11 واقعیت از دنیای ماشین برقی ها

به گزارش سهندبلاگ، روزنامه جام جم: دلایل زیادی وجود دارد که شما کم کم آماده تبدیل وسایل نقلیه بنزینی تان به الکتریکی شوید. شکی نیست که خودرو های الکتریکی، خودرو های آینده هستند و دوران خودرو های بنزینی به سر آمده است. اما قبل از این به روزرسانی بهتر است این واقعیت ها را درباره خودرو های الکتریکی بدانید:

11 واقعیت از دنیای ماشین برقی ها

اولین خودروی الکتریکی دنیا را توماس پارکر معرفی کرد

حتما تعجب می کنید اگر بشنوید اولین خودرو الکتریکی دنیا حتی قبل از خودروی مدل تی فورد معرفی گردید. توماس پارکر مهندس برقی بود که نخستین خودروی الکتریکی فراوریی دنیا را در سال 1263/ 1884 در لندن ساخت.

پارکر که نگران آلودگی شهر لندن و نیز علاقه مند به ساخت خودرو های با مصرف کارآمدتر سوخت بود در نهایت توانست یک خودروی برقی قابل استفاده فراوری کند. خودرو این مخترع، یک قاب چوبی ساده بود که با موتور الکتریکی به حرکت درمی آمد.

فعلا 100 درصد هم محیط زیستی نیستند

این خودرو ها به طور غیرمستقیم آلودگی کربنی فراوری می نمایند. درست است که خودرو های الکتریکی آلودگی را مستقیما وارد جاده نمی نمایند، اما برقی که شما برای شارژ هر وسیله نقلیه الکتریکی استفاده می کنید از نیروگاه های برقی که از سوخت های فسیلی برای فراوری الکتریسیته استفاده می نمایند، تامین می گردد.

بنابراین خودرو های الکتریکی هم در چرخه زندگی خود منتشرنماینده کربن هستند. با این حال اگر بتوانیم انرژی الکتریسیته را از منابع انرژی تجدیدپذیری مثل باد و انرژی خورشیدی فراوری کنیم، میزان آلودگی فراوری شده بسیار ناچیز خواهد بود.

قطعات کمی دارند

خودرو های الکتریکی مزایای زیادی دارند. یکی از این مزایا این است که در مقایسه با خودرو های بنزینی قطعات کمتری در آن ها به کار برده شده است. خودرو های دارای موتور های احتراقی از انواع مختلفی از اجزای متحرک استفاده می نمایند که معمولاً بعد از مدتی فرسوده می شوند. این درحالی است که یک خودروی الکتریکی فقط دارای یک جفت موتور الکتریکی، یک جعبه دنده و یک مجموعه باتری است.

سرو صدای کمی ایجاد می نمایند

در مقایسه با خودرو های بنزینی، این خودرو ها با موتور های الکتریکی که هنگام حرکت خودرو در جاده تقریبا بی صدا هستند کار می نمایند. بالاترین صدایی که از این خودرو ها شنیده می گردد صدای فن خودرو است. پیش بینی می گردد تا سال 1399/ 2020 خودرو های الکتریکی، آلودگی صوتی را در خیابان های کشور های پیشرفته به میزان زیادی کاهش دهند.

شارژ باتری ها می تواند سریع و آسان باشد

برای شارژ خودروی الکتریکی کافی است وسیله نقلیه را به شارژر سریع متصل کنید و یک فنجان قهوه بنوشید. معمولاً شارژ سریع باتری یک خودرو الکتریکی تا 80 درصد، با یک سیستم شارژ سریع، فقط 30 تا 45 دقیقه زمان می برد. در صورت شارژ باتری در منزل، می توانید سیم آن را به منبع معمولی برق متصل کنید. بعد از 9 تا 12 ساعت، باتری به طور کامل شارژ خواهد شد.

چین بزرگ ترین بازار این خودروهاست

این موضوع که دلایل زیادی هم دارد از جالب ترین موضوعات درمورد خودرو های الکتریکی است. چین بزرگ ترین کشور دنیا و دارای جمعیت زیادی است. افزون بر این، خودرو های الکتریکی به زیرساخت های پیشرفته ای مثل ایستگاه های شارژ، جاده های مناسب و هزینه بالای فراوری احتیاج دارند و چین همه این ویژگی ها را دارد.

نیسان لیف، از پیروز ترین خودرو های برقی دنیا

این فراورینماینده خودرو های برقی تا اسفند 1397/ مارس 2019 بیش از 400 هزار دستگاه نیسان لیف (تصویر پایین) را در سطح دنیا فروخته است. این ماشین برقی کوچک در آذر 1388/ دسامبر 2010 معرفی گردید. این خودرو که محدوده طی مسافت آن 243 کیلومتر و حداکثر سرعت آن 150 کیلومتر در ساعت است، می تواند در 2/8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو تاکنون بیش از سه جایزه بین المللی را از آن خود نموده است.

حدود 120 سال پیش محبوب ترین نوع خودرو بودند

استفاده از خودرو های الکتریکی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی، آسان تر و مناسب تر از نمونه های بنزینی بود. آن موقع موتور های احتراق داخلی در مراحل اولیه توسعه قرار داشتند و نمی توانستند به طور موثری خودرو ها را به حرکت درآورند.

در این دوره ده ها هزار خودروی الکتریکی فروخته شد، اما بعد ها با معرفی خودرو های بنزینی ای که موتور های پیشرفته تری داشتند، فروش خودرو های الکتریکی به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

این خودرو ها هزینه حرکت و نگهداری پایینی دارند

خودرو های برقی دارای قطعات کمتری نسبت به خودرو های بنزینی هستند، به این معنی که قطعات قابل نگهداری کمتری دارند. باتری این خودرو ها هرچند برای همواره دوام ندارند، اما سال ها عمر می نمایند. میزان کلی مصرف انرژی در این نوع خودرو ها نیز کم است.

باتری گران ترین قسمت خودرو الکتریکی است

هرچند باتری خودرو های الکتریکی قیمت بالایی دارد، اما با پیشرفت هرچه بیشتر فناوری، این باتری ها روز به روز ارزان تر می شوند. برای مثال، در سال 1388/ 2009 قیمت یک باتری با برد ده کیلومتر، حدود 32 هزار دلار بود، اما درحال حاضر همین باتری حدود 17 هزار دلار قیمت دارد.

بازار خودرو های برقی رشد بسیار سریعی دارد

بازار دنیای خودرو های برقی در سال 2016 میلادی حدود 103 میلیارد دلار ارزش داشت، اما پیش بینی می گردد تا سال 2023 ارزش آن تقریباً به 350 میلیارد دلار برسد. کم کم به فکر خرید خودروی برقی باشید!

منابع: alphr.com، conserve-energy-future.com، throttlebias.com، axleaddict.com، carthrottle.com

منبع: برترین ها
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 5612

به "11 واقعیت از دنیای ماشین برقی ها" امتیاز دهید

1 کاربر به "11 واقعیت از دنیای ماشین برقی ها" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 واقعیت از دنیای ماشین برقی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید