ادامه واکنش ها نسبت به معدوم سازی جوجه یک روزه ، کردستان تکذیب کرد

به گزارش سهندبلاگ، مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: هیچ محموله جوجه یک روزه در این استان توسط تولیدکنندگان یا دستگاه های بهداشتی در فروردین 99 معدوم نشده است.

ادامه واکنش ها نسبت به معدوم سازی جوجه یک روزه ، کردستان تکذیب کرد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، سید مادح حسامی با اشاره به اینکه هم اکنون در این استان فقط یک کارخانه جوجه کشی با ظرفیت 2 میلیون قطعه در هر دوره 21 روزه فعالیت دارد، اظهار کرد: با توجه به احتیاج 3 تا 4 میلیون قطعه ای مرغداری های استان برای فراوری گوشت مرغ فراوری جوجه های یکروزه در هر دوره، این فراوری کمتر از احتیاج است و مرغداران در هر دوره به واردات جوجه های یک روزه اقدام می نمایند.

وی اضافه نمود: تنها واحد فراوری جوجه یک روزه در کردستان نیز به صورت مرتب مسائل و چالش های خود را به معاونت بهبود فراوریات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان منعکس می نماید که در یک ماه اخیر هیچ گزارشی از معدوم سازی فراوریات خود به این معاونت ارائه ننموده است.

حسامی اضافه نمود: با وجود اینکه بازار گوشت مرغ در حدود 2 ماه گذشته به علت شیوع ویروس کرونا دچار کاهش قیمت شده اما میزان جوجه ریزی در مرغداری های کردستان در آخرین مرحله (فروردین) طبق نرم عادی خود حدود 3 میلیون قطعه صورت گرفته است.

وی یادآور شد: یکی از دلایل این فرایند کاهش قیمت جوجه های یکروزه از 40 هزار ریال هر قطعه به 10 هزار ریال بود چرا که قیمت پایین جوجه برای مرغداری ها در فراوری گوشت سفید یک مساله جذاب است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه 766 مرغداری دارای مجوز در این استان فعالیت می نمایند، تاکید نمود: 742 واحد از مرغداری های استان کردستان گوشتی، 8 واحد فراوری مرغ تخم گذار و 16 واحد نیز فراوری مرغ مادر گوشتی و یک واحد جوجه ریزی است.

حسامی گفت: در هر دوره فراوری (40 روز) به طور متوسط 6 هزار تُن گوشت مرغ در کردستان فراوری می گردد که سالیانه فراوری مرغ در استان حدود 80 هزار تن است که از این مقدار 40 درصد مصرف داخلی است و 60 درصد فراوری نیز به استان های همجوار ارسال می گردد.

غلامعلی فارغی، رئیس انجمن فراورینمایندگان جوجه یک روزه کشور درباره انتشار تصاویری در شبکه های مجازی مبنی بر معدوم سازی میلیون ها قطعه جوجه یک روزه در بعضی استان های کشور علت اصلی این اقدام را کمبود نهاده های طیور شامل سویا و ذرت اعلام نموده و گفته است: علت اصلی معدوم سازی جوجه یک روزه مربوط به کمبود نهاده های طیور سویا و ذرت است.

وی تاکید نمود: معدوم سازی جوجه یک روزه گاهی و به میزان اندک اتفاق می افتد و در صنعت و مسائل مالی موضوعی دور از ذهن نیست البته هیچ فراورینماینده جوجه یک روزه و مرغداری به نابودی فراوری و سرمایه خود اقدام نمی نماید ولی تا زمانی که سالن های پرورش خالی نگردد، فراورینمایندگان جوجه یک روزه با مشکل روبرو هستند.

در چند روز اخیر کلیپی از معدوم سازی جوجه های یک روزه در فضای مجازی منتشر و بعضی آن را مربوط به واحدهای فراوریی کردستان اعلام کردندکه این مساله تکذیب شد.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 8216

به "ادامه واکنش ها نسبت به معدوم سازی جوجه یک روزه ، کردستان تکذیب کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه واکنش ها نسبت به معدوم سازی جوجه یک روزه ، کردستان تکذیب کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید