نوکیا 3310 بیست ساله شد: چند حقیقت گفته نشده درباره این گوشی فلاندی جریان ساز

به گزارش سهندبلاگ، گوشی نوکیا 3310 را به خاطر دارید؟ شاید هم الان در دست گرفتید و هنوز استفاده می کنید.

نوکیا 3310 بیست ساله شد: چند حقیقت گفته نشده درباره این گوشی فلاندی جریان ساز

نوکیا 3310 در اول سپتامبر سال 2000 معرفی گردید و الان باید بیستمین سالروز تولد آن را بگیریم. گوشی که هم خاطره ساز و هم جریان ساز شد و درباره اش افسانه های زیادی می گویند.

مثلا، گفته می گردد سخت جان است و از هزار پایی به پایین پرت شده ولی هنوز کار می نماید یا پرفروش ترین گوشی در کل صنعت موبایل است. کسی را پیدا نمی کنید که خاطره ای با این گوشی نداشته باشد و بعضی اعتقاد دارند از اسمارت فون های پرچم دار امروزی عملکرد بهتر و مفیدتری دارد.

حقیقت این است که صنعت تلفن همراه از روزی که نوکیا 3310 معرفی گردید تا کنون، راه بسیار درازی را طی نموده و کاملا متحول شده است اما نمی توانیم تاثیرات و نمادهای این گوشی در این راستا را نادیده بگیریم.

به مناسبت 20 ساله شدن نوکیا 3310 می خواهیم چند حقیقت ناگفته و کمتر گفته شده درباره این گوشی را مرور کنیم:

نوکیا 3310 در دانمارک طراحی شد

اگرچه نوکیا 3310 یک گوشی فلاندی است ولی در واقع توسط تیم نوکیا در شهر کپنهاک دانمارک طراحی شده است. فراوری این گوشی در فلاند و مجارستان بود.

براساس طراحی این گوشی چندین دستگاه دیگر مانند نوکیا 3330 با ویژگی های جدیدی مانند بازدید از سایت های مبتنی بر WAP، اسکرین سیور متحرک، بهبود فون بوک و ذخیره 100 شماره تلفن روی گوشی نیز فراوری و عرضه شد.

پیغام رسان فوری به سبک SMS

ممکن است امروز ارسال پیغام با گوشی ها را یک امر خیلی عادی تلقی کنیم ولی اولین بار نوکیا 3310 این فناوری را رایج کرد.

تصویری که امروز از SMS داریم؛ دریافت و ارسال پیغام های کوتاه به صورت مجزا در یک باکس یا پیمایش پیغامک های رسیده در یک صندوق برای اولین بار روی گوشی نوکیا 3310 دیده شد.

حتی نوکیا 3310 یک قدم جلوتر از دیگر گوشی ها بود و به شما اجازه می داد پیغام هایی با 459 کارکتر را ارسال کنید. اندازه این پیغام تقریبا سه برابر یک پیغام استاندارد آن موقع بود. این پیغام توسط سه متن جداگانه ارسال می شد ولی دریافت نماینده به صورت یک متن واحد می دید.

چت AOL برای عصر موبایل

هنوز روی گوشی ها خبری از اپلیکیشن ها نبود ولی نوکیا 3310 یک ویژگی آینده نگرانه با خود داشت.

سرویس FriendsTalk نوکیا اجازه می داد 3310 کاربر وارد یک اتاق چت (chat rooms) شوند و یک گروه برای ارسال و دریافت پیغام متنی با همدیگر بسازند.

این سرویس روی فناوری SMS پیاده سازی شده بود و با بیشتر شرکت های مخابراتی و اپراتورها کار می کرد. حتی از WAP در ایالات متحده نیز پشتیبانی می کرد.

Snake II: یک بازی افسانه ای

روی نوکیا 3310 چهار بازی به نام های Pairs II و Space Impact و Bantumi و Snake II عرضه شده بود. این آخری به موفقیت چشم گیری دست یافت و بازی کلاسیک دهه 80 میلادی بود.

محبوبیت این بازی به حدی رسید که در سال 2012 موزه Modern Art in New York بخشی از فضای خود را به این بازی اختصاص داد.

امروز می توانید روی گوگل پلی انواع بازی Snake II را دانلود و روی گوشی های امروزی نصب و بازی کنید ولی هیچ گاه حس خوب بازی با کلیدهای نوکیا 3310 را نخواهید داشت.

سفارشی سازی بی نهایت با Xpress-On

این روزها تنها گزینه های شما برای سفارشی سازی یک گوشی، استفاده از وال پیپر، کاور یا پوسته های مختلف است. اما نوکیا 3310 در زمان خودش سفارشی سازی گوشی را به سطح جدیدی رساند.

در حالی که کاورهای Xpress-On با گوشی نوکیا 5110 در سال 1998 و پس از آن وارد بازار شدند ولی این نوکیا 3310 بود که هزاران شرکت را مجاب کرد برای فروش و محبوبیت بیشتر اقدام به عرضه کاور Xpress-On نمایند.

شما می توانستید کاور جلو و عقبی گوشی را عوض کنید تا رنگ جدیدی به خود بگیرد. جزو معدود تلفن همراه هایی بود که چنین قابلیتی داشت.

ایموجی ملی فلاند

هنگامی که کشور فلاند تصمیم به انتخاب یک ایموجی ملی گرفت؛ فقط یک انتخاب به ذهن می رسید.

ایموجی نوکیا 3310 جزو یکی از سه ایموجی ملی کشور فلاند انتخاب شد؛ چون بسیاری از مردم جهان نام این کشور را برای اولین بار با گوشی نوکیا 3310 شنیده بودند.

به این ایموجی Unbreakable می گفتند که نشان از روح سخت و مقاوم بودن داشت.

شرکت نوکیا پس از 3310، د ها گوشی پرفروش دیگر طراحی و فراوری کرد و حتی در سال 2017 دوباره با یاری HMD Global به بازار موبایل برگشت و آغاز به ساخت گوشی های هوشمند کرد ولی هیچ یک نتوانستند تاثیرگذاری و جریان سازی نوکیا 3310 را داشته باشند.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 27 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 10148

به "نوکیا 3310 بیست ساله شد: چند حقیقت گفته نشده درباره این گوشی فلاندی جریان ساز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوکیا 3310 بیست ساله شد: چند حقیقت گفته نشده درباره این گوشی فلاندی جریان ساز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید