اعلام جزئیات شارژ اقتصادی صادرکنندگان درسال 98 از سه منبع مختلف

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران : گام سیاستی جدید برای حمایت از صادرات غیرنفتی برداشته شد. در این چارچوب، معاون اول رئیس جمهوری بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی سال 98 را در فاصله کمتر از دو ماه به انتها سال، خطاب به دستگاه هایی اجرایی ابلاغ نموده است.

اعلام جزئیات شارژ اقتصادی صادرکنندگان درسال 98 از سه منبع مختلف

به گزارش خبرنگاران جزئیات سیاست حمایتی مزبور در دو بخش منابع صندوق توسعه ملی، منابع بانکی و منابع بودجه ای و نحوه استفاده از مشوق های صادراتی از سوی اسحاق جهانگیری اعلام شده و رئیس کل سازمان توسعه تجارت توضیحات تکمیلی را درخصوص آن ارائه نموده است.

اما 7800 میلیارد ریال مجموع رقمی است که به عنوان مشوق صادراتی از سوی متولیان در بودجه 98 درنظر گرفته شده است که معاون اول رئیس جمهوری جزئیات آن را در 11 بند مجزا اعلام نموده و نحوه و شرایط تقسیم بندی آن را به تفکیک برنامه های حمایتی مختلف معین نموده است. به غیر از این رقم دو کانال دیگر برای حمایت از صادرات غیرنفتی از سوی سیاست گذار تعریف شده است. بر این اساس جدا از رقم مشخص شده در بودجه سال جاری، صادرات غیرنفتی از دو راستا صندوق توسعه ملی و بانک ها شارژ اقتصادی خواهد شد. اما مطابق اظهارات حمید زادبوم، رئیس کل سازمان توسعه تجارت، این بسته حمایتی از سوی این سازمان تدوین شده و با همکاری وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی به تایید کارگروه منتخب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسیده است.

از سوی دیگر نکته قابل توجه در تدوین این بسته حمایتی این است که پرداخت تسهیلات مذکور، محدودیت زمانی تا سرانجام سال جاری ندارد و براساس تقاضا به صادرنمایندگان مورد تایید سازمان توسعه تجارت ایران پرداخت می گردد. همچنین منابع اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی برای پرداخت وام به صادرنمایندگان باید ظرف مدت دو سال به صندوق بازگردد. متولی تجارت خارجی کشور در توضیح بسته مذکور عنوان نموده است که مشوق های صادراتی موجود در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی شامل منابع صندوق توسعه ملی و منابع مندرج در بودجه مشوق های سازمان توسعه تجارت است که سپرده گذاری صندوق توسعه ملی در بانک های عامل برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش واحد های تولیدی صادراتی بر اساس نرخ های ترجیحی، قابلیت اجرایی دارد. از سوی دیگر مقرر شده است که با توجه به میزان مشوق های صادراتی تخصیصی، نسبت به پرداخت مشوق های صادراتی بر اساس اولویت های موجود در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی اقدام گردد. همچنین در چارچوب این بخشنامه وزارت صمت موظف شده است که ظرف مدت دو هفته از ابلاغ این مصوبه، کلیه دستورالعمل ها و شیوه نامه های اجرایی موضوع بسته مزبور را به ذی نفعان و دستگاه های اجرایی مربوطه ابلاغ و ضمن نظارت بر اجرای موثر مفاد آن گزارش عملکرد ماهانه را به دبیرخانه ارسال کند. در عین حال در بخشی از دستورالعمل معاون اول رئیس جمهوری، وظایفی برای گمرک ایران تعریف شده است. صدور مجوز برای متقاضیان ورود موقت برای پردازش بدون احتیاج به استعلام از سایر وزارتخانه ها و سازمان ها و تسریع در ترخیص ورود موقت مواد اولیه و کالاهای متعلق به واحد های تولیدی دارای پروانه تاسیس دو تکلیف اصلی است که در این خصوص برای گمرک مشخص شده است. همچنین سازمان توسعه تجارت موظف است پرداخت مشوق های صادراتی را به گونه ای انجام دهد که تامین مواد اولیه مورد احتیاج واحد های تولیدی داخلی را با مشکل روبرو نکند. در واقع با توجه به اهمیت صادرات خدمات به لحاظ ارزآوری و ارزش افزوده بالا و لزوم حمایت از آن سازمان مزبور مکلف است که رویه ای را طراحی و در دستور کار قرار دهد که مسائل مربوط به احراز و قطعیت صادرات و ارزش صادراتی خدمات مورد حمایت و تشویق های دستورالعمل مرتفع گردد.

جزئیات بخشنامه

اما در ابتدای دستورالعمل معاون اول رئیس جمهوری آمده است که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به استناد مصوبه 31 شهریور 94 هیات وزیران، در راستای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و چارچوب برنامه ملی پیشبرد برون گرایی اقتصاد، به منظور تحقق اهداف صادرات غیرنفتی سال 98؛ بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی را تهیه و مورد تصویب قرار داده است.

همچنین در راستای تحقق بند 10 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و اجرای مصوبات کارگروه پیشبرد برون گرایی درخصوص حمایت همه جانبه هدفمند از صادرات کالاها و خدمات، به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت و همچنین حمایت از زیرساخت های صادراتی و توسعه فعالیت های ترویجی و بازاریابی خارجی در حوزه صادرات، برنامه های حمایتی و تشویقی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با هدف تحقق اهداف پیش بینی شده صادرات غیرنفتی در قانون برنامه ششم توسعه و در جهت تسهیل فرآیند صادرات محصولات صادراتی کشور و یاری به حفظ ماندگاری در بازارهای صادراتی و ارتقای سطح کمی و کیفی صادرات به بازارهای هدف برای اجرا در دو بخش مجزا ابلاغ شده است.

منابع صندوق توسعه ملی، بانکی و منابع بودجه ای: سپرده گذاری تا سقف مبلغ 20 هزار میلیارد ریال از محل منابع ریالی مندرج در بسته حمایتی سال های گذشته (شامل مانده، سپرده گذاری جذب نشده، مبلغ سررسید شده تسهیلات اعطایی و سود حاصله) در یک دوره دو ساله در بانک های عامل توسط صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات صادراتی و اعطای تسهیلات به صورت ترکیبی به نسبت 50 درصد منابع بانک عامل و 50 درصد منابع سپرده گذاری صندوق توسعه ملی اعمال می گردد. در این راستا از تاریخ ابلاغ این بسته، مشارکت بانک ها در اعطای تسهیلات صادراتی از محل منابع صندوق توسعه ملی منوط به رعایت نسبت فوق و نرخ های مذکور در تبصره 2 است. بر این اساس نرخ سود تسهیلات فوق به صورت میانگین نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی (در حال حاضر این نرخ 11 درصد است) و نرخ سود مصوب شورای پول واعتبار خواهد بود.

در محور دیگری از این بخشنامه تصریح شده است که یک میلیارد یورو سپرده ارزی دوساله در چند بانک عامل توسط صندوق توسعه ملی (که تا سقف 2 میلیارد یورو قابل افزایش است) برای ارائه تسهیلات ارزی به خریداران خارجی کالاها و خدمات ایرانی در قالب اعتبار خریدار، تجهیز کارگاه و نیز تامین سرمایه در گردش شرکت های ایرانی صادراتی فعال در زمینه صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی در قالب اعتبار فروشنده، مطابق رویه های موجود صندوق، نرخ سود این تسهیلات در صورت گشایش اعتبار اسنادی (LC) با قرارداد معتبر در حوزه خدمات فنی و مهندسی بر اساس نظام نامه پرداخت تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی محاسبه می گردد؛ البته استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی منوط به عدم تبدیل ارز به ریال است.

اما در محور بعدی از این بخش بر این موضوع تاکید شده است که وزارت اقتصاد با همکاری بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، صندوق ضمانت صادرات، بانک توسعه صادرات و سازمان توسعه تجارت ایران، سازوکار لازم برای اجرای مواد 1و 2 بسته حمایتی مزبور را طراحی و بر آن نظارت می نماید. در این راستا، تسهیلات ترجیحی موضوع این دستورالعمل تنها برای متقاضیانی است که اقدام به اخذ تسهیلات جدید می نمایند و مشمول استمهال تسهیلات قبلی نخواهد بود. همچنین بانک های عامل طرف سپرده گذاری صندوق توسعه ملی موظفند ماهی یک بار، فهرست تسهیلات گیرندگان از منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانکی را به سازمان توسعه تجارت ارسال نمایند. در عین حال منابع پیش بینی شده در قانون بودجه سال 98 کل کشور برای حمایت از صادرات غیرنفتی به میزان 7800 میلیارد ریال مشخص شده است.

نحوه استفاده از مشوق های صادراتی منابع مندرج در ماده 4: بر این اساس پرداخت تمام یا بخشی از هزینه های صدور کالاهای تولیدی- صادراتی و خدمات متناسب با تامین منابع، مشتمل بر برنامه های حمایتی و تشویقی به توضیح ذیل است. برنامه توسعه صادرات کالا و خدمات: در این برنامه که اعتبار آن 870 میلیارد ریال مشخص شده است، حمایت از حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه های تجاری خارج از کشور و یاری هزینه اعزام و پذیرش هیات های تجاری به بازارهای هدف برای فعالیت بازاریابی در نمایشگاه های بین المللی و تخصصی در دستور کار قرار می گیرد.

درخصوص میزان بهره مندی از حمایت برنامه توسعه صادرات و کالا و خدمات، مشخص شده است که حداکثر تا 50 درصد هزینه اجاره غرفه و تا سقف 600 میلیون ریال (حسب نوع نمایشگاه و گروه کالایی و خدماتی) در نمایشگاه های بین المللی تخصصی و تا سقف 300 میلیون ریال (حسب بازار هدف) در نمایشگاه های اختصاصی خارج از کشور اعمال گردد. همچنین مقرر شده است که حداکثر تا 50 درصد هزینه اعزام هیات های تجاری، آموزشی و هیات های بازدیدنماینده از نمایشگاه های بین المللی تخصصی معتبر تا سقف 80 میلیون ریال، بر حسب کشور مقصد و حداکثر تا 50 درصد هزینه پذیرش هیات های تا سقف 70 میلیون ریال بر حسب مدت اقامت در ایران برای هر شرکت اعمال گردد.

در محور بعدی جزئیات برنامه حمایت از ایجاد، راه اندازی و توسعه فعالیت مراکز تجاری ایران و دفاتر فروش و بازاریابی در بازارهای هدف تشریح شده است. بر این اساس سه برنامه حمایت از مراکز تجاری شامل مراکز بازاریابی و تحقیقات بازار، مراکز فروش کالاها و خدمات صادراتی و نمایشگاه های دائمی باشگاه صادرنمایندگان، حمایت از فعالیت دفاتر بازاریابی،تحقیقات بازار و فروش شرکت های صادراتی نمونه ملی و اجاره مراکز بازرگانی در کشورهای همسایه برای استقرار شرکت های نمونه و حضور رایزنان بازرگانی در آن مرکز در دستور کار قرار می گیرد. درخصوص میزان بهره مندی از حمایت فعالیت اول، حداکثر 50 درصد هزینه ها تا سقف 10 میلیارد ریال در هر بازار هدف مشخص شده است. در محور دوم حداکثر 30 درصد هزینه ها تا سقف 4 میلیارد ریال در هر بازار هدف برای هر فعالیت اعمال می گردد و در محور سوم بر اساس شیوه نامه های مربوطه عمل می گردد. همچنین اعتبار این برنامه حمایتی از سوی سیاست گذار 500 میلیارد ریال مشخص شده است.

اما پرداخت یاری سود تسهیلات بانکی در حوزه اعتبارات صادراتی دیگر برنامه تعریف شده از سوی متولیان است. زیرمجموعه های این برنامه شامل؛ پرداخت یارانه سود تسهیلات بانکی به صادرنمایندگان،یاری سود تسهیلات بانکی برای صادرنمایندگان کالاها و خدمات،یاری سود تسهیلات صندوق های جسورانه برای طرح ها و پروژه های صادراتی ویاری سود تسهیلات بانکی برای تقویب لجستیک صادراتی (حمل و نقل و سرانجامه ها) می گردد. میزان بهره مندی از حمایت این برنامه حمایتی، تا سقف 6 واحد درصد و میانگین 4 واحد درصد بر اساس ارزش افزوده مشخص شده است. در این راستا با هدف کاهش بیشتر هزینه سود تسهیلات صادراتی، بخشی از سود این تسهیلات از محل یارانه سود توسط سازمان توسعه تجارت به نیابت از صادرنمایندگان و متناسب با تخصیص اعتبارات بودجه ای و بر اساس مفاد قرارداد عاملیت بین سازمان توسعه تجارت و بانک های عامل پس از ارائه اسناد و مدارک لازم از سوی صادرنماینده به سازمان توسعه تجارت مبنی بر انجام صادرات و تایید سازمان مذکور به بانک عامل پرداخت می گردد. بانک های عامل موظفند نسبت به پرداخت یارانه سود بر اساس مفاد قرارداد عاملیت منعقده و ضوابط مندرج در شیوه نامه مربوطه اقدام نمایند. بر همین اساس اعتبار این برنامه 2 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. اما در محور بعدی،حمایت از فعالیت های تبلیغاتی، بازاریابی آموزشی اطلاع رسانی پژوهش، مشاوره و فرهنگ سازی در حوزه صادرات در دستور کار قرار گرفته است. همچنین فعالیت های زیر مجموعه این برنامه شامل، فرهنگ سازی در حوزه صادرات شامل حمایت از روز ملی صادرات کشور و مراکز استان ها، جشنواره برند، جشنواره تصویر صادرات، جشنواره ها و همایش ملی و استانی در حوزه صادرات و همین طور همایش های تخصصی در حوزه بازاریابی و بازارسازی و سرمایه پذیری در حوزه های کالایی و خدماتی می گردد. میزان بهره مندی از حمایت این برنامه سیاستی که اعتبار آن 710 میلیارد ریال مشخص شده است بر اساس شیوه نامه های مربوطه صورت خواهد گرفت. اما درخصوص حمایت از راه اندازی خطوط منظم حمل کالای صادراتی و کاهش هزینه های حمل و نقل صادراتی که در محور بعدی جزئیات آن تشریح شده است. اقداماتی از جمله یاری هزینه حمل هوایی کالاهای اولویت دار صادراتی،یاری هزینه حمل دریایی کالاهای صادراتی به بازارهای دوردست و یاری هزینه حمل و جاده ای به کشورهای همسایه به عنوان توضیح فعالیت این گام حمایتی تعریف شده است. میزان بهره مندی از حمایت این برنامه که اعتبار آن 650 میلیارد ریال لحاظ شده است، بر اساس شیوه نامه های مربوطه اعمال می گردد. اما حمایت از برندسازی ملی، بنگاهی و محصولی در بازار دیگر برنامه تعریف شده در ماده 4 نحوه استفاده از مشوق های صادراتی است. اعتبار این برنامه که 70 میلیارد ریال تعریف شده است شامل مواردی از جمله، یاری هزینه ثبت جهانی برند کالا و پرداخت بخشی از هزینه فعالیت های آموزشی، ترویجی در حوزه برند می گردد. همچنین حمایت از برنامه توانمندسازی صادراتی بنگاه های کوچک و متوسط دیگر برنامه ای است که در این چارچوب کلان حمایتی تعریف شده است. در این برنامه، شناسایی و انتخاب شرکت های حائز شرایط، برنامه ارزیابی آمادگی صادراتی ERP، اجرای برنامه پرورش صادرنمایندگان مبتدی و استارت آپ ها و همچنین ایجاد، تقویت و توسعه شبکه سازی صادراتی با تاکید بر شرکت های مدیریت صادرات، کنسرسیوم ها و خوشه های صادرات گرا با مشارکت و همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی،ایجاد شرکت های شتاب دهنده صادراتی و بهره گیری از خدمات شرکت های شتاب دهنده در حوزه صادرات در دستور کار قرار می گیرد. در عین حال میزان اعتبار این برنامه حمایتی 200 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. اما برنامه بعدی شامل حمایت از طرح های صادراتی می گردد که زیر مجموعه آن شامل برنامه صادراتی مصوب کارگروه توسعه صادرات استان ها می گردد و اعتبار آن نیز 300 میلیارد ریال مشخص شده است. در محور بعدی پرداخت یاری هزینه خرید محصولات اعتباری مانند ضمانت نامه ها و بیمه نامه های اعتبار صادراتی تعریف شده است که فعالیت های زیر مجموعه آن شامل، یاری هزینه کارمزد صدور ضمانت نامه های اعتباری مانند شرکت در مناقصه، حسن انجام کار، تعهد مطالبات، هزینه عضویت در سایت های مناقصه و همچنین یاری هزینه حق بیمه صدور بیمه نامه های صادراتی افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات می گردد. همچنین اعتبار این برنامه حمایتی 200 میلیارد ریال مشخص شده است. در محور بعدی حمایت ویژه از صادرات کالاها و خدمات دارای ارزش افزوده بالاتر در دستور کار قرار گرفته است. اما حمایت از صادرات خدمات فرهنگی، هنری نوآورانه و خلاق مانند موسیقی، فیلم، پویا نمایی و... همچنین حمایت از صادرات محصولات دانش بنیان از جمله نانو، بایو و های تک و همچنین حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی و استارت آپ های صادراتی به عنوان زیر مجموعه های این برنامه تعریف شده است. درنهایت اعتبار این برنامه 2 هزار میلیارد ریال مشخص شده است. اما در برنامه آخر حمایت از توسعه زیرساخت های وارداتی مانند سرانجامه های صادراتی، سردخانه ها و انبارهای مرزی مورد توجه قرار گرفته است. اعتبار این برنامه 200 میلیارد ریال تعریف شده است و فعالیت های مرتبط با آن شامل حمایت فعال سازی سرانجامه های صادراتی با تاکید بر سرانجامه های مرزی و حمایت ایجاد و توسعه زیرساخت های صادراتی مانند سردخانه های زیر صفر، انبارهای دپوی کالای صادراتی و... می گردد. در مجموع اعتبار این برنامه ها در 11 آیتم مورد اشاره معادل 7800 میلیارد ریال مشخص شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 6568

به "اعلام جزئیات شارژ اقتصادی صادرکنندگان درسال 98 از سه منبع مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام جزئیات شارژ اقتصادی صادرکنندگان درسال 98 از سه منبع مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید