20 توصـیـه بـهـداشـتـی بـه دختـران تـازه بـالـغ

به گزارش سهندبلاگ، 1 رعایت بهداشت فردی در طول زندگی مهم است و در دورران بلوغ، مهم تر. نوجوانان در این دوره از زندگی به دلیل رشد سریع جسمانی و فعالیت بدنی زیاد، نیازمند تغذیه مناسب، ورزش منظم و سرگرمی سالم هستند و ضروری است که بهداشت فردی را بیش از پیش رعایت نمایند.

20 توصـیـه بـهـداشـتـی بـه دختـران تـازه بـالـغ

20 توصـیـه بـهـداشـتـی بـه دختـران تـازه بـالـغ

1 رعایت بهداشت فردی در طول زندگی مهم است و در دورران بلوغ، مهم تر. نوجوانان در این دوره از زندگی به دلیل رشد سریع جسمانی و فعالیت بدنی زیاد، نیازمند تغذیه مناسب، ورزش منظم و سرگرمی سالم هستند و لازم است که بهداشت فردی را بیش از پیش رعایت نمایند.

2 گسترده ترین عضو بدن، پوست است و توجه به نظافت آن، موجب زیبایی، شادابی و از بین رفتن بوی بد بدن می گردد. استحمام و شستن بدن با آب گرم و صابون برترین وسیله از بین رفتن بوی بد بدن در این دوران است.

3 در این دوران، بسیاری از نوجوانان با جوش های سرسیاه و چرکی (آکنه) روبه رو می شوند که به دلیل تغییرهای پوستی ناشی از فعالیت های هورمونی بدن است. هرگز نباید این جوش ها را دستکاری کرد؛ زیرا باعث عفونت و برجا ماندن محل جوش ها یا شکل گیری جای زخم روی صورت می گردد. آنها باید هر روز حداقل یک ساعت در هوای آزاد به سر ببرند و ورزش را فراموش ننمایند. شست وشو با آب و صابون و تغذیه مناسب، تاثیر فوق العاده ای در برطرف این مشکل دارد و مشورت با یک متخصص پوست هم توصیه می گردد.

4 در دوران عادت ماهانه، رعایت بهداشت فردی بسیار مهم است. محیط خونی، محیطی مناسب برای رشد میکروب هاست و بوی ناخوشایندی هم دارد. بنابراین شست وشوی مرتب لازم است و سبب هیچ بیماری ای هم نمی گردد و از مساعدشدن محیط برای انواع میکروب ها جلوگیری می نماید. در این دوران، از نوار بهداشتی استفاده و سعی کنید نوارها را با فواصل کم، حداقل روزی 3 تا 5 بار، عوض کنید.

5 قبل و پس از تعویض نوار بهداشتی، دست تان را با آب و صابون بشویید.

6 از لباس های زیر نخی بهره ببرید و آنها را مرتب عوض کنید و پس از شست وشو، با اتو یا در آفتاب خشک کنید.

7 استحمام در دوران عادت ماهانه ضرر ندارد و می توانید ایستاده استحمام کنید.

8 با خودتان مهربان باشید و از قلم نیاندازید که قاعدگی، نشانه این است که بدن شما سالم است.

9 استفاده از دوش یا کیسه آب گرم و ماساژ شکم می تواند ماهیچه هایتان را آرامش بخشد و باعث تسکین دردهای عادت ماهانه تان گردد.

10 در صورت قابل تحمل نبودن یا طولانی بودن درد، مصرف برخی از داروها مانند استامینوفن، مفنامیک اسید یا ایبوپروفن با نظر پزشک، در کاهش درد موثر است. در صورت عدم بهبود می توانید به پزشک مراجعه کنید.

1 1 علاوه بر وعده های غذایی اصلی، مصرف میان وعده ها هم برای نوجوانان لازم است. بهتر است برای میان وعده از میوه، خشکبار، شیر و مانند آنها استفاده گردد.

12 صبحانه وعده غذایی بسیار مهمی است که در کارایی و قدرت یادگیری دانش آموزان تاثیر زیادی دارد و حدود 25 درصد انرژی لازم روزانه نوجوانان را تامین می نماید.

13 نوشیدن چای 1 تا 2 ساعت قبل و پس از غذا باعث جلوگیری از جذب آهن می گردد و در نتیجه، کم خونی فقر آهن را که از شایع ترین نوع کم خونی است، تشدید می نماید ولی استفاده از موادغذایی حاوی ویتامین C مانند میوه های ترش، جذب آهن را افزایش می دهد.

14 از صرف غذاهای نفاخی مانند سیر و کلم در دوران عادت ماهانه پرهیز کنید و بهتر است معده تان پر و سنگین نباشد و غذای روزانه تان را در 5 تا 6 وعده و سبک صرف کنید.

15 مصرف کم منابع حاوی ویتامین B6 باعث تخفیف علایم افسردگی می گردد. مصرف مواد حاوی این ویتامین (حبوبات، ماهی، ذرت، سویا و جگر) قبل از عادت ماهانه توصیه می گردد.

16 انجام ورزش، به خصوص ورزش های سبک برای دختران و بانوان نه تنها منعی ندارد؛ بلکه ورزش های سبک در دوران قبل از عادت ماهانه و زمان قاعدگی تا حدودی مشکل های جسمی و روانی این دوره را تسکین می دهد. در دوران عادت ماهانه، استراحت مطلق و ماندن در رخت خواب ضرورتی ندارد و هر فرد می تواند کارهای روزمره خود را مانند رفتن به مدرسه انجام دهد.

17 متاسفانه بین برخی از نوجوانان این طرز فکر غلط جاافتاده که سیگار کشیدن، نشانه عظیم شدن است ولی مصرف دخانیات از مخرب ترین رفتارهای غیربهداشتی است که باعث بیماری های قلبی، عروقی، گوارشی، ریوی و بروز سرطان های مختلف می گردد. نوجوانی که سیگار می کشد احتمال مصرف موادمخدر و الکل هم در او بیشتر خواهد شد.

18 استعمال سیگار و قلیان، دروازه آغاز مصرف سایر مواد زیان آور و اعتیاد آورد در نوجوانان و جوانان است.

19 اگر سوالی درباره بلوغ و تغییرات آن برایتان پیش آمد، پیش از هر کس دیگری، آن سوال را از والدین یا مربیان خود بپرسید.

20 در دوران بلوغ میل به گوشه گیری، حساسیت به انتقاد دیگران، بی قراری، تحریک پذیری، نافرمانی از عظیم ترها، خیره سری، نداشتن احساس امنیت و اعتماد، تمایل به ارتباط با دوستان و گفت وگوی پنهانی، صرف وقت جلوی آینه، بی اشتهایی یا پراشتهایی روانی، اضطراب، نگرانی، اختلال در خواب، افسردگی، کنجکاوی و... پیش می آید و لازم است والدین از نحوه آموزش و حل مشکل های نوجوانان قبل و پس از بلوغ مطلع باشند و در صورت بروز مشکل با پزشک و مشاور مطلع مشورت نمایند.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 15312

به "20 توصـیـه بـهـداشـتـی بـه دختـران تـازه بـالـغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 توصـیـه بـهـداشـتـی بـه دختـران تـازه بـالـغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید