اصلاح قانون انتخابات مجلس؛ اصلاح طلبان و اصولگرایان چه می گویند؟

به گزارش سهندبلاگ، این روز ها مجلس درصدد تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری است، یکی از مهم ترین تغییراتی که در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری پیش بینی شده مشخص کف و سقف سن داوطلبان است که پیش از این سابقه نداشته است.

اصلاح قانون انتخابات مجلس؛ اصلاح طلبان و اصولگرایان چه می گویند؟

به گزارش خبرنگاران، در مصوبه اولیه شرایط سنی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری از 40 تا 70 سال معین شده است. در این طرح شرط سنی 45 تا 70 سال در نظر گرفته شده بود، ولی در نهایت کمیسیون امور داخلی کشور و شورا ها کف سن را از 45 به 40 سال رساند؛ محدودیتی که شاید بعضی معتقد باشند خلاف رویکرد و شعار جوان گرایی است.

همچنین تغییر دیگری که مجلسیان آن را تصویب کردند، بحث حضور نظامیان در انتخابات است که انتقاد های زیادی را بر انگیخت، بر اساس تصویب مجلس افراد درجه دار نظامی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری نیازی به استعفا ندارند، موضوعی که با مخالفت اصلاح طلبان روبرو شده، حال باید دید در نهایت آیا شورای نگهبان این تغییرات را قبول خواهد نمود.

اصولگرایان به دنبال حذف رقبا هستند

جلال جلالی زاده عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در تبادل نظر با خبرنگاران با اشاره به اینکه مجلس یازدهم از زمانیکه تشکیل شده، دست به تدوین قوانینی زده که با خواست اکثریت مردم در تضاد بوده است، گفت: زمانیکه این مجلس با حداقل مشارکت ممکن شکل گرفت، بسیاری از دلسوزان در اسفندماه چنین فرایندی را پیش بینی می کردند، از سویی از چنین مجلسی نیز انتظار بیشتری نمی رود، بسیاری از نمایندگان برای بار اول که است که به بهارستان راه پیدا نموده اند و با توجه به این موضوع نمی توان انتظار داشت که مجلس بتواند گره ای را از مسائل مردم باز کند.

وی اضافه نمود: با این اصلاحی که در خصوص قانون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مجلس اصول گرا اجرا شده، عملا بسیاری از دگراندیشان و اصلاح طلبان فرصت حضور در انتخابات را از دست خواهند داد که این مسئله به هیج عنوان به نفع کشور نخواهد بود، این تغییر قانون تنها به نفع اصولگرایان است و دایره رقابت را بسیار تنگ خواهد نمود، حال در چنین وضعیتی نیز نمی توان انتظار داشت که مردم در انتخابات دیگر شرکت نمایند.

جلالی زاده گفت: در همه جهان فضای سیاسی به سوی تفاهم و همگرایی می رود و سعی می گردد که تمامی سلایق سیاسی در انتخابات حضور پیدا نمایند، اما در ایران همه چیز برعکس است و روز به روز دایره قدرت و تصمیم گیری تنگ تر می گردد، مجلس یازدهم باید این در آینده نسبت به چنین قوانینی که تصویب می نماید جوابگو باشد، از سویی این اعمال نیز در تاریخ ثبت می گردد و آیندگان نیز نسبت به این موضوعات قضاوت خواهند کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه اصول گرایان به دنبال حذف رقبای خود هستند، اضافه نمود: این همه کوشش در حالی است که رئیس جمهور در ایران از قدرت زیادی برخوردار نیست، با این فرایند که آقایان در پیش گرفته اند، بهتر است، که پست ریاست جمهوری را حذف نمایند، تا کامل خیالشان راحت گردد، این چنین حذف رقبا از فضای سیاسی راحت تر انجام می گردد.

وی اضافه نمود: آن موقع مجلس هرکسی را که خواست به عنوان نخست وزیر معین می نماید و هر زمانی که که نیز خواستند فرد را برکنار می نمایند، بنابراین به نظر می رسد اصولگرایان در ادامه کوشش های خود بخواهند نظام سیاسی کشور را از ریاستی به پارلمانی تغییر دهند، تا دیگر با خیال آسوده بتوانند به اهدافی که در سر دارند، برسند، بدون اینکه رقیبی در صحنه باشد، زیرا که قبلا زمینه حذف رقبا را فراهم نموده اند.

بیشتر بخوانید:

جزئیات شرایط اختصاصی و عمومی داوطلبان ریاست جمهوری

موافقان و مخالفان اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه می گویند؟

حضور بدون محدودیت افراد در انتخابات موجب وهن نظام است

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصول گرا در تبادل نظر با خبرنگاران با اشاره به اینکه اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری یک ضرورت است، گفت: همیشه زمانیکه موعد ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری می رسد، با توجه به اینکه در دوره های گذشته محدودیتی برای ثبت وجود نداشت، افراد زیادی از هر قشر و صنفی داوطلب نامزدی می شدند، که این مسئله موجب وهن نظام و انتخابات شده بود، بنابراین بسیاری از فعالان سیاسی خواهان تغییر در این رویکرد شدند.

وی اضافه نمود: بالاخره باید یک متر و معیاری برای حضور افراد در صحنه ریاست جمهوری وجود داشته باشد، رئیس جمهور نفر دوم کشور و فرد اول اجرایی به حساب می آید و باید از حداقل هایی برای انجام وظایف و مسئولیت ها برخوردار باشد، بنابراین این اصلاح قانون انتخابات بسیار ضروری بود، فردی که داوطلب می گردد، باید رجل سیاسی یا مذهبی باشد و سابقه اجرایی و مدیریتی داشته باشد، تا بتواند از عهده مسئولیت های ریاست جمهوری برآید.

کنعانی مقدم گفت: دایره حضور افراد در انتخابات ریاست جمهوری باید تنگ و محدود باشد، به مانند سایر کشورها، شما در کجای جهان می توانید مثالی بیاورید که یک فرد عادی بدون هیچ سابقه و تخصصی بیاید و نامزد پست ریاست جمهوری گردد، با توجه به این موضوعات به اعتقاد بنده اقدام مجلس در اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بسیار خوب بود، حتی باید زودتر از این ها این مسئله مورد توجه قرار می گرفت.

این فعال سیاسی اصول گرا با اشاره به اینکه تنها محدودیت سنی برای انتخابات ریاست جمهوری یک موضوعی است که باید برداشته گردد، بیان داشت: تنها ایرادی که به نمایندگان می توان گرفت این است که محدویت سنی برای نامزد ها درنظر گرفته اند، این موضوع اهمیتی ندارد، زیرا که اگر فردی دارایی سابقه و رزومه خوبی برای ریاست جمهوری داشته باشد و مثلا بالای 70 سال باشد، نباید او را از این کار محروم کرد.

وی با تاکید بر اینکه حضور نظامیان در انتخابات گوناگون بر اساس وضیت نامه سیاسی امام خمینی، جایز نیست، اضافه نمود: نظامیان حق حضور در انتخابات را بر اساس فرموده حضرت امام ندارد و اگر می خواهند این کار را انجام بدهند، باید از پست نظامی خود استعفا دهند، از سویی افرادی که در گذشته نظامی بودند، اما الان دیگر نیستند، نیز طبیعتا مسئله ای برای حضور در انتخابات ندارند، زیرا که دیگر نظامی محسوب نمی شوند.

منبع: فرارو
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 11946

به "اصلاح قانون انتخابات مجلس؛ اصلاح طلبان و اصولگرایان چه می گویند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح قانون انتخابات مجلس؛ اصلاح طلبان و اصولگرایان چه می گویند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید