه های گذشته شکل یابی و تکامل موزه های تاریخ طبیعی از آن چنان اهمیتی برخوردار شد که نقش مشخص کننده ای در سطح جهانی به ویژه در بخش علمی آموزشی یافت و موجب حرکت های تازه در پهنه زیست شناختی شد.

در موزه تاریخ طبیعی سعی می گردد از چگونگی زیست حیوانات به مفهوم کلی و تاثیر آن در زندگی انسان سخن گفت و در واقع با به نمایش گذاشتن مظاهر الهی، عظمت خالق زیبایی ها را نشان داد و از سویی دیگر می توان افراد را نسبت به حفظ و حراست از این ذخایر خدادای وظیفه مند کرد.

از وظایف اصلی موزه تاریخ طبیعی علی آبادکتول متمرکز ساختن و بهره گیری صحیح از منابع و میراث طبیعی استان است. این موزه از جمله مکان های فرهنگی، علمی و نمایشگاهی با وسعتی بالغ بر 120 متر مربع است و به فاصله 4 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان علی آبادکتول، در پارک جنگلی کبودوال واقع شده است.

بیشترین استقبال از موزه تاریخ طبیعی را بچه ها و نوجوانان تشکیل می دهند تا با حیات وحش بیشتر آشنا شوند و از نزدیک نمونه های تاکسیدرمی شده از حیواناتی را ببینند که شاید زندگی شهری مانع از دیدن آنان در طبیعت شده است.

در این موزه شش پرده نقاشی شده از مناظر معروف استان از قبیل زیستگاه های آبی، خشکی، تالابی، کوهستانی و استپی نمایش داده شده است. موزه تاریخ طبیعی از دو غرفه از گیاهان خشک و حفظ شده (که نمونه های گیاهی منطقه را معرفی می نماید)، دو غرفه پرندگان، یک غرفه پستانداران، دو غرفه حشرات، یک غرفه صدف ها و یک غرفه کانی ها و فسیل ها و همچنین یک غرفه خزندگان تشکیل شده است.

در این موزه بیش از 100 گونه پرنده آبزی، کنار آبزی و خشکزی ازقبیل پرندگان شکاری، مرغابی سانان و کنار آبزی و... همچنین بیش از پنج گونه از پستانداران شاخص منطقه از قبیل پلنگ، گورکن، شوکا و... در قالب یک پرده نقاشی شده شاخص از سراسر استان به نمایش گذاشته شده است.

در موزه تاریخ طبیعی علی آبادکتول بیش از 15 گونه از انواع خزندگان مانند آگامی قفقازی و چند گونه مار شامل افعی شاخدار، افعی دماوندی، کفچه مارندی و... در قالب یک غرفه در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

در این موزه انواع مختلفی از حشرات ازقبیل قاب بالان و پروانه ها در قالب یک غرفه معرفی شده اند. همچنین در یک غرفه موزه مورد نظر گونه های مختلف صدف های دریای خزر، صدف های دو کفه خلیج فارس و صدف هایی از دریاهای عظیم جهان نگهداری می گردد.

گونه های تاکسیدرمی شده موزه تاریخ طبیعی علی آبادکتول عموما از متخلفین شکار و صید درسراسر استان کشف و ضبط شده است و یا لاشه های تلف شده آنان در طبیعت جمع آوری و در زیستگاه شبیه سازی شده خود به صورت پرده ای نقاشی شده قابل مشاهده اند.

با سفر به شهرستان علی آبادکتول، نگین استان گلستان از موزه تاریخ طبیعی کبودوال دیدن کنید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 26 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 9580

به "نمایش عظمت خالق زیبایی ها در موزه تاریخ طبیعی علی آباد کتول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش عظمت خالق زیبایی ها در موزه تاریخ طبیعی علی آباد کتول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید