انتشار تاریخ شعرای فارسی گوی بوسنی و هرزگوین

به گزارش سهندبلاگ، تاریخ شعرای فارسی گوی بوسنی و هرزگوین نوشته الویر موسیچ منتشر شد.

انتشار تاریخ شعرای فارسی گوی بوسنی و هرزگوین

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، این کتاب به زبان فارسی و با مقدمه غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در 500 نسخه و با قیمت 75 هزار تومان در انتشارات آروَن منتشر شده است.

در معرفی این کتاب عنوان شده است:روابط فرهنگی و دینی دو کشور بوسنی و هرزگوین و ایران از دوهزار سال قبل و حتی در عهد عتیق نیز وجود داشته است. محققان با تکیه بر اسناد موجود به این نتیجه رسیده اند که زبان فارسی در زمان حکومت عثمانی و تا اواسط دوره حکومت اتریش ـ مجارستان، در برنامه درسی مکاتب و مدارس بوسنی نقش مهمی داشته است و در طول 70 سال اخیر نیز در دانشکده فلسفه دانشگاه سارایوو، در قالب رشته شرق شناسی، تدریس می شود؛ به طوری که امروزه تعداد بسیاری از کلمات فارسی در زبان بوسنیایی ماندگار شده و ازنظر مردم بوسنی، بخشی جدانشدنی از زبان بوسنیایی است. همچنین، تعداد زیادی از اسامی و نام های خانوادگی مسلمانان بوسنی وهرزگووین و اسامی مکان ها در این کشور، ریشه فارسی دارند.

تأثیرگذاری تاریخی زبان فارسی و کارکردهای آن، جایگاه این زبان را فراتر از یک ابزار ارتباطی نشان می دهد. از این منظر، زبان فارسی را می توان به یک نظام پویا برای تبادل فرهنگ و گفتمان فرهنگی تعبیر کرد که در خلق و تولید ارزش های بی بدیل در عرصه های علمی، ادبی، هنری، دینی و نظایر آن نقش آفرینی کرده است و در جای جای جهان امروز حضور و نفوذ دارد.

کتاب حاضر تلاشی است برای معرفی حضور زبان و ادبیات ارزشمند فارسی در کشور بوسنی وهرزگوین، و به منزلۀ فرصتی است برای همۀ علاقه مندان به زبان مولوی و سعدی و حافظ و دیگر مفاخر ایران زمین تا با ریشه های این زبان در بوسنی و تأثیر آن در این خطّه بیشتر آشنا شوند.

الویر موسیچ، فارغ التحصیل دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، مترجم، پژوهشگر و ایران شناس بوسنیایی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12763

به "انتشار تاریخ شعرای فارسی گوی بوسنی و هرزگوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار تاریخ شعرای فارسی گوی بوسنی و هرزگوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید