وقتی کرونا پنج شنبه ها فراموش می گردد

به گزارش سهندبلاگ، این روزها با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مردم توصیه های بهداشتی را جدی گرفته اند و مهمانی و شب نشینی های همیشگی را لغو نموده،کمتر خرید می نمایند، به عیادت بیماران فامیل نمی فرایند و با تلفنی عذرخواهی نموده و حال بیمار را جویا می شوند، و دهها توصیه دیگر پزشکان را با دقت رعایت می نمایند تا مبادا تن انها میزبان کرونا گردد.

وقتی کرونا پنج شنبه ها فراموش می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، اما عده ای از همین افراد روزهای پنج شنبه که می گردد خطر را از یاد می برند و باید هرطور که شده در مراسم های ختم و مزار رفتگان حاضر شوند، انگار که کرونا پنج شنبه ها افراد را مبتلا نمی کند؛ انگار که کرونا در قبرستان های شهر و روستا پرسه نمی زند.

متاسفانه عده ای این خطر را جدی نمی گیرند و همچنان برای حضور در مراسم ختم و دادن سرسلامتی اصرار دارند و با دادن اعلامیه های ترحیم همگانی، انتظار خود از دوست و فامیل را برای حضور در مراسم تازه درگذشته شان عنوان می نمایند و اینجاست که داستان رودربایستی روایت می گردد و رسم و رسوم بار دیگر قدرت خود را به رخ کرونا می کشد.

چند روز پیش که که از خیابان همیشه شلوغ شهر گذر می کردم یک آگهی فوت نظرم را جلب کرد نوشته بودند از هرگونه مراسمی در منزل معذوریم مراسم ترحیم روز پنج شنبه بر مزار آن مرحوم برگزار می گردد.

با دقت آگهی را مرور می کنم نام و مشخصات و عکس مرحوم را درج نموده اند و در ابتدای اعلامیه نوشته شده به دلیل شیوع ویروس کرونا از برگزاری هرگونه مراسم در منزل یا مسجد معذوریم، اما مراسم زنده یاد روز پنج شنبه در قبرستان عمومی شهر برگزار می گردد.

چقدر این آگهی ترحیم جای سوال دارد، افرادی که کرونا را برای خانه و مسجد و مدرسه و امثال آن جدی گرفته اند اما انگار پنجشنبه روز دیگری است و خبری از سرایت ویروس نیست، انگار که کرونا هم مثل ما به رسم و رسوم دیرینه پنجشنبه اعتقاد دارد و به آن احترام می گذارد.

هرچند رفتن برقبور رفتگان و قرایت فاتحه در دین اسلام همیشه توصیه شده و مردم ایران از جمله لرستان به این امر دینی و نیکو توجه داشته اند اما به نظر می رسد این استان به دلیل اینکه فضای نسبتا سنتی و طایفه ایقوی دارد همچون بعضی استان های همجوارش توجه بیشتری به این مهم داشته و مردم شهر و روستا روزهای پنج شنبه را برای زیارت اهل قبور اختصاص می دهند.

از طرفی برگزاری مراسم تشییع، تدفین و مراسم های ختم خانگی در شهرهای لرستان همیشه شلوغ است و جمعیت دور و نزدیک برای سر سلامتی به خانواده عزادار خودرا در هر شرایطی به مراسم می رسانند.

هفته گذشته نیز که در یک روستای نزدیک خرم آباد در استان لرستان یکی از افراد عظیم و خوانین فوت نموده بود خانواده وی با درک درست از شرایط اعلام نموده بودند هیچگونه مراسمی نه در منزل و نه سر مزار آن مرحوم برگزار نمی گردد اما این تاکید به هیچ وجه به چشم مردم نیامد و جمعیت صدها نفری برای تسلی بازماندگان راهی خانه تازه درگذشته شدند و در نهایت خانواده داغداری بودند که مجبور شدند دل نگرانی انتقال کرونا را با غم از دست دادن عزیزشان یکی نموده و آخر سر در را به روی خیل تسلیت گویان بگشایند.

متاسفانه این باور تا حدودی در میان مردم وجود دارد که کرونا در فضای سرایت نمی کند بنابراین با همین تز غیرعلمی راهی قبرستان های عمومی شهر می شوند و با دست دادن های متعدد و در آغوش کشیدن عزاداران؛ شرایط را برای تقویت شیوع این ویروس چغر فراهم می نمایند.

هرچند تا به امروز مسئولان امر به طور رسمی از ورود افراد به قبرستان های عمومی ممانعت ننموده اند اما این امر دلیل سلامت این فضاها نیست؛ شاید مادر یا همسر داغداری بخواهد روزهای دیگری در خلوتی و به تنهایی بر مزار عزیرش حاضر گردد و با قرایت فاتحه ایاشکی بریزد که نباید دلتنگی او را قربانی ندانم کاری و جسارت هایی بی مورد افراد سهل انگار کرد.

به نظر می رسد علاوه بر اینکه متخصصان و جامعه پزشکی باید تاکید بیشتری داشته باشند تا باور غلط مردم در مورد عدم انتقال کرونا در فضای باز اصلاح گردد و در عین حال جامعه همیشه در صحنه روحانیت نیز به شهفرایندان تاکید نمایند قرایت فاتحه در هرجا و زمانی موجب شادی روح شده و نیازی هست حتما با حضور سر مزار این سنت نیکوی الهی را به جای آورد.

چطور در شرایط شیوع ویروس کرونا مجالس شادی و عروسی لغو شده و جوانانی که برای شروع زندگی مشترکشان برنامه ریزی نموده اند بدون حضور دیگران؛ در تنهایی و فارغ از هرگونه جشن و پایکوبی راهی خانه بخت می شوند اما همین تجمعات در هنگام ختم و یا روزهای پنجشنبه در قبرستان ها بدون توجه به خطرات ویروس چینی شکل می گیرد.

متخصصان یک صدا عنوان می نمایند احتمال انتقال از افراد حاضر در تجمعات وجود دارد و باید حتی المقدور از قرار دریافت در تجمعات مربوطه و ایجاد تراکم خودداری کرد و بهتر است در این دوره خاص، تسلیت گویی ها عمدتا به شکل تلفنی یا به وسیله اینترنت و شبکه های اجتماعی و غیرحضوری باشد چراکه بدون شک، مردم فهیم ما و خانواده درگذشتگان، شرایط ویژه حاضر را درک می نمایند و حاضر نیستند سلامت کسی برای تسلیت گویی به ایشان به خطر بیفتد.

در صورت ادامه این فرایند و فرهنگ سازی درست، آن دسته از افرادی هم که این ویروس را برای روزهای پنجشنببه غیرفعال می دانند رفته رفته وارد گود شده و تفکرات غلط خود در مورد این شرایط را اصلاح می نمایند چراکه در این مراسم شاید فاصله ها رعایت گردد که به طور قطع رعایت فاصله درست و منطقی به دلیل کمبود جا و شرایط محیط چندان محقق نخواهد شد اما پذیرایی هایی نیز انجام می گردد و همه از خوردن و آشامیدن امتناع نمی نمایند که همین رفتار شرایط را برای انتقال ویروس مساعد خواهد نمود.

تا به امروز 30 بیمار مبتلا به کرونا در لرستان شناسایی شده که از این تعداد چهار نفر جان باخته اند.

الهام بابایی، خبرنگار مرکز لرستان

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 7257

به "وقتی کرونا پنج شنبه ها فراموش می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی کرونا پنج شنبه ها فراموش می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید