کانال پاناما کجاست؟

به گزارش سهندبلاگ، معرفی کانال پاناما

کانال پاناما با طول 77 کیلومتر یک راستا آبی در کشور پاناما است که اقیانوس اطلس را به اقیانوس آرام متصل می کند. این کانال از سرتاسر تنگه پاناما می گذرد و مجرای کلیدی برای تجارت بین المللی به شمار می رود. از آنجایی که در گذشته کشتی ها برای سفر کردن از شرق آمریکا به غرب و بالعکس مجبور بودند آمریکای جنوبی را دور بزنند، ایجاد آبراهی میان دو پهنه آبی جهان و کوتاه تر کردن راستا تجاری به شدت احساس می شد، بنابراین در سال 1881 فرانسوی ها شروع به حفر یک کانال کردند اما به دلیل مسائل مهندسی و میزان مرگ و میر بالای کارگران (21,900 نفر)، این پروژه با شکست روبرو شد. در سال 1904، آمریکایی ها ادامه پروژه را به عهده گرفتند و در پانزدهم آگوست (25 مرداد) سال 1914 کانال را افتتاح کردند. در ابتدای راه، هدف فرانسوی ها خاکبرداری خشکی و ایجاد کانالی بین دو اقیانوس بود، اما در ادامه آمریکایی ها به منظور کم کردن میزان خاکبرداری و کاهش هزینه ها، تصمیم گرفتند از وجود دریاچه ی بزرگ گاتن در طول راستا استفاده کنند. با این وجود ارتفاع بیشتر دریاچه از سطح آب های آزاد مانع از ارتباط مستقیم میان اقیانوس و دریاچه می شد. برای حل این مشکل، مهندسان بالابر و پایین بری هیدرولیکی طراحی کردند. در طول این کانال کشتی ها به کمک بالابری هیدرولیکی بالاتر از سطح آب های آزاد قرار می گیرند و در کانال حرکت می کنند تا به پایان دریاچه و ابتدای کانال دوم برسند. در ادامه این کشتی ها به وسیله پایین بر هیدرولیکی هم سطح با آب های آزاد قرار می گیرند و به راستا خود ادامه می دهند.

کانال پاناما کجاست؟

ایجاد کانال پاناما از نظر وسعت و سختی، یکی از بزرگ ترین پروژه مهندسی دنیا به شمار می رود اما مزایای زیادی را به همراه داشته است. به گونه ای که می توان به طور مثال، راستا آبی میان نیویورک و سان فرانسیسکو را که قبلا 22,500کیلومتر بود، اکنون با پیمودن 9,500 کیلومتر طی کرد. ترافیک سالیانه از 1,000 کشتی در سال 1914 (زمانی که افتتاح شد) به بیش از 815,000کشتی در سال 2012 رسیده است و این خود نشان از اهمیت روز افزون کانال پاناما دارد. تقریبا 6 تا 8 ساعت به طول می انجامد تا یک کشتی عرض 77کیلومتری کانال را طی کند. انجمن مهندسان عمران آمریکا، کانال پاناما را یکی از عجایب هفتگانه ی دنیای مدرن نامیده اند. عرض سدهای متحرک، مشخص کننده نهایت بزرگی کشتی است که می تواند از کانال عبور کند. طویل ترین کشتی که تا به امروز از کانال عبور کرده، کشتی اکتشافی سان ژوان با حدود 296 متر طول و 32 متر عرض بوده است.

آدرس

قاره آمریکا، پاناما

دسترسی

راه های زیادی برای دیدن کانال پاناما وجود دارد. در ابتدا باید بگوییم که خود کشور پاناما یکی از بهترین نقاط توریستی دنیا به شمار می رود که هرساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند و از زیرساخت های نسبتا مناسبی هم برخوردار است. بنابراین با سفر به این کشور، تماشای کانال کار چندان سختی نیست. اول باید انتخاب کنید که قصدتان تنها تماشای کانال و عبور کشتی ها است یا اینکه دوست دارید خودتان عبور از آن را تجربه کنید. اگر انتخابتان گزینه اول است ما سه نقطه را به شما پیشنهاد می کنیم که به ترتیب زیر هستند:

سدهای متحرک میرافلورز (Miraflores Locks): از آنجایی که به شهر پاناما نزدیک است، پربازدیدترین نقطه به شمار می رود.

سدهای متحرک پدرو میگوئل (Pedro Miguel Locks): این مکان چند دقیقه ای از شمال میرافلورز فاصله دارد و امکانات زیادی برای گردشگران ندارد.

سدهای متحرک گاتن (Gatun Locks): مجموع 3 سد متحرک که در سمت کارائیبی کانال قرار دارند. این سدها در نزدیکی شهر کولون واقع شده اند. شهر کولون نیز حدود 1 ساعت (رانندگی) از شهر پاناما فاصله دارد.

اما اگر انتخابتان گزینه دوم و سفر در طول کانال است، بهترین کار رزرو بلیت کشتی های کروز خواهد بود. خطوط کروز زیادی از سراسر دنیا وجود دارد که می توانید به انتخاب و با توجه به نیازتان یکی از آن ها را رزرو کنید.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: کجارو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12279

به "کانال پاناما کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کانال پاناما کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید