افزایش 27 درصدی واردات از بندر چابهار

به گزارش سهندبلاگ، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: سال جاری واردات کالا از بندر چابهار در مقایسه با سال گذشته 27 درصد رشد داشته است.

افزایش 27 درصدی واردات از بندر چابهار

به گزارش خبرنگار از ، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید خبرنگاران از بندر چابهار گفت: چابهار بندری در حال تغییر از حالت سنتی به مدرن است و وقتی می خواهد سیر سنتی خود را تغییر دهد، با برخی چالش ها رو به رو می گردد و به هماهنگی های بین استانی و سازمانی احتیاج دارد.

او ادامه داد: برخی محدودیت ها در سنوات گذشته وجود داشت که اجازه نم ی داد امیدمان به عمل تبدیل گردد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به برخی محدودیت ها توضیح داد: در گذشته نمی توانستیم هر کشتی را پذیرش کنیم و سایز کشتی ها با بندر همخوان نبود، اما امروز بندر می تواند پذیرایی همه نوع کشتی های جهان باشد.

این مقام مسئول محدودیت تخلیه و بارگیری انواع کالا را مشکل دیگر در سال های گذشته عنوان نمود و اضافه کرد: تا چند سال پیش بندر شهید بهشتی قابلیت تخلیه کانتینری و کالا های حجیم را نداشت، اما امروز این محدودیت مرتفع شده و بار های بالای 300 تن به راحتی تخلیه می گردد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره محدودیت های فصلی نیز گفت: همه ساله از خرداد تا شهریور به دلیل ارتفاع موج، با ریسک عملیات دریایی و تخلیه و پذیرش کشتی روبرو بودیم؛ اما با ایجاد موج شکن به طول 1470 متر در کل چابهار آرامش ایجاد شده است.

آقایی در مقایسه عملکرد چابهار با سنوات قبل گفت: امروز کشتی 3700 TEU در چابهار پهلوگیری می نماید و به لنگرگاه بخش خصوصی و کشتی های سایز بزرگ تبدیل شده است.

او با بیان اینکه چابهار در ویترین ایران یکی از بنادر استراتژیک کشور است، ادامه داد: تاکنون 30 دستگاه استراتژیک که هر کدام به اندازه یک همواپیمای ایرباس برای ایران ارزش دارد، وارد نموده ایم.

به گفته این مقام مسئول از زمان افتتاح بندر چابهار 9 کشتی کالای اساسی از افغانستان ترانزیت شده که 10 هزار تردد در استان ایجاد نموده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: دولت افغانستان برای ترانزیت هر کانتینر سه هزار دلار پیش بینی نموده بود، اما ما با 1860 دلار این کار را انجام دادیم. همچنین در بازه زمانی 25 تا 30 روز کالا را در مرز میلک به آن ها تحویل دادیم.

آقایی اظهار داشت: ایران دو کشور افغانستان و هند را وادار به چانه زنی با امریکا کرد که چابهار از تحریم خارج گردد.

به گفته او عملیات بندری در چابهار بین 18 تا 26 درصد ارزان تر از سایر بنادر است.

آقایی با اشاره به اهمیت بازه سرمایه گذاری برای سرمایه گذار گفت: دوران بهره برداری سرمایه گذار به بالاتر از 22 سال رسیده است.

او بیان نمود که سال گذشته حجم تخلیه و بارگیری 56 درصد نسبت به سال 96 افزایش یافته است.

این مقام مسئول ادامه داد: علیرغم رکود در برخی حوزه ها، سال جاری ترانزیت 100 درصد نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته است.

ع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 5378

به "افزایش 27 درصدی واردات از بندر چابهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 27 درصدی واردات از بندر چابهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید