3 میلیون تن کالای اساسی توسط 50 واردکننده دپو شده است

به گزارش سهندبلاگ، معاون فنی گمرک از دپوی سه میلیون تن کالای اساسی توسط 50 واردنماینده که ارز ترجیحی استفاده می نمایند، اطلاع داد.

3 میلیون تن کالای اساسی توسط 50 واردکننده دپو شده است

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، مهرداد جمال ارونقی با اشاره به شرایط موجودی کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات به ویژه در بندر امام خمینی، اظهارداشت: طبق آنالیز های صورت پذیرفته موجودی 6 قلم کالای اساسی مشمول ارز ترجیحی 4200 تومانی شامل گندم، ذرت، جو، دانه های روغنی، کنجالۀ سویا و روغن خام در بنادر و گمرکات کشور معادل 4.154.980 تن برآورد شده است.

معاون فنی گمرک ایران اضافه کرد: موجودی کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی موجود در بندر امام خمینی(ره) به توضیح جدول ذیل برابر با 3.089.585 تن بوده و به عبارت دیگر بیش از 74 درصد کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی در بندر امام خمینی(ره) دپو شده که متعلق به 50 واردنماینده است.

به گفته معاون گمرک، از کالاهای اساسی اشاره شده در بندر امام خمینی (ره) حدود 1.816.531 تن، به گمرک بندر امام خمینی (ره) اظهار شده و تشریفات گمرکی آنها صورت گرفته است، اما 1.273.054 تن کالای اساسی موجود در بندر مزبور، هنوز به گمرک اظهار نشده است.

وی تاکید نمود: علاوه بر کالاهای اساسی اظهار شده و اظهار نشده به گمرک بندر امام خمینی (ره)، 7 ففرایند شناور حامل کالاهای اساسی ذرت، کنجالۀ سویا، روغن و دانه های روغنی به میزان 199.196 تن در کنار اسکله مشغول انجام تشریفات تخلیه و 8 ففرایند شناور حامل کالاهای اساسی کنجالۀ سویا، ذرت، گندم و جو به میزان 480.299 تن در انتظار پهلوگیری در بندر مزبور می باشند که اغلب مشکل اسنادی دارند. مجموع این اقلام اساسی در حال تخلیه و در انتظار پهلوگیری مجموعاً معادل 697.495 تن است.

ارونقی با اشاره به تصمیمات جلسۀ 219 ستاد هماهنگی مالی دولت مورخ 31 فروردین امسال و کارگروه مربوطه، درخصوص برطرف مشکل رسوب کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات کشور بویژه بندر امام خمینی(ره) که به تأیید رئیس جمهور نیز رسیده است، بیان داشت: در یکی از این مصوبات به تمامی صاحبان کالاهای اساسی اشاره شده، چنانچه تمایل دارند از رویۀ اعتباری استفاده و کالاهای موجود را ترخیص نمایند، درخواست خود را به بانک مرکزی ارائه، تا بانک مرکزی نیز به فوریت، ظرف سه روز کاری از زمان اعلام، نسبت به موافقت با درخواست آنان اقدام کند.

وی یادآور شد: کارگروه تنظیم بازار موضوع اجازۀ ترخیص 90 درصدی کالاهای اساسی را که قبلاً تا اسفندماه سال 1399 وضع نموده بود، برای امسال تمدید کند که ضروری است حوزۀ معاونت و حوزۀ معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با ملاحظه اسامی شرکت های واردنماینده کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی، در صورت صلاحدید، موافقت فوری خود را با ترخیص 90 درصد از کالاهای مزبور اعلام کند.

معاون فنی گمرک اضافه کرد: طبق مفاد این تصمیمات، وزارت جهاد کشاورزی در مهلت معین زمانی معین شده و حین تخلیۀ کالاهای اساسی، نسبت به تائیدیۀ مجوز سامانۀ بازارگاه اقدام کند تا برای صدور مجوز بازارگاه در تشریفات ترخیص کالا هیچگونه معطلی صورت نپذیرد و صدور مجوز سیستمی قرنطینۀ نباتی، به منزلۀ صدور مجوز بازارگاه نیز تلقی گردد.

وی با اشاره به 3 تصمیم اتخاذ شده برای کالاهای اساسی توضیح داد: هیچگونه عذری برای صاحبان کالا در مورد عدم ترخیص کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی موجود در بندر امام خمینی (ره) و حتی سایر بنادر و گمرکات کشور وجود نداشته و فرایند ترخیص کالاهای اساسی، از گمرکات اجرایی کشور سرعت ویژه ای خواهد گرفت و گمان می رود میزان ترخیص قطعی و ورود کالاهای اساسی موجود در بندر امام خمینی (ره)، از این بندر به مقاصد معین شده در داخل کشور ، روزانه از 25 هزار تن ، به بیش از 60 هزار تن برسد.

ارونقی اضافه کرد: در این راستا نامه ای به معاون توسعۀ صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده و در جریان این موجودی این کالاها قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 خرداد 1400 بروزرسانی: 24 خرداد 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 13916

به "3 میلیون تن کالای اساسی توسط 50 واردکننده دپو شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 میلیون تن کالای اساسی توسط 50 واردکننده دپو شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید