کینگدام هارتس چگونه فاینال فانتزی را متحول کرد؟
به گزارش سهندبلاگ، با اینکه کینگدام هارتس اکنون فرنچایزی مختص به خود دارد، قسمت اول این سری بازی ها که در سال 2002 میلادی منتشر شد، ارتباطی قوی با سری فاینال فانتزی دارد. فاینال فانتزی 10 تنها یک سال پیش از این بازی عرضه شد و مانند نه بازی ساخته شده پیش از آن یک بازی نقش آفرینی نوبتی بود.
کینگدام هارتس یک بازی اکشن نقش آفرینی بود که شخصیت های فاینال فانتزی را با شخصیت های دیزنی ترکیب کرد. تصمیمی عجیب در آن زمان اما تصمیمی که در نهایت با موفقیت چشمگیر روبه رو شد. بازی های فاینال فانتزی از آن زمان تا به حال جهت گیری بیشتری نسبت به سبک اکشن پیدا کرده اند و اغلب آن ها فرمت نوبتی گیم پلی را کنار گذاشته اند. موفقیت کینگدام هارتس در قالب یک بازی اکشن نقش آفرینی به احتمال زیاد تأثیر قابل توجهی بر روی جهتی که فرنچایز فاینال فانتزی در آن حرکت کرد دارد.
کینگدام هارتس اولین تلاش اسکوئر برای ورود به عرصه بازی های اکشن نقش آفرینی نبود. پیش از ادغام با انیکس، اسکوئر سری مانای (Mana) اکشن نقش آفرینی را ساخته بود. این مجموعه با بازی بدوی ماجراجویی فاینال فانتزی (Final Fantasy Adventure) آغاز شد و به راز مانا برای سوپر نینتندو، بازی اخیراً بومی سازی شده امتحانات مانا و افسانه مانا برای پلی استیشن منتهی شد.
اسکوئر همچنین مسؤول ساخت اکشن نقش آفرینی اورجینال پلی استیشن به نام شمشیرباز شجاع موساشی است که دنباله آن بر روی پلی استیشن 2 عرضه شد. تفاوت میان سری های اکشن نقش آفرینی چون مانا و موساشی با فاینال فانتزی به عنوان یک سری سنتی نقش آفرینی با انتشار بازی هایی چون فاینال فانتزی 11 و 12 بسیار کم رنگ تر شد. فاینال فانتزی 11 در سبک MMORPG و فاینال فانتزی 12 ترکیبی از اکشن و سیستم گمبیت بودند.
محبوبیت کینگدام هارتس بی شک تا حد زیادی مرتبط به ترکیب آی پی های بزرگ دخیل در آن و داستان به طرز غافل گیرکننده ای مجذوب کننده آن است که باگذشت زمان پیچیده تر می شود. با این حال در نبود گیم پلی مناسب این فرنچایز به احتمال زیاد به معروفیت و محبوبیتی که در میان هواداران کسب کرده دست نمی یافت.
کینگدام هارتس یک بازی سه بعدی اکشن نقش آفرینی بود مانند شمشیرباز شجاع موساشی اما با این تفاوت که در آن حرکات ترکیبی سریع، جاخالی و دفع حملات سریع و اغلب اوقات درگیری در نبردهای سرسام آور دیده می شد. درحالی که فاینال فانتزی 11 و 14 MMORPG بودند و فاینال فانتزی 13 به سیستم Active Time Battle بازی های قدیمی تر فاینال فانتزی بازگشت، فاینال فانتزی 15 نشانگر تغییر جهت سری به سوی اکشن نقش آفرینی به طور کامل بود و فاینال فانتزی 16 به حرکت در این راه ادامه خواهد داد.
سبک اکشن کینگدام هارتس به تمرکز فاینال فانتزی بر روی جلوه های بصری کمک می کند
کارگردان کینگدام هارتس، تتسویا نومورا، کارگردان اصلی بازی بود که در نهایت تحت عنوان فاینال فانتزی 15 منتشر شد و تهیه کننده شینجی هاشیموتو بر روی هر دوی این عناوین کار کرده است.
بیانیه های منتشر شده از جانب اعضای تیم فاینال فانتزی 10 نمایانگر تصمیم کمپانی بر کنارگذاشتن بازی های نوبتی بود و ازآنجایی که فاینال فانتزی 10 یک سال پیش از کینگدام هارتس عرضه شد می توان به طور منطقی نتیجه گرفت که اسکوئر انیکس احتمالا از این بازی کراس اور فاینال فانتزی و دیزنی برای اثبات موفقیت ژانر اکشن نقش آفرینی استفاده کرده است. با این حال بازی های نوبتی نقش آفرینی ژاپنی در بازار موجود با موفقیت روبه رو شدند، مجموعه هایی چون پرسونا و رد پولاد سرد Trails of Cold Steel، سری شناخته شده انیکس دراگون کوئست و بازی های دیگر این کمپانی همچون مسافر اختاپوس (Octopath Traveler) و Bravely Default همگی گواه این مسئله اند.
دراگون کوئست و فاینال فانتزی با پیشروی هرچه بیشتر جهتشان تا حد قابل توجهی از هم دور شد. دراگون کوئست به سبک سنتی نوبتی ژانر نقش آفرینی ژاپنی وفادار ماند و فاینال فانتزی نمایش را به سنت ترجیح داد.
با اینکه کمپانی از زمان عرضه بازی فاینال فانتزی 10 تصمیماتی مبنی بر تغییر جهت به سمت ژانر اکشن نقش آفرینی در سر داشت مدعی شدن آن که کینگدام هارتس تنها دلیل تحول در فرمت گیم پلی سری فاینال فانتزی بود کمی سخت است. اگر کینگدا م هارتس با چنین سطحی از استقبال روبرو نمی شد محتمل است که سازندگان در تغییر جهت فرنچایز پرچمدار خود با تردید روبه رو می شدند.
گیم پلی بازی فاینال فانتزی 15 روانی و پاسخگویی بیشتر بازی های کینگدام هارتس را در خود نداشت اما ریمیک فاینال فانتزی 7 بی شک کیفیت گیم پلی اکشن کینگدام هارتس را دارد و حتی می توان گفت از آن فراتر می رود. محتمل است که اسکوئر انیکس فرمت نوبتی دراگون کوئست، Bravely Default و سایر پروژه هایی جانبی که شامل برخی از عناوین موبایل آن ها هم می شود را حفظ کند اما برای سری فاینال فانتزی بعید می رسد که عناوین اصلی آن دیگر به ریشه قدیمی و سنتی خود بازگردند.
منبع: Screenrant
منبع: دیجیکالا مگ